Umělou inteligenci by měli učitelé vzít v potaz a nezakazovat ji, radí vedoucí z Digitalizace ve vzdělávání
S příchodem žáků a učitelů do škol se opět do diskuzí dostává otázka, jak ve školách pracovat s umělou inteligencí. Proto Národní pedagogický institut, zřizovaný ministerstvem školství, připravil pro učitele, ředitele, žáky i rodiče soubor doporučení, jak AI ve výuce používat. „Umělá inteligence si asertivně dokáže vymýšlet, je potřeba ji ověřovat,“ radí vedoucí oddělení Digitalizace ve vzdělávání institutu Ondřej Neumajer. Poslechněte si celou reportáž.
Co v dokumentu doporučujete učitelům? Jak mohou s pomocí AI vylepšit vyučování?
Sada doporučení hovoří o tom, aby AI vnímali, aby ho vzali v potaz, aby se s fenoménem umělé inteligence seznámili, snažili se ho nezakazovat, stanovali si pravidla ve škole, ve třídě, otevřeně o tom komunikovali. Důraz klademe na to, aby kriticky vyhodnocovali a ověřovali to, co jim umělá inteligence říká, protože si velmi asertivně dovede vymýšlet věci, které vůbec nejsou pravda.
Snažíme se jim vysvětlit, že když používají umělou inteligenci, je potřeba ji citovat, protože je to autorské dílo. Snažíme se vysvětlovat, že nemají dávat osobní údaje umělé inteligenci. A aby rozvíjeli schopnost klást otázky nebo formulovat „prompt“, jak se tomu odborně říká.
Jaký mají učitelé k umělé inteligenci postoj? Jak velká část s tím už pracuje a jak velká část ji odmítá?
My jsme čekali na začátek školního roku, kdy jsme všem školám a učitelům rozeslali velké dotazníkové šetření, ale výsledky budeme mít tak za 14 dní. Známe ale výsledky agentury, která zjišťovala veřejné mínění před prázdninami a 15 procent české populace si to už před prázdninami vyzkoušelo, takže očekávám, že přibližně stejná míra bude ve školách.
Chystáte se učitele v tomto směru vy jako institut nějak dovzdělávat?
Čtěte také
Samozřejmě, to je jedno z největších témat – minimálně v digitalizaci, které je neskutečně rychlé, takže to je velmi obtížné a teprve vznikají nástroje. Do školy se dostávají vždycky až aplikované – ještě v přípravném týdnu jsme vydali ta doporučení a teď máme velkou sadu mnoha aktivit pro učitele.
Máme nový web revize.edu.cz, vytváříme podcasty, KYBcast a DIGI IN, které se na tohle zaměřují. Máme vzdělávání, a to formou online webinářů i prezenčních seminářů pro celé sborovny, kdy naši lektoři přijedou přímo do školy. V každém kraji máme krajského ICT metodika, který může školu navštívit a poskytnout jim podporu, nebo máme dokonce i IT guru, což je technik, který pomůže třeba se zapojením hardwaru.
Těch opatření je skutečně velké množství a možná je dobré zmínit, že všechny jsou pro školy zdarma.
Co s obavami učitelů o plagiátorství? Jak vyučovat s umělou inteligencí a co o ní vyučovat? Poslechněte si celý rozhovor!
Mohlo by vás zajímat
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Přijměte pozvání na úsměvný doušek moudré člověčiny.
František Novotný, moderátor


Setkání s Karlem Čapkem
Literární fikce, pokus přiblížit literární nadsázkou spisovatele, filozofa, ale hlavně člověka Karla Čapka trochu jinou formou.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Společnost je v šoku. Střelba narušuje představu Rakouska jako bezpečné země, říká socioložka
-
Všichni tihle lidé platí daně. Nevytahují peníze z peněženky prezidenta, říká protestující v Los Angeles
-
Imigrační politika USA je zoufale zastaralá. Protesty v Kalifornii jsou uměle vytvořené, říká hispanistka
-
Exředitel Cermatu Krejčí spolupracuje s Motoristy. ‚Jeho kandidaturu nelze vyloučit,‘ řekl Macinka