Bombardér z Nagasaki i první vojenské letadlo. Muzeum US Air Force stojí na místě, které vybrali bratři Wrightové
Největší koncentrace bojových letadel dnes naštěstí není v žádné krizové oblasti světa, ale v muzeu amerického vojenského letectva ve městě Dayton ve státě Ohio. Právě tam, kde dnes stojí jedna ze základen vzdušných sil Spojených států, kdysi zkoušeli své první stroje bratři Wilbur a Orville Wrightovi. Milovníkům letecké techniky nestačí ani celý den, aby si prošli všechny tamní hangáry.
Muzeum US Air Force v Daytonu je největší muzeum vojenské letecké techniky na světě, potvrzuje místní historik Kevin Rusnak. V hangárech je přes 400 letadel, vrtulníků a dalších létajících strojů z různých období, a k tomu i expozice jejich příběhů, vybavení letců a mnoha doplňků, které se v letectví používaly a používají.
Na začátku prohlídkové trasy je samozřejmě připomínka bratrů Wrightových, kteří měli v těchto místech svůj testovací polygon. Bydleli na západním předměstí Daytonu, kde měli i manufakturu na jízdní kola a kde sestavovali první kluzáky.
První starty v prérii
Své výrobky zpočátku testovali na plážích v Severní Karolíně. Vál tam příznivý vítr a písečné duny zajišťovaly, že zkušební piloti strojů padali alespoň na relativně měkký povrch. A že těch pádů bylo v začátcích létání hodně.
Pak si ale uvědomili, že potřebují nějaké prostory blíže svého domu, kde budou své stroje zkoušet. Nemohli trávit hodiny cestami z Ohia až na pobřeží Severní Karolíny. Proto hledali místo poblíž Daytonu, které by bylo rovné, zároveň dostatečně osamělé i dosažitelné nějakou dopravou.
A právě do míst, kde dnes stojí hangáry muzea, tehdy jezdil malý vláček. Bratři tedy koupili od vlastníka těchto pozemků kus prérie a v roce 1904 si tu otevřeli zkušební plochu pro své stroje.
Pohled pod kapotu
Stojíme s Kevinem Rusnakem před replikou prvního armádního stroje, který bratři Wrightovi dodali americkému letectvu v roce 1909.
Čtěte také
Originál stroje je vystavený v leteckém muzeu u Washingtonu. V Daytonu ale mají v letadle posazené i letce a kolem jsou rozmístěné postavy techniků, aby bylo dobře vidět, že třeba bezpečnostní pásy se v té době vůbec nenosily.
V muzeu se dá nahlédnout až skoro do „střev“ letadla, respektive do jejich motorů. Prohlížíme si jeden z interaktivních exponátů – model proudového motoru, který je možné vidět i v akci. Stačí, když návštěvník zmáčkne tlačítko, a přímo před jeho očima se roztočí.
Pak přecházíme k bombardéru B-29 – přesně tomu, který v létě 1945 shodil atomovou bombu na Nagasaki.
Neviditelný černý obr
Úplně největším exponátem v hangárech je ale bombardér B-2, stejný jako ty, které se nedávno zapojily do zásahů proti íránským jaderným zařízením. V 80. letech se jich vyrobilo jen 29, protože jejich produkce a provoz byly hodně drahé. Jeden letoun tehdy stál přes 2 miliardy dolarů.
Je to opravdu majestátní letadlo tvarem připomínající obrovského černého netopýra, rejnoka nebo draka Bezzubku z pohádkového příběhu Jak vycvičit draka.
Deltovitý tvar dává podle historika muzea vojenského letectví v Daytonu Kevina Rusnaka letounu větší schopnost neviditelnosti. Díky speciálnímu povrchu a tvaru křídel je letadlo pro aktivní radary prakticky nezachytitelné. Stroj vystavený v muzeu ale není žádným bojovým veteránem. Jde o prototyp, který se nikdy žádné skutečné akce nezúčastnil.
Mohlo by vás zajímat
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Motoristé nehledají náhradu za Turka, odmítl Macinka. Schůzka s prezidentem může být v ohrožení
-
Slovensko za Českem ekonomicky zaostává, tíží ho deficity i demografie, popisuje novinář Ižip
-
Svobodná čínská média existují. Často ale působí ze zahraničí, aby se vyhnula cenzuře, říká novinářka
-
ONLINE: ‚Pozitivní krok.‘ Kreml uvítal, že Trump ve strategickém dokumentu neoznačil Rusko za hrozbu





