Nové rychlonabíječky přichází z Izraele. Dobíjí díky setrvačníku ve vakuu

2. listopad 2019

Elektromobily jsou na silnicích zatím stále v menšině. K jejich masivnějšímu rozvoji a přijetí chybí především infrastruktura a tedy i rychlodobíjecí stanice. Řešení nabízí izraelský startup. Do Tel Avivu se jel na nové stanice podívat náš reportér Vojtěch Koval.

Rychlodobíjecí stanici v Praze brzy otestuje Škoda Auto Digilab. Technologii takzvaných kinetických baterií vyvinul izraelský startup Chakratec. Systém ukládá přebytečnou elektřinu z rozvodné sítě ne do baterií, ale do setrvačníků a díky tomu má k dispozici potřebný vysoký výkon pro rychlé nabití vozu i v místech, kde na to běžná síť nestačí.

Energie na základě rotace

Technologii takzvaných kinetických baterií vyvinul izraelský startup Chakratec

Výkonný ředitel Chakratecu Ilan Ben-David otevřel dveře kontejneru, ve kterém je nainstalovaný jeho systém kinetických baterií. „Energii neukládáme do chemického roztoku, jako u klasických baterií, ale do rotační energie setrvačníku,“ vysvětluje Ilan Ben-David.

Setrvačník rotuje ve vakuu a mimo jiné i díky pomocným magnetů ho nebrzdí téměř žádné tření. Jak ale energie ze setrvačníku nabíjí elektromobil?

„Energie závisí na rychlosti setrvačníku. Ten se zpočátku točí pomalu. Pak elektřina ze sítě roztočí motor na baterii a setrvačník se roztočí rychleji, dokud nedosáhne maximální rychlosti. A tomu říkáme, že baterie je plně nabitá,“ vysvětluje princip. Když pak přijede auto, začne setrvačník zpomalovat a baterie převede jeho kinetickou energii do elektrické, která pak přes kabel nabíjí baterii vozu.

Výhodou je, že systém od Chakratecu zvládne těchto dobíjecích cyklů téměř neomezeně. „Na rozdíl od klasických baterií, které když nabíjíte a vybíjíte, jejich výkon postupně klesá – známe to dobře z mobilních telefonů. U naší baterie zůstává výkon stejný po mnoho let.“

Na první pohled dražší, ale…

Pořizovací cena baterie od Chakratecu je sice v přepočtu na jednu kWh výkonu šestkrát vyšší než u běžného zařízení, díky dlouhé výdrži ale každý dobíjecí cyklus stojí naopak patnáctkrát méně.

Ilan Ben-David navíc vypočítává, že běžná rychlodobíjecí stanice bude muset nabít 20 až 30 aut každý den. A to je pro klasické baterie velká zátěž na jejich výdrž. „Běžná lithiová baterie vydrží v závislosti na svojí velikosti několik tisíc nabíjecích cyklů. To znamená, že pokud ji každý den 20krát nabijeme a vybijeme, budeme ji muset několikrát za rok vyměnit.“

Oproti tomu systém od Chakratecu vyžaduje jen minimálně údržbu.

Dobíjecí stanici už testují v rakouské Vídni a už za několik týdnů by měla začít fungovat i v Praze. Na telavivském Smart Mobility Summitu to oznámil výkonný ředitel Škody Auto Bernhard Maier:

„Funguje na čistě mechanickém principu, takže oproti běžným chemickým bateriím je výrazně přátelštější k životnímu prostředí. Navíc umožňuje rychle nabíjet auta v místech, kde běžně nemáte k dispozici potřebný výkon,“ vysvětluje Maier důvody spolupráce se startupem Chakratec.

autoři: Vojtěch Koval , had
Spustit audio