Nostalgickou projížďku párou si můžete dopřát i v Anglii. O kondici lokomotiv se tu dobře starají

Billova dílna leží nedaleko severoanglické vesnice Bream
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Billova dílna leží nedaleko severoanglické vesnice Bream
0:00
/
0:00

Železnici dala světu Anglie, a to už v první polovině 19. století. V Anglii je dodnes v provozu několik stovek parních lokomotiv, ty ale jezdí už jen pro potěchu fanoušků železniční historie. Míst, kde dokážou krásné a složité stroje opravit, ale není ani v Anglii mnoho. Zpravodaj Jaromír Marek jednu takovou dílnu, kde vracejí lokomotivám někdejší krásu a především funkčnost, navštívil.

Jak tlak v kotli stoupá, syčení se stupňuje. A s ním i napětí. Je to vůbec poprvé, co pod kotlem lokomotivy zatopili.

„Jde to dobře, ale tlak stoupá pomalu. Přiznávám, že cítím velkou úlevu,“ hodnotí Bill Parker, jemuž opravárenská dílna patří. „Po dvou letech práce začíná být jasné, že vše funguje, jak má. Úplně spokojený ale budu až v okamžiku, kdy se Jeff, který je za celou práci zodpovědný, začne usmívat. Zatím se tváří vážně, takže budeme muset ještě hodinu dvě počkat,“ dodává.

Na rekonstrukci lokomotivy pracovali čtyři jeho lidé rovné dva roky. Teď konečně přišel ten klíčový okamžik.

Zatěžkávací zkouška

„Tato lokomotiva jezdila původně v Polsku. Pak ji koupili angličtí milovníci železniční historie a asi deset let ji provozovali. Nakonec skončila u nás v opravě. Tady vyšlo najevo, že kotel už je v tak katastrofálním stavu, že se musí vyměnit. Vyrobili jsme nový a dnes jej testujeme,“ vysvětluje Bill.

Mužem, na jehož úsměv čeká, je Jeff. Celý umazaný od oleje obchází s velkými klíči kolem supící lokomotivy a kontroluje, jestli vše probíhá jak má. Do řeči mu příliš není.

„Doufám, že to dopadne dobře. Kolik hodin jsem na opravě strávil? Nevím, tisíce…“ odhaduje zcela vážně. „Až bude po všem, oddechnu si. Jediné, co mě teď zajímá, je, aby kotel příští týden prošel všemi testy. Až to bude, hodně si oddechnu.“

Železné dámy na kolejích

Billova dílna je jediná v celé Británii, kde se specializují jen na opravy starých parních lokomotiv

Dílna nedaleko severoanglické vesnice Bream stojí na mýtině uprostřed lesa. Kdysi tady byl uhelný důl. Šachty jsou dávno zasypané, stará hala se změnila v dílnu. Jedinou v celé Británii, kde se specializují jen na opravy starých parních lokomotiv. Těch jezdí v zemi překvapivě hodně, i když samozřejmě ne na pravidelných linkách.

„Parní lokomotivy jsou stále velmi populární, odhaduji, že v provozu jich může být několik stovek. V Británii je asi pět desítek turistických tratí, kde stále jezdí,“ upřesňuje majitel dílny.

Malé tunely jsou pozůstatek historie

To bude brzy i případ lokomotivy KI27. Mezi roky 1928 až 1932 jich v polské Poznani vyrobili asi 120 kusů. Jedna teď bude jezdit nedaleko anglického města Peterborough – na turistické železnici v údolí Nene, která se zaměřuje na kontinentální lokomotivy a vlaky.

„Na běžnou anglickou trať by se nevešla. Jak známo, v Anglii se železnice zrodil, a když budovali první tunely, byly velmi malé. A malé taky zůstaly. Proto i vlakové soupravy v Británii jsou menší než v Evropě,“ hodnotí Bill Parker.

Jak říká, za každou lokomotivou, která je v provozu, jsou nejméně dvě další. Jedna se čistí a další je v opravě. Z běžného provozu zmizely parní lokomotivy před nějakými padesáti lety a každý stroj je tedy nejméně šedesát sedmdesát let starý. A tak čas od času musí zajet do Billovy opravárenské dílny.

Spustit audio
autoři: Jaromír Marek, Anna Duchková|zdroj: Český rozhlas

Související