Může být výroba Coca-Coly ekologická? Usilujeme o 100% recyklovatelné materiály, říká zástupce firmy

10. září 2020
Podcast Budoucnost R

Mezi firmami, které se zamýšlejí nad dlouhodobou udržitelností, je i Coca-Cola HBC – jednak proto, že chce zmírnit svůj dopad na životní prostředí, a jednak proto, že to pomáhá i jejímu obchodnímu fungování. Hnutí Greenpeace přitom nedávno Coca-Colu označilo za jednoho z největších plastových znečišťovatelů na světě. Může být výroba produktu, který z velké části závisí na plastovém obalu, udržitelná? A kolik vody se dá ušetřit při výrobě nápojů?

„Pro Coca-Colu je udržitelnost jedním ze zásadních témat, které prostupuje všemi odděleními a všemi součástmi našeho fungování. Bavíme se o inovacích ve výrobě nebo plastech a obalových materiálech. Dlouhodobá udržitelnost je ale i péče o naše lidi a o komunity, v nichž žijeme,“ popisuje Lukáš Zapletal, ředitel pro veřejné záležitosti, firemní komunikaci a udržitelnost společnosti Coca-Cola HBC.

Za poslední období se nám povedlo ušetřit víc než polovinu tekutin oproti stavu v roce 2008.
Lukáš Zapletal

Veškeré projekty i byznys plány Coca-Coly na další roky tak podle něj idee dlouhodobé udržitelnosti podléhají. „Myslím, že nejvíc rezonuje téma plastů. Zaměřili jsme se na to, aby 100 % našich výrobků bylo 100% recyklovatelných. Tento cíl jsme splnili, zároveň se naše lahve snažíme odlehčit, například loni jsme v Česku novými metodami v Česku ušetřili půl tisíce tun plastů!“ vypočítává.

Lukáš Zapletal z Coca-Coly HBC

Recyklovaný materiál se prý ale v maximální možné míře dostává i do samotných obalových materiálů Coca-Coly – například PET lahev u jedné z jejích značek vody už je 100% vyráběna pouze z recyklovaného materiálu. Nyní je prý jen otázkou času, než začne Coca-Cola tyto recyklované obalové materiály používat u všech svých produktů.

Zálohovat, nebo nezálohovat?

Jiné společnosti, jako třeba Matonni, už ovšem nějaký čas upozorňují, že naprosté recyklovatelnosti je v českých podmínkách pouze obtížné dosáhnout. Podmínky pro recyklování PET lahví a jejich následné využívání jsou tady totiž relativně složité. 

Čtěte také

„My v současné době velmi intenzivně pracujeme na tom, abychom zjistili, jaká je nejefektivnější varianta,“ říká k tomu za Coca-Colu HBC Lukáš Zapletal. „Například na Slovensku jsme součástí zavádění zálohového systému, který má také své benefity.“

Není situace, kdy se firma na jednom trhu podílí na „běžném systému recyklace“, a na tom druhém zase podporuje spíše systém zálohování, schizofrenní? A kdo by vlastně měl odstartovat změnu, která povede k co největšímu využívání recyklovaných materiálů a ekologických obalů – jsou to výrobci, nebo zákazníci? Poslechněte si celý podcast Budoucnost R.

autoři: Vojtěch Koval , als
Spustit audio

Související