Česká hospoda s pivovarem slaví úspěchy i v zemi mormonů. Rozmanitost Spojené státy posiluje, věří její manažer

Česká hospoda a pivovar Bohemian Brewery funguje od roku 2001
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Česká hospoda a pivovar Bohemian Brewery funguje od roku 2001
0:00
/
0:00

Člověk si v cizině zvykne na všechno, ale rodinu, přátele a oblíbené pivo prostě nenahradíte. Tak nějak přemýšlel Čech Josef Petráš, který v 80. letech odešel z Československa do Spojených států. Nostalgie po domově byla tak silná, že v roce 2001 založil v puritánském státě Utah vlastní českou hospodu s pivovarem. Ten dodnes vyrábí ležák plzeňského typu podle přísných evropských norem. Podnik v Midvale u Salt Lake City funguje i poté, co Petráš zemřel a rodina ho prodala…

K pivu tady stále patří česká zdravice, a tak si při ochutnávce v hale s pivními tanky ťukám s Kellym Schaefferem z managementu Bohemian Brewery, tedy Českého pivovaru. Spolu s vrchním sládkem Brianem Ericksenem si ze mě dělají legraci a ptají se, proč v kanceláři taky nemám takovou skrytou pípu, kde bych mohl v pracovní době upíjet testovací vzorky.

České pivo v americkém tanku

„Vždycky jsme měly tanky na ležák, a já jsem pyšný na tyhle tradiční horizontální. Je to jedna z věcí, díky kterým jsme v Americe styloví a jedineční. Sládci odjinud je obdivují,“ chlubí se Brian. A jedinečná jsou i piva.

„Jsou jako lidi – každý druh má své domovské město, svůj příběh a historii. Každý je unikát, vyrábí se z jiné vody, jiných kvasinek, sladu a chmele,“ pokračuje sládek. „Kromě plzeňského tady vidíte třeba náš vídeňský ležák, vaříme i piva bavorského typu. Liší se, ale mají hodně společného, a naši zákazníci je oceňují, i když často nevědí, odkud pocházejí.“

Renesance plechovky

Vrchní sládek Brian původního českého majitele a svérázného zakladatele podniku pamatuje. Vzpomíná třeba na to, že stál za renesancí plechovky coby pivního obalu v Americe v době, kdy byla považovaná za známku laciného piva.

„Teď je plechovka v Americe králem, na rozdíl od Evropy. Má spoustu výhod oproti skleněné láhvi – líp se recykluje i přepravuje, protože je lehčí. Pivo se v ní taky rychleji vychladí,“ je přesvědčený Brian Ericksen.

Na ležaté tanky je vrchní sládek Brian Ericksen pyšný

Věrní otci zakladateli

Rozesmátý Joe Petras, jak mu místní v angličtině říkají, tu má dodnes portrét. Visí na zdi vedle obrazů Švejka nebo historické reklamy na plzeňské pivo.

Zakladatel Josef Petráš na svůj podnik neustále dohlíží, byť už jen z fotografie

„Joe a region, odkud naše produkty pocházejí, to jsou srdce a duše celého pivovaru. Stále klademe důraz na to, že vyrábíme ležák, a ne ale, tak jak si to přál. Plzeňské pivo, jak ho v roce 1842 vyvinul Josef Groll coby první moderní pivo, je naše vlajková loď. Chceme, aby to chápali noví zaměstnanci i zákazníci – kdokoli projde našimi dveřmi,“ zdůrazňuje Kelly Schaeffer.

Ve stínu velehor

Kdo jimi projde směrem dovnitř, spatří hned za nimi pult zaprášený moukou. Kuchaři na něm vyrábějí knedlíky, které hospoda servíruje ke guláši nebo jiným středoevropským specialitám.

A když naopak vyjdete ze srubu, který připomíná horskou salaš, ven, můžete se místo pohledem na beskydské kopečky kochat vyhlídkou na sněhem pokryté velikány Skalistých hor. A nad hlavou se vám kromě americké vlajky bude třepetat také česká, slovenská, ale i německá nebo rakouská.

Pivo a guláš v Utahu fungují

„Vyrostl jsem ve Švýcarsku, kde bylo pivo a víno na stole u každého jídla, byla to součást stolovací kultury. Tady v Americe, zvlášť v konzervativním mormonském Utahu, je to jiné,“ vysvětluje Schaeffer. Hned ale dodává, že i tak se pivovaru daří. „Noví majitelé drží model české a středoevropské restaurace a pivovaru a funguje to.“

„Zakladatelé s těžkým srdcem odcházeli z komunistického Československa. Šli za lepším životem a svým americkým snem, ať si pod tím představíte cokoli, ale chtěli si zachovat českého ducha. Splnili si ho založením tohoto podniku a my v tom pokračujeme.“

Podle Schaeffera právě tahle rozmanitost Spojené státy posiluje. „Ne naopak, jak se vás v dnešní době snaží přesvědčovat jistí lidé ve zprávách,“ myslí si manažer Bohemian Brewery, majáku české pivní kultury na úpatí amerických velehor.

Spustit audio
autoři: Jan Kaliba, Anna Duchková|zdroj: Český rozhlas

Související