Budoucnost je ve sdílení vozů, věří ve vývojové laboratoři Škody Auto. Jak je jejich vize dopravy ve 21. století?

Jarmila Plachá, ředitelka vývojové laboratoře Škoda Auto DigiLab

Hostitelem čtvrtečního večera Experimentu Speciál se stal Český institut informatiky, robotiky a kybernetiky při ČVUT v Praze. Moderátor Petr Král si na jeho půdě povídal s Jarmilou Plachou, vedoucí vývojové laboratoře Škoda Auto DigiLab. Jaká je podle ní budoucnost dopravy a proč bude ve městech za několik let mnohem méně aut?

Auta už nejsou jen plech, plasty a guma. Automobilky v Ženevě představily i luxus v ekologickém hávu

Rolls-Royce Dawn na autosalonu v Ženevě

Světoví výrobci aut se stále více snaží, aby jejich vozy byly co nejšetrnější k životnímu prostředí. Zkoušejí používat ekologické materiály a zkoumají jejich pevnost, odolnost i lehkost. Zároveň se nebojí používat ani 3D tiskárny. Jak se ale na světovém autosalonu v Ženevě přesvědčil reportér Matěj Skalický, stále vsází také na luxusní látky, potahy a dekory, které se z konceptů a studií občas dostanou i do sériového auta.

Ranní a odpolední dopravní špička, zácpy v centru a věčný boj o místo k zaparkování. To je realita současných měst. Podle autorů strategie automobilky Škoda pro rok 2025 už ovšem stojíme na prahu radikální změny. Čím dál častěji budou podle nich lidé dávat přednost sdílení vozů a mobilním službám, které dnes většina považuje za vysoký nadstandard.

Nemusíte auto vlastnit, abyste byli mobilní,“ říká ředitelka vývojové laboratoře největší české automobilky. „Ale pokud se rozhodnete ho vlastnit, budete mít k dispozici nové služby, jako je například doručování zásilek do kufru vozu nebo možnost půjčit si auto někoho jiného.“

Ve městě brzy vlastní auto nebudete potřebovat

Petr Král během rozhovoru s Jarmilou Plachou, ředitelkou vývojové laboratoře Škoda Auto DigiLab

Průměrná doba využitelnosti vašeho konkrétního privátně vlastněného vozu je zhruba 4 až 5 %. Zbytek času auto někde stojí, čeká, parkuje, zavází,“ říká Jarmila Plachá a hlásí se tak k tvrzení ředitele Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy Ondřeje Boháče, který na pondělním večeru Experimentu Speciál řekl, že nejlepší auto je to, které nedojede do Prahy.

Budoucnost městského provozu je proto podle ní ve sdílení vozů, takzvaném carsharingu. „Naše vize mobility je jednoduchá: Škoda Auto chce do budoucna nabízet mobilitu jako službu. Podle výzkumů chtějí mladí lidé konzumovat mobilitu hned a sdílení je do budoucna silným trendem,“ tvrdí Jarmila Plachá.

Mobilita na míru

Jedním z prvních projektů Škody Auto DigiLab je platforma HoppyGo. Ta zaručí, že auto, které se jeho majitel rozhodne zapůjčit, se vrátí v dobrém stavu. A ten, kdo si ho vypůjčil, může na majitele ještě napsat hodnocení spokojenosti. Funguje tedy podobně jako airbnb na kolech.

Projekt HoppyGo je ovšem jen první vlaštovkou. Škoda Auto DigiLab momentálně připravuje řadu dalších, které by měly jejich vizi budoucnosti začít převádět do reality. „Středobodem našeho vesmíru je zákazník,“ říká Jarmila Plachá. „Naším cílem je vytvořit kolem vozu jeden jediný ekosystém, který bude přístupný přes jedno mobilní rozhraní.“

Vize městské dopravy 21. století

Elektromobilita v metropoli je zase o krok dál. Centrum Prahy budou křižovat mobilní nabíječky

Centrum Prahy nemá dostatečně hustou dobíjecí infrastrukturu a služba E-Mona by ji měla nahrazovat

V Praze je přes 80 dobíjecích stanic pro elektromobily, většina z nich je ale v nákupních centrech na okraji města. V centru metropole proto někdy může být problém si auto dobít. Inovační centrum Škoda Auto DigiLab společně s kurýrní službou DoDo a Pražskou energetikou přišlo s řešením. Společně spustili projekt mobilní dobíjecí stanice E-Mona.

Podle Jarmily Plaché bychom se už relativně brzy mohli dočkat toho, že si pomocí mobilní aplikace objednáme nákup, který nám služba doručí přímo do kufru auta. Služby moderní mobility umožní také dopravit rychle a bezpečně nemocnou maminku do nemocnice nebo pravidelně odvážet a vyzvedávat děti z kroužku.

Nebudete muset řešit ani mytí vozu nebo jeho pravidelný servis. A dobíjecí jednotka vašeho elektromobilu za vámi přijede vždy tam, kam budete potřebovat.

Proč si Škoda Auto DigiLab otevřela pobočky právě v Číě a Izraeli? A proč podle automobilky není její strategie budoucnosti není nic jiného než návrat ke kořenům z doby jejích zakladatelů Laurina a Klementa? Poslechněte si celý rozhovor s Jarmilou Plachou ze záznamu.

Související