Dodávka jako elektromobil? Ve velkoměstě dává smysl

9. září 2018
Na jedno nabití ujede Volkswagen e-Crafter asi 170 kilometrů.

Po světě jezdí přes tři miliony elektromobilů, mezi nimi stoupá počet bateriových dodávek. Vyplatí se řemeslníkům, logistickým firmám a kurýrům ve velkoměstech, která omezují vjezd starším dieselovým autům. Od konce května takový zákaz platí třeba v německém Hamburku, kam jsme si zajeli jednu elektrickou dodávku vyzkoušet.

Praha si vyzkouší čínské mini elektromobily. Projekt Re.volt chce být revolucí v car sharingu

Zadní kola pohání elektromotor o výkonu deset koní

Do pražských ulic míří zvláštní autopůjčovna. V testovacím provozu nabídne dvacet velmi malých dvoumístných elektrických aut. Vozidla původem z Číny budou parkovat v ulicích Prahy 1 a 2 a odemykat se budou mobilem.

Luděk Vokáč, technologický redaktor Lidových novin, má za sebou první kilometry za volantem elektrické dodávky Volkswagenu e-Crafter. Od klasické dodávky se spalovacím motorem se vůz liší doslova na první poslech – není totiž vůbec slyšet.

„Překvapil mě i svižný, krásně plynulý rozjezd. A když řidič sundá nohu z plynového pedálu, auto poměrně intenzivně brzdí a rekuperuje. Je to známka toho, že jde o dodávku do městského provozu. Tomu je přizpůsobeno i to, že maximální povolená rychlost je 90 km/h,“ říká Luděk Vokáč.

Baterie fungují i jako závaží

Baterie jsou uloženy pod podlahou. Elektrická koncepce vozu je při řízení hodně znát, protože baterie výrazně snižují těžiště vozu. Dodávka se díky tomu nekymácí tolik, jak jsme u těchto aut zvyklí. Baterie jsou uloženy na středu vozu mezi přední a zadní nápravou, tak aby bylo vozidlo perfektně vyvážené.

Auto homologované na 3,5 tuny uveze až tunu nákladu. „Zadní náprava, i když je zatížená jen malým nákladem, neodskakuje, jako tomu bývá u běžných dodávek, když jsou málo naložené,“ dodává redaktor Lidových novin.

Převodovku nehledejte

„Na jedno nabití ujede dodávka kolem 170 kilometrů, ale plánuje se dojezd až 400 kilometrů,“ říká Petr Freimann ze společnosti Volkswagen.  

Další zvláštností vozu je, že elektromotor nemá žádnou převodovku. K dispozici je pouze jedna rychlost, na kterou elektromotor podle točivého momentu přenáší svoji hnací sílu.

Elektrickou dodávku už kromě Volkswagenu nabízí také Nissan nebo dceřiná společnost německé pošty Streetscooter. Elektřina ušetří německým pošťákům ročně údajně až 1900 litrů nafty.

Spustit audio
autoři: Matěj Skalický, Anna Duchková|zdroj: Český rozhlas