Turistou ve vlastním městě. Mladí Aleppané objevují krásy starého města, od kterého je odřízla válka
Aleppo soupeří s Damaškem o pozici největšího města Sýrie. Jeho proslavená tržiště, kupecké dvory i citadelu ale postihla v minulých letech jedna ničivá událost za druhou. Po několikaleté bitvě o Aleppo mezi Asadovými silami a povstalci následovalo velké zemětřesení. A loni pak další bitva, která, jak doufají Aleppané, byla už poslední. Místní mladí aktivisté se teď snaží obnovit válkou zpřetrhaná pouta mezi lidmi a jejich městem.
U Antiochijské brány, jednoho z hlavních vstupů do starého aleppského města, se v sobotní podvečer mezi pouličními prodavači schází asi třicet mladých žen i mužů. Očividně se ale nechystají na trh pro vajíčka ani pro olivy.
„Tyhle akce děláme jako součást poválečného léčivého procesu. Snažíme se organizovat procházky každou sobotu,“ vysvětluje Antoine Makdis, příslušník aleppské křesťanské menšiny, který se chystá těmhle mladým Aleppanům za chvíli ukázat další z aspektů života v historickém centru.
„Na dnešní procházce potkáme místní lidi, kteří nám ukážou, jak využívali různá zákoutí starého města ke svým dětským hrám. V historických městech Blízkého východu nemáme žádná hřiště, takže si lidé vymýšleli vlastní hry.“
Antoinovi pomáhá s organizací aleppská Arménka Zila Demirdžijánová: „Chceme, aby mladí Aleppané lépe poznali své město. I když sem třeba chodí, tak nevědí nic o tom, kam vedou které dveře a co je čeká uvnitř. Mladí jsou zvědaví, ne že ne. Ale nevědí, odkud začít. A my jim poskytujeme takový rozcestník.“
Turistou ve vlastním městě
Vyrážíme z hlavního súku do jedné z postranních uliček starého města a potkáváme Amm Amíra, kterého Antoine kontaktoval za účelem dnešní procházky. Starousedlík vypráví, jak na schodech, v uličce s malým placem nahoře, hrávali jako děti hry s dřívky zvané „túš“.
Pozorně poslouchá i Džamíl, student architektury. „Jsem sice z Aleppa, ale staré město vlastně neznám, takže se o něm chci dozvědět něco víc. Zvlášť moje generace sem v důsledku války nechodila. Teď máme konečně příležitost to tu poznat líp,“ přibližuje.
Když začala syrská občanská válka, byl Džamíl v první třídě. Dalších 14 let neměl šanci se do starého města, kde se bojovalo, podívat. „V roce 2008 bylo Aleppo hlavním městem islámské kultury. Byla tu velká osvětová aktivita. Mou generaci už to ale nepotkalo,“ dodává.
Není důlek jako „džoura“
Popocházíme dál do jiné uličky před malou mešitou. Rostou tu dva morušovníky a Amm Amír dělá patou pod jedním z nich důlek a rozdává kuličky.
Kuličky! Říkám zúčastněným, že jsem jako malý v Česku také hrával kuličky. Antoine nadšeně všem oznamuje, že Češi také hrají kuličky, což budí velkou zvědavost. A když dodávám, že důlku říkáme skoro stejně jako Aleppané, jsem jejich! Ve zdejším dialektu se totiž důlek řekne „džoura“.
Po seznámení se s pouličními hrami starého města velí Antoine k ústupu na rozlučkovou zastávku do jednoho tradičního aleppského zmrzlinářství, které – na rozdíl od kuliček – většina těchhle mladých zná. A zná také zdejší specialitu, zmrzlinu v kakaové oplatce zvanou búšoko.
Mohlo by vás zajímat
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
2017 vs. současnost. Jak se bude lišit Babišův trust oproti těm, do kterých uklidil Agrofert před lety?
-
Babiš: Rozhodl jsem se nevratně vzdát firmy Agrofert. Už s ní nebudu mít nic společného
-
Celníci mohou od ledna odebírat předměty. ‚Týká se to hlavně chronických neplatičů,‘ říká právník Kučera
-
‚Je dobře, že konečně představil řešení.‘ Jak reaguje Česko na to, že se Babiš vzdal Agrofertu?






