Jak rozvážet zásilky efektivněji? Brněnský startup vyvíjí software k optimalizaci nákladní dopravy

21. březen 2021
Podcast Budoucnost R

„Kamiony vozí 38 procent prázdného místa. Jde o důsledek malé digitalizace v celém odvětví,“ upozorňuje Jakub Skopec, jeden ze spoluzakladatelů startupu Wereldo. Společně s Tomášem Zahradníkem se proto rozhodli, že vyvinou software, který by nákladní dopravu optimalizoval. 

Startup Wereldo se snaží prostřednictvím sběru dat zefektivnit přepravu zboží – tak, aby kamiony nevozily pouze vzduch. „Všechny vstupy digitalizujeme a standardizujeme, následně s nimi můžeme pracovat,“ popisuje Jakub Skopec.

„Firmy mají definované rozvozové trasy, takže určitou oblast vždy zaváží jedno auto. Tím si zjednoduší problém. My to řešíme dynamicky. Pokaždé se na problém podíváme znovu, a když je vhodné auto poslat jinak, uděláme to,“ vysvětluje druhý ze spoluzakladatelů Tomáš Zahradník. Díky Wereldu je tak plánování přepravy nejen jednodušší, ale ve výsledku i levnější.

Pomoc umělé inteligence

Na plánování přepravy startup Wereldo využívá chytré algoritmy, které vypočítávají optimální varianty. „Zatímco software hledá, který balík pojede kterým autem, tak porovnává ceny externích dopravců. Během toho se rozhoduje pro nejvýhodnější variantu.“

S vývojem těchto chytrých algoritmů Wereldu pomáhá docentka Hana Rudová z Fakulty informatiky Masarykovy univerzity v Brně se svými studenty. 

Jak vývoj probíhal? A pro jaké typy firem je nástroj od Werelda vhodný? Poslechněte si celý díl série Inovátoři v rámci podcastu Budoucnost R.

autoři: Vojtěch Koval , als
Spustit audio

    Mohlo by vás zajímat

    Nejposlouchanější

    Více o tématu

    E-shop Českého rozhlasu

    Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

    Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

    jak_klara_obratila_na web.jpg

    Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

    Koupit

    Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.