Česká města mají zájem o vodíkové autobusy. Na silnicích by se mohly objevit už brzy

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Vodíkový pohon je perspektivní zejména v hromadné dopravě

Budou auta v budoucnu jezdit na vodík? Martin Peleška, ředitel českého zastoupení automobilky Toyota, je optimistický, a to přestože nástup alternativních pohonů zbrzdila koronakrize. „Autobusy by se mohly u nás objevit relativně brzy. Registrujeme zájem měst, které vodíkovou technologii chtějí začlenit do své veřejné dopravy. S osobními auty to ale bude složitější, jsou totiž závislá na infrastruktuře,“ přiznává.

Na krizi způsobenou koronavirem nebyl připraven nikdo. A její důsledky budeme vnímat ještě nějakou dobu. Nakolik může zpomalit vývoj alternativních pohonů, navíc dosud není zcela jasné. V podcastu Budoucnost R to říká Martin Peleška, ředitel českého zastoupení automobilky Toyota.

Martin Peleška

„Například my jsme se hybridní technologií zabývali od počátku 90. let, kdy jsme uvedli na trh první hybridy. Pro nás se situace nijak nemění, jde o součást našeho DNA,“ upozorňuje Martin Peleška.

V některých jiných případech ale podle něj může být situace odlišná. Domnívá se totiž, že řada jiných výrobců není při zavádění alternativních pohonů motivována ekologií, jako spíše možnými sankcemi. A to prý může situaci zkomplikovat.

„Byly vynaloženy velké náklady na to se posunout, na druhou stranu teď bude třeba peníze investovat jiným směrem,“ zdůrazňuje.

Vodíkový pohon (ilustrační snímek)

Názor Česka a Evropské unie se liší

Koronakrize tak podle něj dosavadní nízkoemisní trend ovlivnit může. Některé firmy totiž budou muset bojovat o vlastní existenci, a ekologie tak může jít stranou. Jeho odhady potvrzují i kroky české vlády – ta ústy ministra Havlíčka na začátku krize prohlásila, že by Evropská unie v současné situaci měla zapomenout na takzvaný Green Deal a peníze by prý raději měla použít na záchranu ekonomiky. 

Postoj Evropské unie je ale opačný. Evropská komise chce restart ekonomiky postavit právě na zelených technologiích, například na vodíku. „Může to být varianta, pojďme do toho investovat, pojďme ten stroj znovu rozjet,“ souhlasí Martin Peleška. „Záleží ale na tom, kdo je na jakém stupni vývoje,“ upozorňuje.

Vodíková budoucnost

Jedním ze symbolů evropského Green Deal je zelený vodík. Je tedy budoucnost právě ve vodíku? „My vodík vidíme jako jednu z nejreálnějších technologií budoucnosti, vodíkovou společnost rozvíjíme velmi intenzivně. Vodík má do budoucna potenciál,“ vysvětluje Martin Peleška. 

V Česku ale zatím infrastruktura pro vodíková auta a další dopravní prostředky chybí. Kdy se to změní? Jak si budou s vodíkem rozumět jiné alternativní technologie? A jakou roli v tom všem bude hrát Elon Musk a Tesla? Poslechněte si celý podcast Budoucnost R s Martinem Peleškou.

Spustit audio
autoři: Vojtěch Koval , als

Odebírat podcast

Související