Auto je svoboda a to musí platit i pro elektromobily. Řešením jsou jedině dostupné rychlonabíječky

16. duben 2020
Podcast Budoucnost R

Po skončení koronakrize bude hlavním cílem většiny zemí znovu nastartovat stagnující ekonomiku. V Česku se budou naděje upínat mimo jiné k automobilovému průmyslu. Škoda Auto zatím vsází na elektromobily. Hlavním problémem jejich rozvoje je ovšem  stále nedostatečná infrastruktura. Řešením by mohl být koncept, se kterým na trh vstoupili izraelští inženýři ze startupu Chakratec.

Spousta lidí si auto na elektřinu nekoupí, protože si není jistá, že ho bude moct kdykoliv nabít, aniž by to trvalo třeba několik hodin. Izraelský startup Chakratec, se kterým Škodovka navázala spolupráci, nedávno představil prototyp kinetické rychlonabíjecí stanice, která by mohla být zlomovým řešením.

Čtěte také

Její velká výhoda je, že nepotřebuje pro své fungování připojení na vysokonapěťový rozvod elektřiny, stačí jí běžná rozvodná síť.

„Naše úspornost spočívá především v tom, že nepotřebujete posilovat rozvodnou síť, a tak šetříte. A když pak srovnáte naši uhlíkovou stopu s dalšími technologiemi na ukládání energie, je o poznání menší než třeba u lithium-iontových baterií, a to asi v poměru 1:25,“ dodává zakladatel Chakratecu Ilan ben David.

„Většinu součástí vyrábíme z kovů, které jsou velmi snadno recyklovatelné. A z tohohle předpokladu jsme vycházeli hned od začátku. Přemýšleli jsme třeba o využití uhlíkových vláken. I když by byly z konstrukčního hlediska zajímavé, těžko se recyklují.“

Jak podcast odebírat v mobilní aplikaci mujRozhlas?

  • Zobrazte si v aplikaci podcasty
  • Klikněte na Budoucnost R
  • V pravém horním rohu nad obrázkem byste měli vidět tři tečky
  • Klikněte na tečky a z nabídky vyberte Přidat pořad do mujPlaylist
  • Budoucnost R pak už vždycky najdete – stačí na liště kliknout na ♥mujPlaylist

Téměř neomezená zásobárna energie

„U dobíjecích stanic pro elektromobily musíte počítat s dvaceti až třiceti cykly každý den. Lithium-iontové baterie většinou vydrží několik tisíc dobíjecích cyklů. To znamená, že při takové zátěži byste je museli měnit několikrát do roka,“ vysvětluje zakladatel Chakratecu Ilan ben David.

„Současné baterie tedy nejsou vhodným řešením pro vysokonapěťové nabíjení s takovým množstvím dobíjecích cyklů. Ale naopak je to ideální pro naši technologii, která se neopotřebovává a její životnost je téměř neomezená.“

V momentě, kdy na ni není připojený žádný elektromobil, převádí rychlonabíjecí stanice elektřinu do kinetické energie tím, že roztočí speciální setrvačníky. Když pak někdo potřebuje rychle nabít svůj vůz, nabíjecí stanice část dobíjecího výkonu poskytne z rozvodné sítě a k tomu převede kinetickou energii ze setrvačníků zase na elektřinu a nabíjení tak urychlí.

Dobíječka, kterou inspiroval da Vinci

„Ukládání energie pomocí rotace se objevila už ve výkresech Leonarda da Vinciho. Vývojáři se o to marně pokoušeli spousty let, ale my jsme si věřili, že to zvládneme,“ vypráví Ilan ben David.

K výslednému úspěšnému řešení ale vedla trnitá cesta. Stávající setrvačníky jsou už šestá generace a současně první, které se dostaly do produkční fáze.

„Nešlo nám o to vyvinout nejlepší setrvačník na světě, ale vytvořit něco, čemu říkám svatý trojúhelník nebo svatá trojice – najít problém, najít technologii, která ho řeší, a najít správný byznys model,“ vysvětluje podnikatel.

Chystají se automobilky rozvíjet vlastní dobíjecí sítě? A jak bude dobíjecí infrastruktura vypadat za deset dvacet let? Poslechněte si celý podcast Budoucnost R s Ilanem ben Davidem.

autoři: Vojtěch Koval , and
Spustit audio

Související