Umělou inteligenci by měli učitelé vzít v potaz a nezakazovat ji, radí vedoucí z Digitalizace ve vzdělávání
S příchodem žáků a učitelů do škol se opět do diskuzí dostává otázka, jak ve školách pracovat s umělou inteligencí. Proto Národní pedagogický institut, zřizovaný ministerstvem školství, připravil pro učitele, ředitele, žáky i rodiče soubor doporučení, jak AI ve výuce používat. „Umělá inteligence si asertivně dokáže vymýšlet, je potřeba ji ověřovat,“ radí vedoucí oddělení Digitalizace ve vzdělávání institutu Ondřej Neumajer. Poslechněte si celou reportáž.
Co v dokumentu doporučujete učitelům? Jak mohou s pomocí AI vylepšit vyučování?
Sada doporučení hovoří o tom, aby AI vnímali, aby ho vzali v potaz, aby se s fenoménem umělé inteligence seznámili, snažili se ho nezakazovat, stanovali si pravidla ve škole, ve třídě, otevřeně o tom komunikovali. Důraz klademe na to, aby kriticky vyhodnocovali a ověřovali to, co jim umělá inteligence říká, protože si velmi asertivně dovede vymýšlet věci, které vůbec nejsou pravda.
Snažíme se jim vysvětlit, že když používají umělou inteligenci, je potřeba ji citovat, protože je to autorské dílo. Snažíme se vysvětlovat, že nemají dávat osobní údaje umělé inteligenci. A aby rozvíjeli schopnost klást otázky nebo formulovat „prompt“, jak se tomu odborně říká.
Jaký mají učitelé k umělé inteligenci postoj? Jak velká část s tím už pracuje a jak velká část ji odmítá?
My jsme čekali na začátek školního roku, kdy jsme všem školám a učitelům rozeslali velké dotazníkové šetření, ale výsledky budeme mít tak za 14 dní. Známe ale výsledky agentury, která zjišťovala veřejné mínění před prázdninami a 15 procent české populace si to už před prázdninami vyzkoušelo, takže očekávám, že přibližně stejná míra bude ve školách.
Chystáte se učitele v tomto směru vy jako institut nějak dovzdělávat?
Čtěte také
Samozřejmě, to je jedno z největších témat – minimálně v digitalizaci, které je neskutečně rychlé, takže to je velmi obtížné a teprve vznikají nástroje. Do školy se dostávají vždycky až aplikované – ještě v přípravném týdnu jsme vydali ta doporučení a teď máme velkou sadu mnoha aktivit pro učitele.
Máme nový web revize.edu.cz, vytváříme podcasty, KYBcast a DIGI IN, které se na tohle zaměřují. Máme vzdělávání, a to formou online webinářů i prezenčních seminářů pro celé sborovny, kdy naši lektoři přijedou přímo do školy. V každém kraji máme krajského ICT metodika, který může školu navštívit a poskytnout jim podporu, nebo máme dokonce i IT guru, což je technik, který pomůže třeba se zapojením hardwaru.
Těch opatření je skutečně velké množství a možná je dobré zmínit, že všechny jsou pro školy zdarma.
Co s obavami učitelů o plagiátorství? Jak vyučovat s umělou inteligencí a co o ní vyučovat? Poslechněte si celý rozhovor!
Související
-
„Výsledky jsou srovnatelné s chybovostí člověka.“ AI opravuje některé matematické úlohy u přijímaček
Zatímco 90 tisíc žáků devátých tříd má přijímací zkoušky na střední školy za sebou, uchazeče, kteří se hlásí na víceletá gymnázia, přijímací zkoušky ještě čekají.
-
„AI dětem“ učí, jak využívat umělou inteligenci rozumně a užitečně. Není ale všemocná a má limity
Skoro čtyři sta základních škol v Česku vyučuje o umělé inteligenci díky novému projektu. Jmenuje se AI dětem, vznikl před rokem a vydává učebnice a další materiály.
-
Před pár lety byla AI obskurní disciplínou. Dnes umí vygenerovat pohádku i divadelní hru
Jak si umělá inteligence poradila se zadáním napsat pohádku o pejskovi a kočičce? A proč se počítačovému lingvistovi stýská po starším jazykovém modelu?
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.