Praha si vyzkouší čínské mini elektromobily. Projekt Re.volt chce být revolucí v car sharingu
Do pražských ulic míří zvláštní autopůjčovna. V testovacím provozu nabídne dvacet velmi malých dvoumístných elektrických aut. Vozidla původem z Číny budou parkovat v ulicích Prahy 1 a 2 a odemykat se budou mobilem.
Pavel Kuchta, který dvoumístná autíčka z Číny do Česka dováží, se do elektrických vozítek zamiloval a jezdit v nich je pro něj prý zábava. A to navzdory tomu, že sám měří skoro dva metry. Asi nepřekvapí, že stejného názoru je i výrobce – společnost Si-an.
Maličké auto má nezvyké proporce, je například vyšší než širší. Rám stroje je svařený z černých jeklů. K dispozici jsou i tříbodové bezpečnostní pásy, sedačky s hlavovými opěrkami, elektricky ovládaná zrcátka, klimatizace nebo ruční brzda.
Elektrická čtyřkolka
Minivozítko ale nemá žádné ABS ani stabilizační systém, což jsou prvky pro auta na našem trhu povinné. Jenže tohle vozidlo je homologováno jako čtyřkolka.
Parametry vozidla
rozměry: 2,2x1,3x1,6 m
kapacita: 2 místa + kufr
max. rychlost: 80 km/h
dojezd:120 km
výbava: palubní PC, klimatizace, couvací kamera, bluetooth handsfree, panoramatické střešní okno
„Jde o kategorii L7E,“ upřesňuje Pavel Kuchta. „Na délku měří 2,2 metru, takže na klasické podélné parkovací místo dokáže zaparkovat kolmo.“ Zadní kola pohání elektromotor o výkonu deset koní.
Podle Martina Matouška, který má v týmu autopůjčovny Re.volt na starosti informační technologie, může auto odemknout každý, kdo má příslušnou mobilní aplikaci a kdo získal oprávnění přímo od provozovatele.
Žádné zdržení při dobíjení
Kromě polohy bude v aplikaci také údaj o dojezdu vozu, který je maximálně 120 kilometrů. Na rozdíl od jiných elektromobilů, se v tomto vozidle baterie nenabíjejí, ale vyměňují. Díky tomu nemusí auto marně parkovat u nabíječky.
„Když náš servisní tým vidí, že je baterie vybitá pod 30procentní kapacitu, dojede k vozu a vymění ji,“ popisuje postup Pavel Kuchta. Třetinová délka maximálního dojezdu je 40 kilometrů, což by mělo podle autorů projektu pro jízdy v centru města stačit.
Na delší výlety mimo město se ale vůz příliš nehodí, a to i přesto, že se platí za čas, nikoli za ujeté kilometry. Hodina za volantem vyjde přibližně na stejnou sumu jako vstupenka do multikina.
V cíli cesty se opět přes mobilní aplikaci z auta odhlásíte a přesměruje vás to rovnou do platební brány.
Podnikatelský risk
Další devizou elektromobilu je bezplatné parkování v modré a fialové zóně. Rozměry jsou zásadní jak pro parkování, tak i pro pocit bezpečí. Možná proto se u nás zatím podobná půjčovna neobjevila.
„Možná se nikomu nechtělo riskovat, že vnímání čínských elektrovozítek bude opatrné a lidé se budou bát,“ myslí si Jan Horčík ze serveru Hybrid.cz
Testovací provoz dvaceti aut začne v červnu. Jestli se projektu Re.volt podaří uspět – ať už tím, že se jeho vozidla budou rozšiřovat po Praze nebo třeba i mimo ni, jak autoři myšlenky doufají, nebo jestli jejich know-how koupí silný investor, stejně jako nedávno obdobný projekt Smile car – se ukáže do konce roku.