Spolupráci firem a vysokých škol si pochvalují obě strany. Partneři jsou ale také konkurenty v boji o šikovné studenty

26. říjen 2019

Společnost Mews začínala jako projekt programátorského týmu studentů Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy. Dnes je firma mezinárodně rozvinutou společností a velká část jejích zaměstnanců už nesídlí v Praze, ale třeba v Londýně. Na své kořeny ale nezapomíná a bývalí nebo i stávající studenti MFF UK mají v týmu Mews Systems stále poměrně velké zastoupení. I proto v lednu společnost uzavřela s fakultou takzvanou partnerskou smlouvu.

Jednou z forem spolupráce je například to, že firma může nabízet studentům témata pro ročníkové, bakalářské nebo diplomové práce. Po zpracování budou využitelná přímo v praxi a studenti za ně navíc mohou dostat i zaplaceno.

Studentům chybí produktové myšlení

Čtěte také

Partnerské firmy ale můžou fakultě pomoct i přímo ve výuce. O přednášky odborníků z praxe je mezi studenty zájem. Praxe z firem a zvláště start-upů navíc může studentům ukázat další možný způsob využití jejich znalostí získaných na univerzitě.

„Málo se učí produktové myšlení. Většina lidí je naladěná spíš na zakázkovou výrobu, kdy někdo přijde a řekne, jak to má vypadat. Produktové myšlení je o tom, že programátor nebo celý tým si sám řekne, na čem bude pracovat,“ vysvětluje zakladatel Mews Systems Richard Valtr.

Studium a praxe v symbióze

Mews Systems, ale i další firmy se zároveň netají tím, že přísun nových pracovníků, a hlavně programátorů je pro jejich vývoj důležitý. Pro studenty se tak zvyšuje šance, že po škole nastoupí třeba právě do Mews.

Studenti, kteří by začali hledat práci až po dokončení školy, jsou ale podle technického ředitele Mews System Jana Širokého dnes spíš výjimkou. I proto je podle něj partnerská smlouva s MFF UK pro firmu zajímavá.

Jiří Helmich (vlevo) a Richard Valtr při slavnostním podpisu memoranda o partnerství s Matematicko-fyzikální fakultou

Souboj o talenty

Na druhou stranu jak škola, tak firmy pak vlastně bojují o toho samého člověka – firmy o možného zaměstnance, škola zase o možného doktoranda a vyučujícího.

Obě strany proto spolu musí úzce spolupracovat. „Snažíme se najít střední cestu, kdy by fungoval industriální doktorand, který působí na univerzitě, ale zároveň tráví třeba 60 % času ve firmě na výzkumném problému a ta ho také platí, aby byl schopný se uživit,“ nastiňuje řešení šéf produktů Mews Systems Jiří Helmich.

autoři: Vojtěch Koval , and
Spustit audio

Související