Školní autobus i výletní loď. Říční přívoz ve francouzském Calais si oblíbili studenti i turisté

Říční provoz v Calais funguje už šest let
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Říční provoz v Calais funguje už šest let
0:00
/
0:00

Vypadá trochu jako vznášedlo z Hvězdných válek, ale místo vesmíru se prohání po říčních kanálech ve francouzském městě Calais. Plavidlo jménem Majest'in brázdí tamní vody už šest let. Převáží obyvatele města do práce, ale funguje taky jako školní autobus. Svezl se s ním i reportér Martin Balucha.

Je půl sedmé ráno a já stojím na nábřeží s názvem Quai de la Meuse. Je tady krásný výhled na rozsvícenou věž radnice. Je tma, nikde ani živáčka, už za chvilku bych se ale měl vydat na plavbu městem Calais.

Školní autobus na vodě

„Tohle je naše první ranní plavba. Pojedeme až na konečnou, která je v části jménem Coulogne. Tam nastoupí studenti, kteří chodí do školy v centru. Cestou přistoupí taky další žáci, které přivezeme až k pontonu Jiřího V,“ popisuje Florent, zaměstnanec společnosti, která přívoz v Calais provozuje.

Ráno je z lodi školní autobus. Později na stejné trase převáží obyvatele Calais do práce a odpoledne a navečer pak zase všechny převáží domů. „Od první zastávky až na konečnou to trvá půl hodiny. Trasa je dlouhá pět kilometrů a je na ní pět zastávek,“ doplňuje Florent.

Kamery místo zrcátek

Přívoz ve městě Calais se jmenuje Majest'in. Po kanálech města jezdí jen jedno takové plavidlo. Váží 22 tun, je dlouhé 22 a široké 6 metrů. Loď dokáže jet maximální rychlostí 14 kilometrů v hodině a je vybavená tou nejmodernější technologií.

„Po stranách lodi i na zádi jsou kamery, které fungují jako zpětná zrcátka,“ vysvětluje kapitán přívozu Johann. „Když podjíždím most, tak díky nim kontroluji, jestli pluji přesně uprostřed kanálu. Kamery jsou taky velmi důležité, když se vyhýbám dalším lodím nebo když parkuji u pontonu.“

Loď Majest'in je jediná, která v Calais funkci přívozu plní

Na různých typech lodí pracuje Johann už přes 30 let. I jeho otec byl námořníkem, takže lásku k moři a k řízení lodí má v krvi: „Já vidím všechno, ale chápu, že necvičené oko může mít problém se zorientovat. Občas tady ale máme období mlh, a to nevidíte dál než jeden nebo dva metry před sebe. V takových případech musíme zpomalit. Trasu ale známe nazpaměť.“

Pozor na mosty a silný vítr

Johann má před sebou přístrojovou desku, na které je pro laika těžké se zorientovat. Je na ní joystick, různá hýbátka, čudlíky a knoflíky, všechny slouží k ovládání lodi. „Je tady třeba knoflík k vypínání a zapínání stěračů, protože v Calais proprší zhruba polovina roku,“ popisuje.

„Máme tady taky rádio, abychom byli v kontaktu s řídicím pracovištěm, a systém měřící hloubku. Třeba tady jsou pod námi ještě dva metry, v přístavišti to může být i metr.“

Johann se také vysílačkou dorozumívá se svým kolegou, který přívoz doprovází na skútru po silnici. Jeho úkolem je zvedat mosty, pod kterými musí loď proplout. Na cestě je ale také řada jiných překážek. Pozor si kapitáni musí dávat i na silný vítr, který loď může za pár sekund vychýlit až o několik metrů.

Do školy jedině lodí

Damien (vlevo) a Florent (vpravo) na palubě lodi Majest'in

„Když začínáte jako plavčík, musíte se naučit pár věcí, jako ostatně v každém povolání. Když se ale chcete stát kapitánem, je to podstatně složitější. Učíte se na nákladním člunu a postupně zjišťujete, že když kormidlujete na vodě, je to úplně jiný svět,“ říká další z kapitánů Damian, zatímco na palubu nastupuje skupinka studentů.

„Je to lepší než jezdit autobusem. Je tady podstatně méně lidí, a navíc nikdy nemusíte stát na červené,“ pochvaluje si 17letá Evie, studentka gymnázia Pierra de Coubertina. Do školy už několik let jezdí jenom přívozem, konečná zastávka je totiž jen asi 500 metrů od ní.

V budoucnu možná takových studentů přibude. Od ledna bude totiž v Calais hromadná doprava, a tedy i přívoz, zdarma.

Spustit audio
autoři: Martin Balucha, Anna Duchková|zdroj: Český rozhlas

Související