Na mých obrazech se vlasy stávají účesem psychiky, popisuje malířka Sedlo. Zve na výstavu Kadeřnictví
Malířka Klára Sedlo o sobě říká, že se pohybuje na pomezí pop surrealismu a symbolismu. Její zálibou je ale i psychologie, která se do její tvorby významně promítá. „Zajímám se hlavně o úzkostné poruchy, hlavně o obsedantně kompulzivní poruchu, kterou také mám. Do obrazů to chci implementovat, ale propisuje se to tam i přirozeně,“ přibližuje malířka, jejíž aktuální výstavu Kadeřnictví si můžete prohlédnout ve vestibulu stanice metra Můstek v Galerii Mega.
Čím vás inspirují vlasy a účesy, že se k jejich uměleckému ztvárnění vracíte?
Jednak je to fascinace čistě vizuální stránkou vlasů, protože když je zapojíme do obrazu, tak mohou vytvářet neskutečně zajímavé linie, struktury. Takže je to fascinace výtvarná. A za druhé je to fascinace kulturně historická, kdy vlasy sloužily jako důležitý symbol, případně prvek magických rituálů.
Čtěte také
Před výstavou jste si objednala několik kilogramů instalatérské vlny…
Ano, technického lnu. V rámci výstavy jsem chtěla vytvořit instalace, které by byly z vlasů, ale samozřejmě jsem hledala nějakou náhražku vlasů, která by působila realisticky. Nejlépe z toho vyšel technický len, takže jsem si ho objednala deset kilo.
Co vlasy ve vaší tvorbě symbolizují?
Vlasy jsou strašně vázaný na naši osobnost, ať už v tom, že máme různé účesy – vyjadřujeme tím svoji osobnost. A já jsem v tomhle zašla ještě dál a řekla jsem si, že vlasy vlastně můžou vyjadřovat i náš psychický stav. Takže tam mám třeba obraz, kde jsou vlasy, z kterých vyrůstají křičící ústa, což symbolizuje vztek a znepokojení, potom tam mám obraz, kde vlasy vstávají nahoru z hlavy, což je zase nějaké rozrušení. Takže vlasy na mých obrazech se vlastně stávají účesem naší psychiky.
Říkáte, že se pohybujete na pomezí pop surrealismu a symbolismu. Můžete to popsat více slovy?
Pop surrealismus je nový směr, který se dá shrnout jako surrealismus využívající prvky současné pop kultury, tudíž ne surrealismus, na který jsme zvyklí třeba z minulého století, ale trochu posunutý. A symbolismus je směr, který se ve výtvarném umění vyskytoval hlavně okolo roku 1900 a který se zaměřuje na mytologii, na legendy, jsou to hodně snové až pohádkové temné výjevy.
A kombinace těchto obou směrů definuje mojí tvorbu, protože vycházím ze snů, podvědomí, vizí, což vede k surrealismu. Potom do toho ale kombinuji prvky pop kultury, jako jsou plyšové hračky, filmové plakáty. A je tam i temnější složka tvorby, kdy obrazy mohou být až lehce hororové. Takže si myslím, že to je syntéza těchto tří přístupů.
Říkáte, že vycházíte z vizí. Jak ty vize vypadají? Můžete to popsat?
Není to tak, že bych měla halucinace. Během dne mě napadají obrazy, vidím v hlavě obraz, jak bude vypadat dokončený, a napadne mě to najednou z ničeho nic, třeba během uklízení, usínání, mytí nádobí. Nebo během malování, kdy mě napadá spousta dalších obrazů.
Malujete obraz a najednou vám v mysli vytane jiný?
Čtěte také
Třeba deset, musím si je zapisovat. Zjistila jsem, že můj limit je pět až šest obrazů, které jsem schopná udržet v hlavě i několik dní, ale potom je začnou vytlačovat jiné nápady, které si dám na pozici nejlepší nápad. Takže to musím zaznamenávat.
Ve svých obrazech se zabýváte psychologií. V jakém smyslu?
O psychologii jsem se zajímala vždycky, od gymnasiálních let jsem četla knihy o psychologii, zajímám se hlavně o úzkostné poruchy, hlavně třeba o obsedantně kompulzivní poruchu, kterou mám taky, ale třeba i o mezilidskou komunikaci, toxické vzorce ve vztazích. A myslím si, že jednak to do obrazů implementovat chci, ale jednak se to tam určitě propisuje přirozeně, tím, že se o to hodně zajímám a hodně mě baví to studovat.
Vystavujete i v zahraničí?
Ano, třeba minulý rok jsem se zúčastnila několika skupinových výstav v Itálii, Anglii, ve Španělsku, v Monaku a v USA. V minulých letech i v dalších zemích, třeba v Německu…
Jak Klára Sedlo pracuje s podvědomím? A jaké další výstavy chystá? Poslechněte si celý rozhovor.
Související
-
Havel na telefonu. Bývalý prezident je hlavní postavou výstavy na plotu české ambasády v Paříži
Na české předsednictví v Radě EU upozorňuje streetartová výstava s názvem „Svoboda a Energie“ na ambasádě v Paříži. Hlavní postavou je bývalý český prezident Václav Havel.
-
Claude Monet nemaloval jen lekníny. Miloval vše moderní, jeho současníci ho nechápali
Slavný francouzský malíř Claude Monet se kromě romantického zobrazování zahrad věnoval i zcela jinému tématu. A sice zachycení pokroku a techniky.
-
Homola z Wohnoutu: Bohémství mi předal táta exot. V obrazech ani v muzice nemůžu být praktický
Svými slovy hledá Honza Homola vyjádření v různých oborech. „Nejsem tím, kdo by vyrostl v notách a v melodiích a žil by tím. Mám to jen jako ozdobu svého života,“ popisuje.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.