Objevte Frísko z paluby obytné lodi. Třeba se z vás během cesty stane i budoucí kapitán

V sezóně je na fríských kanálech rušno
V sezóně je na fríských kanálech rušno
0:00
/
0:00

Netradiční způsob objevování krás nejníže položené evropské země zvolil redaktor Vladimír Kroc. S přáteli se vydal obytnou lodí po kanálech severního Nizozemska do svérázné provincie Frísko.

Jsme na palubě patnáctimetrové lodi Jordy pro dvanáct lidí s pěti kajutami. Kotvíme u ostrova Marchjepolle s jedinou sladkovodní písečnou pláží v Holandsku.

Egypt opravdu zblízka? Nejlépe z paluby dahabíje ve velmi pomalém rytmu

Plavba na dahabíje je nezapomenutelný turistický zážitek. Odpočinout si na ni jezdí ale i Egypťané z rušné Káhiry

Po Nilu v Egyptě je možné se plavit na několikapatrových hotelových lodích s bazény, bary i restauracemi. Mezi Luxorem a Asuánem jich pendlují desítky. Kdo se chce ale dostat blíž vodě, přírodě, i místním lidem, může si k plavbě zvolit tak zvanou dahabíji. Typické nilské plachetnice vozily turisty už v 19. století. S pár lidmi na palubě a skoro osobním servisem jsou dnes exkluzivním dopravním prostředkem.

Zatímco jedna dívka z posádky si krátí čas hrou na ukulele, vydávám se na opuštěný ostrov plný racků a dalšího ptactva. I teď začátkem května je tu pečlivě střižený trávník, o který se vzorně stará nezisková organizace Mareekritte.

Funguje z příspěvků obcí a také majitelů lodí, kterých je v celém Holandsku přes milion sto tisíc. A nejvíc charterových plavidel vůbec je právě tady, v autonomní oblasti Freesland. Liduprázdná pláž je tu vzácností. V sezóně, která se kryje s našimi letními prázdninami, tu bývá problém zakotvit.

Kapitánem snadno a rychle

Kormidla se ujímá dvacetiletý kapitán Robin a za chvíli už Jordy brázdí vody jezera Tjeukemeer na plný výkon. „Míříme na ostrůvek, kde je kemp a restaurace. Budeme grilovat a uděláme si tam večer pohodičku,“ seznamuje mě Robin s plány na dnešní večer.

Sladkovodní pláž zatím zeje prázdnotou. V letních měsících je tu ovšem liduprázdná pláž vzácností

Zdejší vody důvěrně zná, jezdí sem totiž už od svých 14 let: „Poprvé jsem sem jel s tátou, pak následovaly různé brigády v loděnicích – tam jsem se naučil s lodí nejvíc. A teď už sám zaučuju lidi, kteří sem jedou, jak loď správně přivázat a jak s ní manévrovat.“

Velká loď, menší problémy

Další z členů posádky, který si nechává říkat Savana, mi vysvětluje, že každá loď se při plavbě chová jinak. Je to dáno jednak jejich různou velikostí, ale také třeba různou technickou výbavou.

Nizozemsko je protkáno sítí vodních kanálů. Při každé plavbě vidíte něco jiného, říká Daniël Hagen

Nizozemsko si nedokážeme představit bez větrných mlýnů a vodních kanálů

Čechoholanďan Daniël Hagen nejraději cestuje lodí. „Cesta je cíl,“ říká. Jaký je holandský vítr? A jaké jsou nejlepší provincie pro začátečnickou plavbu?

Některé větší lodě mají vpředu i vzadu propelery, tedy pomocná elektrická zařízení, která usnadňují manévrování. To je u menších lodí paradoxně někdy složitější než u těch větších. Ty jsou náročné hlavně, když proplouváte komorami nebo pod úzkými mosty,“ vysvětluje Savana, který mezitím vystřídal Robina u kormidla.

Pro ovládání lodi, která není delší patnácti metrů a dosahuje rychlosti do dvaceti kilometrů za hodinu, nepotřebujete v Nizozemsku žádné oprávnění. A řídit plavidlo se naučíte snadno a rychle.

Spustit audio
autoři: Vladimír Kroc, Anna Duchková|zdroj: Český rozhlas

Související