Magazín Experiment: Jaké novinky chystá pro cestující pražské letiště? A jak se restaurují ohořelé dokumenty?

5. červenec 2025

  • 00:00 témata Magazínu Experiment
  • 00:44 moderní rentgeny a kontrola příručních zavazadel
  • 04:28 bezdrátové řízení strojů
  • 07:56 5G sítě v továrních halách
  • 10:00 restaurování ohořelých dokumentů
  • 14:25 chemikálie v těle dravých ryb
  • 18:23 elektronika pěstovaná v těle mikrobů

Létáte často letadlem a nebaví vás z příručního zavazadla při každé bezpečnostní kontrole vyndávat tekutiny a elektroniku? Na Terminálu 2 pražského Letiště Václava Havla už nemusíte. Je totiž vybavený šesti novými moderními CT rentgeny.

Celá rentgenová trať je 19 metrů dlouhá a má svého operátora, který na celý proces dohlíží

Umožňují prohlížet příruční zavazadla, aniž by cestující museli předtím vyndat elektroniku nebo tekutiny, což výrazně urychluje odbavení. Do budoucna by pasažéři navíc nemuseli při průchodu rentgenem ani řešit, kolik tekutin si s sebou můžou vzít.

Chytré přepravky

S Ondřejem Táborským z bezpečnostní kontroly pražského Letiště Václava Havla stojíme u dopravníkového pásu pro odbavení zavazadel a prohlížíme si boxy určené pro jejich posouvání po pásu. Zatímco na standardní manuální trať se smí vložit zavazadlo i volně, u automatizovaných letištních rentgenů je to jinak.

„Každá trať je certifikovaná s jedním typem přepravek. Nemůžeme používat jakékoliv přepravky, ale vždycky jen ty originální, které jsou vybavené RFID čipem, pomocí kterého potom komunikují s tratí. Ta má vlastní tracking – ví, kde přepravka je, co se s ní děje a kam se má poslat,“ vysvětluje pracovník letiště.

Čtěte také

Celá rentgenová trať je 19 metrů dlouhá a má svého operátora, který na celý proces dohlíží.

Kontrola podle algoritmu

Zavazadlo se po pásu pohybuje zcela automaticky bez jakýchkoli mechanických zábran, ty nahrazují moderní infrabariéry. Boxy se zavazadly pak projedou rentgenovým zařízením a následně se rozhodne, jestli budou pokračovat dál, nebo budou odeslána k další kontrole potenciálně podezřelého obsahu.

V kufrech, které jsme pokusně vyslali na trať, jsou takzvané verifikanty, které mají ověřit, zda trať vybavená například algoritmem na detekci výbušnin funguje správně, vysvětluje Ondřej Táborský. Naše zavazadla mezitím systém skutečně „odhalil“ jako problematická a vyřadil na trať k další kontrole.

Nejmodernější CT rentgeny by během roku mohly obsluhovat celý Terminál 2 pražského letiště

„Pokud probíhá tzv. recheck, tak si operátor vezme bedýnku s kufrem. Trať k němu přiřadila snímek, takže ví, co v boxu je. Pokud si to načteme, vidíme výsledný tvar,“ ukazuje Ondřej Táborský.

„Tady jsou snímky scanovány ve všech třech osách, takže s tím zavazadlem můžeme otáčet. Obrazovka je dotyková a zavazadlo můžeme prozkoumávat pouhým dotykem prstů. Ovládání je velmi podobné mobilnímu telefonu.“

Materiál odhalí protonové číslo

3D scany jsou barevné, barvy ale neodpovídají skutečným barvám předmětů – jsou určené k rozlišení různých materiálů podle jejich hustoty a protonového čísla.

Snímky jsou scanovány ve všech třech osách, takže se zavazadlem je možné otáčet

„Modrá barva představuje kovové materiály, zelená anorganické a oranžová organické. Je to forma materiálové spektrometrie, která hodnotí protonové číslo. Když paprsek projde zavazadlem, umí zhodnotit jakoukoliv část na bázi identifikace protonového čísla. Porovná to s databází a rentgen pak dokáže říct, že to patří do nějaké skupiny zakázaných materiálů,“ vysvětluje Ondřej Táborský.

Urychlení o 20 %

Nových rentgenů mají na Terminálu 2 celkem šest a doufají, že během příštího roku bude touto technologií osázena celá centrální bezpečností kontrola tohoto terminálu. Pro Terminál 1, odkud se létá hlavně do mimoevropských zemí, zatím nové rentgeny v plánu nejsou.

Čtěte také

„Pro nás je také důležité, že i těch šest, co tu máme, nám zvýší průchod bezpečností kontrolou o 20 %,“ říká mluvčí letiště Denisa Hejtmánková.

Přestože nové rentgeny umí rozpoznat jak pevné, tak kapalné výbušniny, zákon zatím cestující s tekutinami nad 100 mililitrů odbavit neumožňuje. Podle pražského letiště by ale novelu mohla Evropská komise schválit ještě letos.

autoři: Karolína Burdová , and
Spustit audio

    Mohlo by vás zajímat