Ženevský autosalon se kvůli koronaviru přesunul na internet. Představil elektromobil, který mění tvar, i kamery místo zrcátek

Ženevský mezinárodní autosalon (GIMS) byl zrušen

Švýcarská vláda zrušila kvůli obavám z epidemie koronaviru letošní autosalon v Ženevě. Automobilky proto premiéry svých novinek prezentovaly na internetu. Je to pro ně výrazně levnější a můžou zde také cílit na větší publikum. Právě na příkladu internetu je vidět, jak nové technologie autoprůmysl mění za pochodu. Auta se stávají pojízdnými počítači, ve kterých přibývá displejů a zásuvek na elektřinu.

Měla to být jedna z hvězd ženevského autosalonu. Renault Morphoz – automobil, který umí na požádání měnit svůj tvar, prodlužovat se a zkracovat. Tenhle francouzský koncept pochopitelně pohání elektřina.

„Elektromobilita je teď největším trendem hlavně kvůli emisím, které je potřeba plošně snížit,“ vysvětluje Eva Srpová, šéfka automobilové sekce serveru Aktuálně.cz „Evropská unie se na to snaží tlačit úplně nejvíc, a automobilky proto představují nové elektromobily – bez nich by totiž emisních norem nemohly dosáhnout.“

A spolu s elektromobily se mění i design aut. „Je to zajímává doba. Otevírá se spousta možností, kam se ubírat. Někteří výrobci představují elektromobily, které vypadají pořád tradičně. Chtějí, aby působily jako auta se spalovacím motorem. Ale jiní výrobci jdou úplně jiným směrem, víc futuristickým.“

Není nad klasická zrcátka

Automobilka BMW představila svůj model elektromobilu i4, který stejně jako už zmíněný renault má místo zpětných zrcátek kamery.

„Zrcátka už u některých aut zmizela, namátkou třeba u Audi e-tron si můžete připlatit za kamery a displeje. Ale zrovna tohle podle mě není moc dobrý nápad,“ hodnotí Jan Koubek, autor motoristického pořadu Meziplyn.

„Kamera zprostředkovává pouze statický obraz, zatímco u starého dobrého zrcátka stačí trochu pohnout hlavou a hned člověk vidí obrubník nebo o jeden pruh vedle. S kamerou je výhled dost omezený,“ vysvětluje s tím, že žádná kamera ani displej zatím neumí zprostředkovat tak dobrý obraz v šeru v protisvětle jako lidské oko a čisté zrcátko.

Displej má informovat, ne odvádět pozornost

V nejnovějších modelech aut celkově přibývá displejů, zatímco klasické ovladače a tlačítka postupně mizí. Ne vždy to ale musí být bezpečné.

„Řidič by se totiž měl při řízení především dívat před sebe, sledovat provoz, a ne zrakem kontrolovat, jestli se na velkém displeji právě trefil tam, kam potřeboval,“ varuje Koubek.

Displeje, které se objevují místo analogových přístrojů v kapličce, mu ale naopak přijdou jako dobrý nápad. „Už jen proto, že si většinou můžete přesně nastavit, co a v jaké grafické podobě tam chcete mít,“ dodává.

Auto jako pojízdný mobil

Digitální doba přináší ještě jeden rozměr – všudypřítomné připojení na internet, a to i samotného automobilu.

„Teď se klade obrovský důraz na konektivitu a na to, aby auto fungovalo jako pojízdný mobil. Má být pořád online, aby fungovaly všechny aplikace stejně jednoduše jako v mobilu,“ popisuje Eva Srpová. „Chcete, aby vám auto ukázalo nejlepší cestu podle aktuální dopravy, aby vám ukázalo nejlepší benzinky, zajímavá místa, kde se zastavit…“

Soumrak autosalonů?

Internet změnil v autoprůmyslu mnohé. Mimo jiné letos umožnil automobilkám odprezentovat jejich ženevské novinky poté, co byl samotný autosalon kvůli obavám z rozšíření nákazy koronavirem zrušen.

Protože ale v minulých letech skončilo už několik klasických autosalonů, přijít o Ženevu kvůli internetu úplně by byla škoda, myslí si také Jan Koubek. Jestli ovšem budou klasické a pro automobilky velmi drahé autosalony ubývat podobným tempem jako doteď, překvapený nebude.

autoři: Matěj Skalický, Anna Duchková|zdroj: Český rozhlas
Spustit audio

Odebírat podcast

Související