Češi vyvíjejí mobilní vodíkový generátor. „Chceme podpořit elektromobilitu, je to příležitost,“ tvrdí inovátoři
DEVINN je vývojářská společnost zaměřená především na automobilový průmysl, spolupracuje hlavně se Škodou Auto. Luboš Hajský se svým týmem se ale rozhodli, že zkusí pomoct rozvoji elektromobility a vodíkových technologií, a vyvíjejí mobilní vodíkový generátor.
Za Lubošem Hajským jsem vyrazil do sídla DEVINNu v Mladé Boleslavi. Před sebou teď máme model, který ukazuje možnosti integrace palivových článků do vozu. „Je to vodíková nabíječka na kolečkách,“ ukazuje Luboš Hajský. „Naše ambice není vyvinout vodíkový automobil, ale podpořit elektromobilitu.“
Jak vysvětluje, elektromobilů přibývá, infrastruktura pro jejich nabíjení zatím ale ani zdaleka nestačí. „Chtěli jsme proto udělat službu, která bude mít dostatečné množství elektřiny a bude mobilní. Objevili jsme skvělou vlastnost vodíku, jíž je koncentrace energie v malém množství váhy. Z toho vznikl první prototyp. Vodík je navíc obnovitelný, dá se vyrobit všude, vidím to jako obrovskou příležitost.“
Vodík v tomto případě slouží v podstatě jako záložní zdroj energie. Taková řešení už existují, většinou jde o přepravní kontejnery, které musí třeba na stavbu převážet těžká technika. Naproti tomu zařízení od DEVINNu jsou malé jednotky, které i co do velikosti nahrazují klasické malé dieselové centrály.
„Je to jedna ku jedné náhrada za diesel agregát. Ten dělá stejnou službu, ale má dopad na životní prostředí. To se snažíme vyřešit. Vodíková technologie má výhodu, že v z vodíku vytvoříme ovzduší a vodu a to stále dokola. Na rozdíl od ropy je to obnovitelný zdroj.“
Jednoduché škálování
Čtěte také
Vodíkové generátory je navíc možné snadno škálovat. „Všechny tři moduly – tedy palivové nádrže, palivový článek a výstupní modul – můžete skládat a propojovat a tím zvyšovat energetickou kapacitu a výkon,“ dodává.
Zjednodušeně tak platí, že potřebujete-li delší výdrž, přidáte víc palivových nádrží, potřebujete-li víc energie, použijete víc palivových článků, a ve chvíli, kdy potřebujete napájet víc zařízení, použijete víc výstupních modulů. „Ideální využití je elektrická energie a teplo,“ shrnuje Luboš Hajský.
Kdy se v Česku objeví první veřejné čerpací stanice na vodík? A jak do toho zasáhne vodíkový generátor od DEVINNu? Poslechněte si celý díl série Inovátoři s Lubošem Hajským.
Související
-
Patří budoucnost vodíkovým autům? Vodíkový supersport od Hyperionu zvládne až 350 km/h
Kalifornská společnost Hyperion představila automobil, které dokáže uhánět závratnou rychlostí přes 350 kilometrů za hodinu. Jezdí na vodík.
-
Vodíkové články už nejsou sci-fi. Začnou pohánět auta do...
V alternativních pohonech a zdrojích energie je podle Aleše Doucka budoucnost a první vodíkové autobusy už se objevují v evropských městech. Čeští výzkumníci vodíko...
Více o tématu
E-shop Českého rozhlasu
Přijměte pozvání na úsměvný doušek moudré člověčiny.
František Novotný, moderátor


Setkání s Karlem Čapkem
Literární fikce, pokus přiblížit literární nadsázkou spisovatele, filozofa, ale hlavně člověka Karla Čapka trochu jinou formou.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Putin po hovoru s Trumpem souhlasil s přerušením útoků na energetiku Ukrajiny na 30 dní, uvedl Kreml
-
Spalovací motory chceme tak dlouho, jak to bude možné a jak bude zájem, popisuje Jahn ze Škoda Auto
-
Ševčík končí ve vedení Národohospodářské fakulty. Rektora obviňuje z vydírání a politického nátlaku
-
Ukrajina je pro zastavení útoků na energetické objekty, řekl Zelenskyj. Chce brzy mluvit s Trumpem