Stavba železnice smrti stála život desítky tisíc lidí. Krví poznamenaný most přes řeku Kwai dnes láká hlavně turisty

Legendární most je v podstatě malý a s tím filmovým se nemůže měřit
Legendární most je v podstatě malý a s tím filmovým se nemůže měřit
Byla to stavba, která sice mohla ovlivnit dílčí bitvy druhé světové války, ale její konečný výsledek by určitě nezměnila. Přesto na ní zemřely desítky tisíc lidí. Trpěli v nepředstavitelných podmínkách tropické džungle a stali se symbolem odporu a hrdosti. Mluvíme o legendárním mostu přes řeku Kwai na thajsko-barmské hranici. A třebaže je tam celý rok mimořádné horko, většinu návštěvníků tam spíše mrazí.

Seržant Goodary, radista Jackson, poručík Piercy, řidič Murphy… to jsou jména válečných zajatců, kteří děsivé podmínky stavby nepřežili. Kdybychom chtěli přečíst jména všech známých obětí, trvala by tahle reportáž bezmála čtyři hodiny.

Čtěte také

Stavba vykoupená krví

„Když japonská armáda přišla do Thajska v jedenačtyřicátém roce, okamžitě chtěla spojit Bangkok s barmským Rangúnem. Železnice potom měla pokračovat až do Indie,“ vysvětluje mladý Thajec Saruwpon, jehož pradědečka japonští okupanti nahnali na stavbu trati.

Cestovat lze dnes po někdejší železnici smrti několik desítek kilometrů

Na kácení džungle, ražbě tunelů, konstrukci mostů a pokládání kolejí pracovalo skoro dvě stě tisíc civilistů a dalších šedesát tisíc válečných zajatců.

„Zemřeli tam i Kanaďané. O téhle části války v Asii se u nás dodnes učí děti ve škole,“ říká kanadský turista Phil a pospíchá na vlak, který i dnes stále jezdí přes most přes řeku Kwai. Dnes ovšem vozí hlavně turisty, alespoň po části někdejší železnice smrti.

Neznámí hrdinové

Z plánovaných 450 km kolejí nakonec zajatci zdaleka nedokončili celou délku. Stavbu zpožďovaly nemoci, úrazy a také tropické deště.

„Cholera, malárie, nejrůznější tropické infekce a samozřejmě hmyz i jedovatí hadi – v takových podmínkách museli plnit stavební limity, které jsou dodnes nepředstavitelné. A oni je plnili!“ žasne i po více než sedmdesáti letech Saruwpon.

Most přes řeku Kwai lze dnes přejet vlakem na lince Thonburi - Nam Tok

Veledůležitou železniční spojnici mezi Bangkokem a barmskou částí tratě zajatci opravdu dokončili. Japonci po ní stihli ještě během dvou let přepravit přes půl miliónu tun vojenského nákladu. Tečku za krvavou stavbou udělaly spojenecké bombardéry, které v lednu a v únoru 1945 zaútočily na železnici. Most přes řeku Kwai zničily během několika vteřin.

Čtěte také

Osudy statečných zajatců inspirovaly francouzského spisovatele Pierra Boulle k sepsání legendárního románu Most přes řeku Kwai. Ten se stal předlohou pro sedmi Oscary oceněný stejnojmenný film z roku 1957, jehož ústřední melodie je dodnes klasikou filmové hudby.