Při testu písek, naostro třeba zbraně. Experti na letišti u Prahy testovali vlastnosti nových vojenských padáků
Vojenský technický ústav testuje nové padáky pro českou armádu. Experty zajímá jejich pevnost, odolnost i ovladatelnost. A samozřejmě rychlost otevření. Jejich funkce ověřují nejen v laboratoři, ale především přímo v terénu, shozem z právě letícího armádního letounu.
Na letišti Sazená u Prahy čekáme s Tomášem Demlem na přílet armádního letounu CASA.
„Dnes máme naplánované tři zkoušky, z toho jsou dvě zkoušky shozem, jedna seskokem. Teď CASA provede kontrolní průlet, rozhlídne se po letišti, dostane potvrzení věže a v dalším průletu už jdeme do samotné zkoušky,“ popisuje zástupce vedoucího zkušebny padákové techniky, co bude následovat.
Za chvíli už letadlo provádí avizovaný manévr a vypouští první padák. „První padák je ve vzduchu a vypadá to, že zkouška zatím probíhá v pořádku,“ komentuje Tomáš Deml. Znamená to, že postroj je tedy dostatečně pevný – vydržel nejen pád, ale i náraz.
Asi po dvou minutách už tu máme druhý test, tentokrát padá k zemi nákladní padák.
„Tady u toho padáku vyhodnocujeme přístroji funkční zkoušku klesavosti, jak rychle padá, a taky zkoušku nového výtažného lana, které po výskoku padák automaticky otevře,“ upřesňuje expert.
Test nosného systému
Pak z letounu CASA vyskakuje výsadkář s armádním kulatým padákem: „Právě proběhla zkouška seskokem, zkouška nosného systému výstroje. Kolega vyskočil z letounu z 350 metrů a odhodil pod sebe nosný systém na patnáctimetrovém laně.“
Teď už plachtí vzduchem a přistává na dráhu. „Následně se vyhodnotí stav techniky po provedeném testu, vyhodnotí se přístroje, které byly umístěné uvnitř a vyhodnotí se záznamy z letounu a helmy výsadkáře,“ vysvětluje Tomáš Deml.
Z letadla vyskočil Viktor Kubáň, vedoucí zkušebny padákové techniky Vojenského technického ústavu a bývalý příslušník české armády. Za sebou má víc než 3000 seskoků. „Zkouška byla úspěšná,“ hodnotí výsledek testu. „Proběhlo to bez závad, nic jsme nezničili, materiál byl kompletní.“
Znamená to, že se při seskoku nic nepřetrhlo, nepoškodilo, nikde nevznikla žádná díra.
Voják bez vybavení nemusí přežít
Viktor Kubáň netestoval celý svůj padák, ale pouze jeho součást – takzvaný nosný systém výstroje neboli osobní zásobník. Ten vyhodil těsně před svým dopadem, aby ho při nárazu nezranil.
Jde o velký batoh, který musí mít každý výsadkář při seskoku připojený karabinou u sebe. Během testu byl naplněný kanystry s pískem a vodou. „Tento zásobník umožňuje přepravit materiál od dvaceti do 60 kilogramů. My jsme ho dnes testovali při maximální zatížení,“ dodává výsadkář.
Při nasazení v praxi v něm výsadkář může mít veškeré vybavení, které bude po seskoku na zemi potřebovat, tedy například radiostanici, zbraně nebo další materiál.
Co řeknou senzory
Teď se pracovníci Vojenského technického ústavu přesunou do laboratoře, kde budou zkoumat a vyhodnocovat data ze senzorů a čidel, které byly schované v různých částech padáků – ať už v postroji, v zásobníku nebo třeba na laně.
A podobné zkoušky nové padáky ještě letos čekají, tentokrát za jiných podmínek, například se změnou výšky a hmotnosti výsadkáře nebo rychlostí letounu. Než se tak nové vybavení dostane k vojákům, potrvá to nejméně rok.
Související
-
Skákat padákem mohou děti i handicapovaní, říká český rekordman v počtu seskoků Roman Štengl
Chtěli byste zažít něco nevšedního? Zkuste seskok padákem. Ale pozor – vyberte si k tomu dobrého instruktora, radí český rekordman v počtu seskoků padákem Roman Štengl.
-
V Chrudimi vzniká elitní bojová jednotka. Bude zachraňovat i české turisty v zahraničí
Chrudimskými výsadkář se chystají na říjnový vznik 43. výsadkového pluku. Jeho součástí bude i několik bojových komand.
-
K čemu letiště potřebují auta s pěti koly?
Velký podíl na hladkém přistání každého letadla má nenápadné auto, které občas přejede po ranveji. Pomocí pátého kola totiž zpracovává důležitá data o stavu dráhy.