Víme, jaké je IQ průměrného Čecha! A jak jste na tom vy?
Inteligenci je možné definovat jako schopnost zpracovávat informace. Zahrnuje celou řadu aspektů, mezi které například patří výkonnost naší paměti, rychlost řešení otázek, schopnost hledání logických souvislostí, řešení matematických úloh, prostorová představivost apod.
Jednotkou měření je takzvaný inteligenční kvocient – IQ, který představuje poměr výsledků jedince dosažených ve standardizovaném inteligenčním testu v porovnání s výsledky dosaženými lidmi stejného věku. Průměrné IQ dosahuje hodnoty 100. Přibližně 68 % lidí se pohybuje v rozmezí mírně podprůměrné nebo nadprůměrné inteligence, tedy 85 až 115. 95 % lidí se pak vejde do rozmezí 70 až 130.
Část našich schopností dědíme geneticky, důležitou roli ale hraje i zdravotní stav, výchova a především přístup ke vzdělání a jeho kvalita.
Britský psycholog Richard Lynn a finský politolog Tatu Vanhanen vypracovali před několika lety srovnávací studii výše inteligence v jednotlivých zemích na světě. Přišli na to, že průměrná inteligence v zemích s nízkým domácím produktem je výrazně nižší než v bohatých, vyspělých regionech. IQ průměrného Čecha dosahuje podle této studie 98 bodů, což je podobná hodnota jako u jiných evropských států.
Výše IQ však podle kritiků rozhodně není měřítkem úspěchu. Neznamená zvídavost, není zárukou píle či vůbec schopnosti dobře vycházet s druhými lidmi.
Související
-
Pozor, IQ dětí se snižuje. A mohou za to sociální sítě, varuje odborník na lidský mozek
Lachtana vycvičíte pomocí ryby, člověka prý pomocí lajku na sociální síti. „Jsme mnohem zmapovatelnější, než si myslíme,“ říká Martin Jan Stránský.
-
Nejlepší je odevzdat svou mysl bohu a říci si, že věci jsou, jak mají být, radí psychiatr Honzák
Psychiatr Radkin Honzák bere karanténu s humorem. Nejlepší cestou je naučit se z nové situace těšit a dokázat se jí zasmát. Smích podporuje imunitní systém!
-
Jak koronavirus ovlivní české školství? Učitelé musí slevit, domnívá se odborník na vzdělávání
Pandemie koronaviru může mít na společnost minimálně jeden dobrý vliv. Výrazně přispěje k digitalizaci školství, soudí Bob Kartous, specialista na vzdělávání.