V Laosu se staví nejmodernější železnice v jihovýchodní Asii. Povede přes hory, džungli i Mekong

Stavby na řece Mekong (ilustrační snímek).
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Stavby na řece Mekong (ilustrační snímek).
0:00
/
0:00

Laos bude mít brzy jednu z nejmodernějších železnic v celé jihovýchodní Asii. Vlak bude jezdit z jihočínské provincie Junan až do laoské metropole Vientiane.

V chrámu Wat That v laoském městě Vang Vieng se mniši modlí za všechny, které koronavirus nakazil nemocí COVID-19. Laos nepřijal žádná speciální opatření a jeho hranice je otevřená všem bez rozdílu, včetně několika tisíc čínských dělníků a inženýrů. Ještě rok a půl a budou mít hotovo.

„Železnice z čínského Kunmingu povede přes hory, džungli a přes Mekong až do hlavního města Vientane. Jednokolejka je dlouhá přes 450 kilometrů, šedesát procent její délky přitom tvoří mosty a tunely,“ popisuje jeden z mladých Laosanů, který už ze stavby pořídil stovky fotek a hodiny záběrů.

Spása z Číny?

Monstrózní stavba a podrobnosti kontraktu laoská vláda tají a zaklíná se mantrou o tom, jak vlakem přijedou do země čínští turisté, kteří přivezou peníze. Laos se prý konečně v hlavním městě připojí na thajskou železniční síť.

„Určitě to změní města jako je Luang Prabang nebo Vientane. Za posledních pět deset let se po celé zemi zlepšily hlavně silnice, máme nová letiště a asi bude dobré, když budete moct cestovat tímhle vlakem rychlostí až 200 kilometrů za hodinu,“ krčí rameny mladý mnich Vauphong.

Farmáři stále marně čekají na kompenzace

Už mimo mikrofon ale dodává, že nikdo v podstatě neví, co za to Čína bude chtít. Postaví, zaplatí, zprovozní. Ale účet za to všechno dostane desetimilionová země, která je stále jednou z nejchudších v celé Asii. A na slíbené peníze čekají i ti, kterým koleje, nádraží a tunely sebraly domy a živobytí.

„Když dostaneme slibované peníze jako kompenzaci za zabranou půdu a dům, tak odejdeme. Ale už skoro dva roky čekáme a pořád se nic neděje. Bez peněz nemůžeme odejít, nic nemáme. Jen dvě děti, o které se musíme postarat,“ řekl před časem novinářům z rozhlasové stanice RFA jeden z laoských farmářů nedaleko města Luang Prabang.

Naděje pro budoucnost

Plány čínských i laoských soudruhů jsou velkolepé. Projektanti už kreslí další větev odvážné železnice. Tentokrát má spojit laoská města s vietnamskými přístavy na druhé straně hor, které se jmenují Annamské Kordiléry.

„Tohle je politika, obyčejný člověk do toho nevidí. Snad to bude dobré pro naše děti, snad bude víc práce a víc turistů,“ doufá prodavačka na železniční stanici Thanaleng, 15 kilometrů od metropole Vientane, která je zatím jediným funkčním nádražím v celém Laosu.

Denně sem přijedou dva vlaky ze sousedního Thajska. A pořád ji tak daleko více živí místní taxikáři a tuk-tukáři nežli slibované davy cizinců. Podle ní bude teď i v budoucnu křehká politika daleko větším nebezpečím než koronavirus přicházející z Číny.

autoři: David Jakš, Anna Duchková|zdroj: Český rozhlas
Spustit audio

Odebírat podcast

Související