Patří budoucnost vodíkovým autům? Vodíkový supersport od Hyperionu zvládne až 350 kilometrů v hodině
Kalifornská společnost Hyperion představila automobil, které dokáže uhánět závratnou rychlostí přes 350 kilometrů za hodinu. Ve Spojených státech ho začnou vyrábět do dvou let, půjde o jedno z nejrychlejších aut všech dob. Supersportovní prototyp přitom nejezdí na benzín, naftu, plyn ani na baterky. Pohání ho elektřina vyrobená vodíkovými články.
Z nuly na stovku zrychlí za dvě a čtvrt vteřiny. Dostane se někdy Hyperion XP-1 i na slavný závod v Le Mans? Podle technologického redaktora serveru iDnes.cz Luďka Vokáče je to možné.
„Vodíková sportovní auta mají budoucnost. Ostatně přesně to, že se do Le Mans organizátoři snaží dostat vodíková auta na slavný 24hodinový závod, je toho důkazem. Na druhou stranu vodíkové auto zatím bude při závodu zdržovat aerodynamika, a to proto, že celá vodíková technologie vyžaduje velmi intenzivní chlazení. To znamená velké chladiče, a tedy i horší aerodynamiku.“
Na rozdíl od bateriových aut by ale vodíkový supersport nemuselo zpomalovat zdlouhavé dobíjení. „Vodík dotankujeme stejně rychle jako benzin nebo naftu. Další výhody by mohly být v nižší hmotnosti oproti elektromobilům, ale tam je třeba dalšího technického vývoje.“ Vodíkové auto s sebou totiž nemusí tahat těžké baterie, elektřinu si vyrábí z vodíku a vzduchu přímo na palubě.
Technologie budoucnosti?
Jedním z dalších plusů vodíkových aut by mohl být i jejich dojezd. Kalifornský prototyp podle výrobce zvládne takzvaně na jednu nádrž dojet z Prahy až do Španělska, tedy nějakých 1600 kilometrů. Tyto benefity vodíkové technologie lákají výrobce po celém světě. „My vodík vidíme jako jednu z nejreálnějších energií budoucnosti,“ prohlásil například v podcastu Budoucnost R šéf české Toyoty Martin Peleška.
„Zatím je ta technologie z hlediska rozšíření na takové úrovni, že je potřeba do ní hodně investovat. Není to věc, která by se obracela v profit nebo v černou nulu. Je to něco, v co musíte věřit,“ dodává.
Čtěte také
Do vodíku v současnosti neinvestuje pouze Toyota, která brzy uvede na trh druhou generaci modelu Mirai. Jsou tu i další automobilky, připomíná Luděk Vokáč. „Honda má Clarity, který je k vidění běžně v USA. Další záležitostí je Mercedes, který má vodíkový model GLC. Nebo Hyundai, který je aktivní, ten má model Nexo.“
Martin Peleška z Toyoty navíc připomíná: „Velkou příležitostí pro vodík je i nákladní, lodní nebo autobusová doprava.“
50 tisíc vodíkových aut na českých silnicích
V Česku se s vodíkovými autobusy také experimentuje. Jeden takový jezdil v Neratovicích, kde je i jediná tuzemská plnička na vodík. Teprve až přibudou další, můžou vodík zkusit dopravci i řidiči osobních aut.
Vodíková auta se stanou běžnou součástí našich životů.
Publicista Luděk Vokáč
Podle Luďka Vokáče má s vodíkovými auty velké plány i stát. Do 10 let by na českých silnicích mělo podle národního akčního plánu čisté mobility být až 50 tisíc aut na vodík. Zatím tu ale nejezdí ani jediné.
Související
-
Vodíkový pohon je zelená alternativa nejen pro nákladní auta, věří expert automobilky Toyota
Rozhovor s odborníkem na alternativní pohony v japonské automobilce Toyota Thiebaultem Paquetem o budoucnosti vodíkového pohonu.
-
Do neratovických ulic vyjíždí první vodíkový autobus
V Neratovicích na Mělnicku funguje první čerpací stanice čistého vodíku v České republice. Po více než třech letech příprav ji otevřel Ústav jaderného výzkumu v Ře...
-
Vodíková auta a autobusy se v Česku objeví do deseti let, myslí si expert na alternativní pohony
Výzkumníci vodíkových technologií předpokládají jejich brzké rozšíření. „Pokud vše dobře půjde, tak se do deseti let začnou objevovat auta a autobusy,“ myslí si Aleš Doucek z Ústavu jaderného výzkumu.