Pohled na Varšavu z paluby lodi zajišťují poslední dvě plavidla. Poláci na Vislu v metropoli zapomněli

Loewentin a Werner kotví na nábřeží pod královským zámkem ve Varšavě
Loewentin a Werner kotví na nábřeží pod královským zámkem ve Varšavě
0:00
/
0:00

V Budapešti mají ještě v živé paměti tragickou nehodu výletní lodi s mnohem větším plavidlem. To v polské metropoli Varšavě se na Visle nic takového stát nemůže. Jednak je Visla v polské metropoli velmi mělká a pak se tu po řece plaví pouze dvě výletní lodě. Obě patří společnosti Žegluga Warszawska. Na palubu jedné z nich vstoupil i reportér Pavel Novák.

Hladina Visly v centru Varšavy je klidná, jen sem tam ji zčeří vítr. Velké vlny od lodí tu nehrozí, skoro žádné tu totiž nejezdí – kromě dvou, jmenují se Werner a Loewentin. Kotví na nábřeží pod královským zámkem.

Jak se dostat z předměstí do centra Varšavy? Jde to i na kajaku!

Do Varšavy se dá dostat i na kajaku

Cesta po řece Visle je sice delší, ale na čerstvém vzduchu a v přírodě. V městečku Góra Kalwaria asi 35 kilometrů proti proudu z Varšavy je počasí krásné, břehy písčité, místy bahnité, zarostlé rákosím a vrbami. Prostě idyla. Pan Piotr Fedorovič, majitel jedné z varšavských půjčoven, už na mě čeká s kajakem.

Nápad obnovit ve Varšavě výletní jízdy měla před pěti lety Ewa Janiszewska: „Začít podnikat s výletními loděmi jsme se rozhodli vlastně z nevědomosti. Máme u nás takové přísloví: Jestli se zdá být něco nemožné, dej to za úkol tomu, kdo o tom nic neví, a on to dokáže. To se u nás potvrdilo.“

Zdivočelá řeka

Neznamená to ale, že by paní Ewa s manželem provozovali vyhlídkové jízdy po Visle celý rok. Když hladina klesne pod 48 centimetrů, nemůže už loď Loewentin, dovezená z Mazurských jezer, plout. Zbývá už jen menší loď Werner s plochým dnem, která má ponor zanedbatelný.

Když hladina klesne pod 48 centimetrů, nemůže už loď Loewentin po Visle plout

Problém s nízkými stavy vody přitom podle Ewy Janiszewské není v tom, že by Visla měla málo vody. O dno řeky se ale nikdo nestará. „Není to divoká řeka. Je zdivočelá,“ říká podnikatelka.

V době lidového Polska se tu lodní doprava provozovala. Hladina vody byla výš, ale také byly vyčleněné peníze na údržbu plavební dráhy. Dnes to nikoho nezajímá. Na dopravní funkci téhle řeky se už úplně zapomnělo. Splavná je prakticky jen Odra.“

Vody jako ve vaně

Objevte Frísko z paluby obytné lodi. Třeba se z vás během cesty stane i budoucí kapitán

V sezóně je na fríských kanálech rušno

Netradiční způsob objevování krás nejníže položené evropské země zvolil redaktor Vladimír Kroc. S přáteli se vydal obytnou lodí po kanálech severního Nizozemska do svérázné provincie Frísko.

Žegluga Warszawska pořádá přes týden vzdělávací plavby pro školy. Večer si loď najímají firmy na večírky a o víkendu jezdí po řece většinou rodiče s dětmi.

V létě se podle paní Janiszewské dá v některých místech ve Varšavě Visla i přebrodit. Minulý rok dokonce v centru města vyfotili losa, který přeskákal z jednoho břehu řeky na druhý.

Trasu lodní vyjížďky určuje vždy kapitán podle podmínek panujících na řece. Písečné nánosy se totiž přemisťují a žádné bójky vyznačující plavební kanál na Visle ve Varšavě neexistují.

Poslední Mohykán

Piotr Wegierski  - kapitán lodi Loewentin

Kapitán Piotr Wegierski musí dávat během plavby dobrý pozor, kam Loewentina nasměruje. Varšavským úsekem Visly jezdí po paměti. Také ale čte vodu a podle stínů a vlnek se orientuje, kde mohou být pod vodou nové nánosy písku. Po Visle se plaví už víc než 40 let.

Loewentin odrazil od břehu a vydal se na vyhlídkovou plavbu po řece. Na Visle ve Varšavě je loď na řece úplně sama a to je trochu smutný pohled.

Spustit audio
autoři: Pavel Novák, Anna Duchková|zdroj: Český rozhlas

Související