Konec výmolů v Čechách? Unikátní metoda využívá k opravě silnic mikrovlnný ohřev

Znáte situaci, kdy se na cestě udělá díra, silničáři ji opraví, ale za pár týdnů na tutéž díru v asfaltu narazíte znovu? To by měla změnit technologie, kterou vyvinula česká společnost FUTTEC společně s Ústavem chemických procesů Akademie věd a VUT Brno. Funguje na bázi mikrovlnného ohřevu asfaltu. Při opravě nevznikají žádné spáry, a opravená silnice tak vydrží výrazně déle. 

S Hynkem Schmidtem, zástupcem společnosti FUTTEC, se nacházíme v ulici U Nadjezdu v Kutné Hoře. Ukazuje mi drobnou podlouhlou dýhu v asfaltu, asi centimetr hlubokou a dva centimetry širokou. 

Takový vznikající problém by cestáři běžně opravovali pomocí takzvané „zálivky“, tedy čisté asfaltové směsi, kterou by rýhu zalili. Výsledek pak vypadá, jako by byla rýha zalepená nataženou černou žvýkačkou. Větší defekty asfaltu musí cestáři vyfrézovat. 

Česká společnost FUTTEC společně s Ústavem chemických procesů Akademie věd vyvinula unikátní způsob opravy silnic, který skutečně vydrží

„Obrousíte pět centimetrů a potom tu vaničku postříkáte spojovacím postřihem, což je zředěný asfalt. Přivezete si teplou balenou směs z obalovny, vložíte ji tam a zhutníte ji,“ popisuje Hynek Schmidt. 

Spáry tohoto opraveného místa se pak znovu vylijí asfaltovou zálivkou. Jenže právě do těchto spojů se dříve nebo později dostane voda, v zimě zmrzne a asfalt se potrhá. 

Nová technologie

Technologie vyvinutá společností FUTTEC na to jde jinak. Silnice totiž opravuje pomocí mikrovlnného ohřevu. Mikrovlnný stroj připomíná menší rolbu na ledovou plochu. Ukrývá v sobě šest mikrovlnných zářičů, takzvaných magnetronů. 

Česká společnost FUTTEC společně s Ústavem chemických procesů Akademie věd vyvinula unikátní způsob opravy silnic, který skutečně vydrží

Silničář se strojem najede nad díru v asfaltu a nahřeje ji na 140 stupňů, tedy na teplotu, kdy asfalt změkne. Pak na něj silničáři nanesou vrstvu čerstvého asfaltu. Nevznikne tak spára, do které by se dostala voda.

Takto opravená díra v silnici vydrží mnohem déle, než když by na ni silničáři použili současný běžný postup. Nahřát asfalt trvá stroji zhruba 30 až 50 minut podle okolní teploty, nanesení nové vrstvy a zhutnění pak něco málo přes pět minut. 

Ideální na menší opravy i prevenci

Do hodiny po začátku opravy mohou na opraveném místě začít jezdit auta, a to téměř bez ohledu na to, jaké je roční období. 

Suchý mráz nám nevadí, jsme schopní pracovat i při teplotách minus deset stupňů.
Hynek Schmidt

Technologie FUTTEC je vhodná na opravy menších děr a především na preventivní údržbu – tedy ideálně hned, když se problém začne projevovat. Bez nutnosti vozovku frézovat je navíc výrazně nižší i spotřeba asfaltu. 

Firma chystá další vylepšení

Loni si FUTTEC na měsíc vyzkoušeli třeba v Kopřivnici. „Zrovna nedávno jsme dělali kontrolu oprav a i po roce běžného užívání je to v bezvadném stavu,“ pochvaluje si šéf služeb města Kopřivnice Vladimír Pustka. Uvítal by ale, kdyby byl ohřev asfaltu rychlejší. 

Unikátní stroj v akci

Také na tom už firma FUTTEC pracuje. Příští generace jejího stroje by měla dosáhnout požadované teploty směsi za deset minut, nebude navíc potřebovat napájení z externí elektrické centrály, a bude tak ještě soběstačnější.

Spustit audio
autoři: Vojtěch Koval , als

Odebírat podcast

Související