Nová interaktivní mapa ukáže nejnebezpečnější místa na českých silnicích. Pomůže při prevenci nehod, věří experti

9. prosinec 2025

Vědci z Fakulty dopravní Českého vysokého učení technického vytvořili interaktivní mapu, která na první pohled odhaluje nebezpečné úseky na silnicích. Projekt využívá veřejně dostupná data policie o nehodách a informace o intenzitě provozu od Ředitelství silnic a dálnic. Současná pilotní verze zatím pokrývá Středočeský kraj.

„Před sebou máme mapu Středočeského kraje,“ ukazuje Jan Zbirovský z Fakulty dopravní Českého vysokého učení technického a rovnou mě upozorňuje na úsek ze Stochova do Slaného, který na mapě patří mezi nejtmavší.

Nehoda kamionu na D48

„Z hlediska závažnosti nehod je to jeden z těch horších úseků. Když se ale podíváme z druhého pohledu relativní četnosti nehod, tak ten úsek kupodivu úplně nejhorší není. Vedle jsou další úseky, které jsou na tom výrazně hůř,“ srovnává.

V červenci jinak než v lednu

Při čtení mapy tedy může uživatel zohlednit tři klíčové ukazatele. Prvním z nich je takzvaná relativní nehodovost, tedy počet nehod na milion ujetých kilometrů, druhý je relativní index závažnosti, který nám říká, jestli šlo o zranění lehká, těžká nebo smrtelné nehody. A třetí jsou celospolečenské ztráty.

„Když někdo ve 20 letech absolvuje nehodu s nějakými následky, stát přijde o nějaký příjem. Ten člověk nebude mít práci, co by mohl mít, nebude odvádět daně, co by mohl odvádět a tak dále. A čím je ta nehoda závažnější, samozřejmě může být i fatální, tak tím se počítá nějakým koeficientem. Každý rok se to samozřejmě navyšuje,“ vysvětluje Jan Zbirovský.

Čtěte také

A pro lepší představu uvádí, že fatální úraz třeba v roce 2023 představoval ztrátu 75 milionů za jeden lidský život.

Mapu si může uživatel při prohlížení také filtrovat podle typu silnice, regionu nebo data či období.

„To je docela zásadní,“ upozorňuje autor projektu. „Kdyby se v únoru na úseku, kde je náledí, ťukla nějaká auta, tak to ještě neznamená, že je ten úsek nebezpečný celoročně. Takže si můžete vyfiltrovat různá období roku a podle toho se všechny indikátory přepočítají. Není to tedy žádná statická tabulka, která se jenom někde zobrazí, ale tohle všechno běží na pozadí.“

Prevence nehod

V Česku se každý rok stanou desítky tisíc nehod a je prokázáno, že přibližně u třetiny z nich má podíl i dopravní infrastruktura, jako je nevhodné uspořádání křižovatek, špatná viditelnost, nedostatečné značení nebo třeba nebezpečné přechody pro chodce, říká Josef Kocourek z Českého vysokého učení technického.

Čtěte také

To všechno může zvyšovat riziko nehody. A právě možnost rychle a přehledně identifikovat tato riziková místa v interaktivní mapě je podle dopravního experta důležitým krokem k prevenci nehod.

„Mapy rizik můžou pak sloužit například vlastníkům a správcům silnic, krajským, městských nebo obecním úřadům a taky nesmíme zapomenout na složky integrovaného záchranného systému,“ dodává Josef Kocourek.

Interaktivní mapa zatím ukazuje riziková místa na silnicích podle dostupných dat, ale v budoucnu by ji autoři chtěli pomocí umělé inteligenci doplnit o aktuální situaci i pravděpodobnou předpověď. Díky tomu by bylo možné včas upozornit na nebezpečné úseky a zvyšovat bezpečnost na silnicích. Mapu navíc plánují v následujících měsících rozšířit na celé Česko.

Jak se riziku na silnicích vyhnout nejen na mapě, ale i v praxi? Poslechněte si rozhovor s ředitelem BESIP Tomášem Neřoldem v záznamu celého Magazínu Experiment.

autoři: Karolína Burdová , and | zdroj: Český rozhlas
Spustit audio

Mohlo by vás zajímat