Elektromobilita v metropoli je zase o krok dál. Centrum Prahy budou křižovat mobilní nabíječky

1. prosinec 2018
Centrum Prahy nemá dostatečně hustou dobíjecí infrastrukturu a služba E-Mona by ji měla nahrazovat

V Praze je přes 80 dobíjecích stanic pro elektromobily, většina z nich je ale v nákupních centrech na okraji města. V centru metropole proto někdy může být problém si auto dobít. Inovační centrum Škoda Auto DigiLab společně s kurýrní službou DoDo a Pražskou energetikou přišlo s řešením. Společně spustili projekt mobilní dobíjecí stanice E-Mona.

S Ctiborem Jappelem z inovačního centra Škoda Auto DigiLab si telefonem objednáváme mobilní nabíječku E-Mona. Jeho elektromobil ukazuje dojezd asi 30 kilometrů, což by na cestu k rychlonabíječce v obchodním centru nemuselo stačit.

Dodávka jako elektromobil? Ve velkoměstě dává smysl

Na jedno nabití ujede Volkswagen e-Crafter asi 170 kilometrů.

Po světě jezdí přes tři miliony elektromobilů, mezi nimi stoupá počet bateriových dodávek. Vyplatí se řemeslníkům, logistickým firmám a kurýrům ve velkoměstech, která omezují vjezd starším dieselovým autům. Od konce května takový zákaz platí třeba v německém Hamburku, kam jsme si zajeli jednu elektrickou dodávku vyzkoušet.

Po chvíli skutečně přijíždí kurýr společnosti DoDo Stanislav Puška na elektrokole. Za sebou táhne dvoukolový vozíček, na kterém je velká krabice, vypadá trochu jako chladicí box. Uvnitř nabíječky E-Mona je dvanáct zelených baterií Green Pack. Jedna má asi 1,4 kilowatty, dohromady tedy 16,8 kilowatt.

Kurýr připojuje kabel do nabíječky, a jakmile se kontrolka rozsvítí zeleně, elektromobil se dobíjí. Auto i E-Monu teď můžeme na čtyři hodiny, které jsou pro kompletní nabití potřeba, zamknout a opustit.

Berlínská inspirace

Podle Jarmily Plaché, jednatelky společnosti Škoda Auto DigiLab, je právě dostupnost dobíjecích stanic jedním z hlavních důvodů, proč si potenciální zákazníci elektromobil nakonec nepořídí. Hledali proto na globálním trhu řešení, až se nakonec inspirovali berlínským start-upem Chargery.

DigiLab v projektu spojil síly s kurýrní službou DoDo. Jak Jarmila Plachá s nadsázkou říká, DigiLab je mozek projektu a DoDo jsou jeho svaly. Třetím partnerem je Pražská energetika, v jejíž centrále v Jungmannově ulici se budou články pro E-Mony dobíjet.

Nabito i v centru

„Služba je zamýšlená tak, aby se elektromobil pohotovostně dobil asi na 80 procent,“ říká Jan Šťáhlavský z PRE. Kurýr po dobití automobilu E-Monu ve většině případů odveze zpátky do centrály, kde dostane nových dvanáct bateriových článků a může zase vyrazit za klienty.

Nová veganská škodovka chrání zvířata i životní prostředí. Koncept Vision RS automobilka představila v Paříži

Veganská škodovka kromě zvířat chrání i životní prostředí. Vision RS je totiž hybrid, který kombinuje zážehovou patnáctistovku s elektromotorem.

Má koberečky ze zbytků ananasů, pod kapotou hybridní pohon s výkonem 245 koní a nenašli byste v něm ani kousek kůže. Veganský koncept Škody Auto se jmenuje Vision RS a jeho sériové provedení nahradí končící model Rapid. Automobilka novinku představila v mladoboleslavském centru zvaném Česana a v následujícím týdnu také na autosalonu v Paříži.

„V budoucnosti bychom chtěli garantovat třicetiminutový dojezd od centrály v Jungmannově ulici k cílovému autu,“ doplňuje Martin Marek ze společnosti DoDo.

E-Mona je zatím v testovacím provozu. Službu teď můžou využít zákazníci carsharingových společností, které nabízejí i elektromobily. V dalším kroku chce Škoda DigiLab oslovit velké firmy, které mají auta na elektřinu ve své flotile. V budoucnu si ale bude moci mobilní nabíjecí stanici objednat jakýkoliv majitel elektromobilu.

Spustit audio
autoři: Vojtěch Koval, Anna Duchková|zdroj: Český rozhlas