Méně emisí a nezávislost na Rusku. V Brně by mohly jezdit autobusy na biometan

4. červen 2020
Podcast Budoucnost R
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Autobus MHD Brno (ilustrační foto)

„Zelená doprava“ má zřejmě v Česku šanci. Ukázal to pilotní brněnský projekt, během nějž testovali autobus poháněný netradičním pohonem – bioCNG. Hostem podcastu Budoucnost R proto byl Petr Novotný z Institutu cirkulární ekonomiky, který celý projekt inicioval.

Do roku 2030 chce Brno – podobně jako další evropská města – snížit své emise oxidu uhličitého, a to o 40 procent. Už si dokonce vyzkoušelo jeden ze způsobů, jak toho dosáhnout, a v roce 2018 dva měsíce testovalo autobus, který místo zemního plynu jezdí na bioCNG – tedy metan získaný z plynů z čistírny odpadních vod. 

Vyrábět zemní plyn z existujících surovin pomocí bakterií budilo nedůvěru, chtěli jsme ji prolomit.
Petr Novotný o pilotním projektu

Projekt tohoto cirkulárního řešení pro městskou dopravu inicioval Petr Novotný z Institutu cirkulární ekonomiky. „Je to projekt, který víc využívá odpadní plyn. Jde o cestu k tomu, aby se veškeré bioodpady města Brna do budoucna využívaly,“ zdůrazňuje.

Klasický metan vs. biometan

Pilotní projekt uspěl, a tak by už brzy v Brně mělo jezdit pět autobusů poháněných bioCNG. „Cílem pilotního projektu bylo ukázat, že je to technicky proveditelné. Dopravní podnik si to mohl osahat a zjistit, že jde o technologii, se kterou může počítat,“ vysvětluje Petr Novotný.

Čtěte také

Tato technologie už se používá na mnoha místech v zahraničí. A není se čemu divit, technologie bioCNG má řadu výhod. 

„Klasický zemní plyn je neobnovitelné palivo, spalováním zemního plynu se produkují nové emise a navíc ho dovážíme ze zahraničí, především z Ruska. Naopak biometan můžeme vyrábět z domácích zdrojů a můžeme k tomu využít odpady z kuchyní nebo restaurací, které v současnosti končí na skládkách,“ popisuje.

Budoucnost elektromobility?

Postupný přechod k obnovitelným zdrojům Petr Novotný považuje za nutnost. V praxi přitom očekává kombinaci elektrovozů a právě vozidel poháněných biometanem. „Elektromobilita má svůj význam, nemalou část energetické potřeby jsme ale schopni pokrýt z odpadních surovin,“ zdůrazňuje. 

Předpokládá tak, že bioCNG se v budoucnu bude využívat především v nákladní a autobusové dopravě, zatímco elektromobilita najde své uplatnění hlavně v osobní dopravě.

Je naprostá energetická soběstačnost vůbec reálná? A je možné jí dosáhnout bez dotací? Poslechněte si celý podcast Budoucnost R s Petrem Novotným.

autoři: Vojtěch Koval , als
Spustit audio

Související