„Mafia, to znám!“ Česká výstava v Káhiře chce inspirovat místní vývojáře i předvést české herní hity

Přecházení káhirské ulice je o život. Aspoň tak se to jeví návštěvníkům a turistům, kteří jsou v egyptské metropoli poprvé. Brzy je ale na nástrahy chaotického velkoměsta možná připraví zábavná videohra. I s takovým nápadem přišli mladí egyptští účastníci česko-egyptského digitálního workshopu. Čeští vývojáři mají ve světě co nabídnout – česká herní produkce rychle roste, ve světě získává milióny fanoušků a generuje miliardové obraty.

Tvůrčí skupiny představují na konci celodenního workshopu své koncepty digitálních her. Tématem jedné z nich je tradiční hobby Káhiřanů – chov holubů na vysokých věžích postavených na střechách domů.

Tématem jedné z navrhovaných her je tradiční hobby Káhiřanů – chov holubů na vysokých věžích postavených na střechách domů

„Hra by se mohla jmenovat zloděj holubů a byla by o tom, že se chovatelé holubů na káhirských střechách snaží různými způsoby ukořistit holuby svých sousedů. Hráč má čas od východu slunce do západu, aby stihl postavit svou vlastní holubí věž. V ní pak může v klíckách uschovat ukořistěné holuby,“ popisuje Šaza. Je absolventkou mediálních studií, teď působí v divadelní sféře a věnuje se i vývoji her.

Jak přežít v káhirské dopravě

Workshop vede Ondřej Paška, který působí v českém vývojářském studiu Charles Games. „Na workshop přišla různorodá směs lidí. Jsou to většinou studenti a umělci, tedy ne lidé přímo od her. Mě spíš zajímá jejich náhled na lokální věci, a co dokážou vyprodukovat za nápady,“ říká.

Podle Ondřeje Pašky je svět velkých her už hodně globalizovaný, ale menší studia a start-upy vyvíjejí hry s místní tématikou: „Děláme podobná cvičení se studenty v Čechách, ti mají nějaký přístup a nějak to dopadne. A myslím, že tady to dopadne úplně jinak a že to bude zajímavé.“

České videohry hrají milióny lidí po celém světě a často ani nevědí, že jsou od českých vývojářů

Také další skupinka na workshopu přichází s místním tématem: „Lidé z venkova přijíždějí do Káhiry, třeba jako já, a od takových lidí vyžaduje pohyb po Káhiře specifické dovednosti. V naší hře hráč čelí výzvám, jako je nákup jízdenky, jízda po eskalátorech nebo nástup do přecpaných vlaků káhirského metra,“ přibližuje Isrá.

Workshop vede Ondřej Paška, který působí v českém vývojářském studiu Charles Games

Digitální hry nikdy nevyvíjela a workshop je tak pro ni premiérou. Vystudovala technickou fakultu a teď se věnuje sociálním projektům. Ptám se, jestli by si jejich hru měli předem zahrát i cizinci a turisté, kteří se do Káhiry chystají. „To asi ano, trochu se na ní nacvičí na nástrahy tohoto města. Třeba se připraví na nebezpečné přecházení ulic,“ usmívá se.

Český herní průmysl na vzestupu

Spolu s Ondřejem Paškou vede workshop Ahmad Saqf al-Hajt, profesor užitného designu na Americké univerzitě v Káhiře.

„V Egyptě vznikají hry s každodenní domácí tematikou, například o překonávání překážek byrokracie nebo rozvozu jídla skútry a rikšami. Palestinští vývojáři zase přišli s několika hrami z historie – o válce v Gaze i o takzvané nakbě, tedy vyhánění a uprchlictví Palestinců v roce 1948,“ uvádí příklady.

Ukázalo se, že hodně Egypťanů české hry hraje, ale neví, že jsou to původem české hry

Podle profesora Ahmada Saqf al-Hajta jsou sice arabskými centry výroby videoher Saúdská Arábie a Spojené arabské emiráty, ale Egypt jim slouží jako tvůrčí zázemí.

Workshop je součástí výstavy, která v Káhiře představuje českou herní produkci. Připravila ji Tereza Svášková z Českých center.

„Šlo nám o to, ukázat český herní průmysl, dát příležitost místním se inspirovat. Ukázalo se, že hodně místních české hry hraje, ale neví, že jsou to původem české hry – že za nimi stojí naši vývojáři. Nejčastěji sem přijdou a řeknou: Ty jo, Mafia, to znám! Ale myslel jsem, že je to americká hra,“ říká a dodává, že na české vývojáře můžeme být právem hrdí.

Vývoj počítačových her se přitom stává stále větším byznysem – v Česku i v arabském světě.

Spustit audio

    Mohlo by vás zajímat