Umělou inteligenci by měli učitelé vzít v potaz a nezakazovat ji, radí vedoucí z Digitalizace ve vzdělávání

19. září 2023

S příchodem žáků a učitelů do škol se opět do diskuzí dostává otázka, jak ve školách pracovat s umělou inteligencí. Proto Národní pedagogický institut, zřizovaný ministerstvem školství, připravil pro učitele, ředitele, žáky i rodiče soubor doporučení, jak AI ve výuce používat. „Umělá inteligence si asertivně dokáže vymýšlet, je potřeba ji ověřovat,“ radí vedoucí oddělení Digitalizace ve vzdělávání institutu Ondřej Neumajer. Poslechněte si celou reportáž.

Co v dokumentu doporučujete učitelům? Jak mohou s pomocí AI vylepšit vyučování?

Sada doporučení hovoří o tom, aby AI vnímali, aby ho vzali v potaz, aby se s fenoménem umělé inteligence seznámili, snažili se ho nezakazovat, stanovali si pravidla ve škole, ve třídě, otevřeně o tom komunikovali. Důraz klademe na to, aby kriticky vyhodnocovali a ověřovali to, co jim umělá inteligence říká, protože si velmi asertivně dovede vymýšlet věci, které vůbec nejsou pravda.

Snažíme se jim vysvětlit, že když používají umělou inteligenci, je potřeba ji citovat, protože je to autorské dílo. Snažíme se vysvětlovat, že nemají dávat osobní údaje umělé inteligenci. A aby rozvíjeli schopnost klást otázky nebo formulovat „prompt“, jak se tomu odborně říká.

Jaký mají učitelé k umělé inteligenci postoj? Jak velká část s tím už pracuje a jak velká část ji odmítá?

My jsme čekali na začátek školního roku, kdy jsme všem školám a učitelům rozeslali velké dotazníkové šetření, ale výsledky budeme mít tak za 14 dní. Známe ale výsledky agentury, která zjišťovala veřejné mínění před prázdninami a 15 procent české populace si to už před prázdninami vyzkoušelo, takže očekávám, že přibližně stejná míra bude ve školách.

Chystáte se učitele v tomto směru vy jako institut nějak dovzdělávat?

Čtěte také

Samozřejmě, to je jedno z největších témat – minimálně v digitalizaci, které je neskutečně rychlé, takže to je velmi obtížné a teprve vznikají nástroje. Do školy se dostávají vždycky až aplikované – ještě v přípravném týdnu jsme vydali ta doporučení a teď máme velkou sadu mnoha aktivit pro učitele.

Máme nový web revize.edu.cz, vytváříme podcasty, KYBcast a DIGI IN, které se na tohle zaměřují. Máme vzdělávání, a to formou online webinářů i prezenčních seminářů pro celé sborovny, kdy naši lektoři přijedou přímo do školy. V každém kraji máme krajského ICT metodika, který může školu navštívit a poskytnout jim podporu, nebo máme dokonce i IT guru, což je technik, který pomůže třeba se zapojením hardwaru.

Těch opatření je skutečně velké množství a možná je dobré zmínit, že všechny jsou pro školy zdarma.

Co s obavami učitelů o plagiátorství? Jak vyučovat s umělou inteligencí a co o ní vyučovat? Poslechněte si celý rozhovor!

autoři: Petr Král , mga
Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.