Výborná v Himálajích. Sledujte benefiční dobrodružnou expedici na Radiožurnálu

Do školy v indickém Mulbekhu by chtěl chodit každý. A teď tam navíc mají díky Čechům i novou laboratoř

Účastníci himálajské výzvy a podporovatelé Brontosaurů v Himálajích vybrali letos na vzdělávání v Malém Tibetu přes 600 tisíc korun. Nejen díky tomu mohla být v pondělí ve škole v Mulbekhu otevřena nová vědecká laboratoř. Byli u toho i Lucie Výborná a Tomáš Černý.

Je pondělí 1. srpna dopoledne a do školy v Mulbekhu před chvilkou několik žlutých školních autobusů přivezlo dobrých čtyřicet padesát žáků zdejší školy ve školních uniformách. Ovšem žádné kravaty nebo podobně. Děti mají na sobě modré teplákové soupravy a červené kšiltovky.

Čtěte také

A než se zahájí výuka a hlavně slavnostně otevře zdejší nová vědecká laboratoř, tak se tady na nádvoří školy baví skákáním gumy. Pak jedna ze žaček zazvoní na zvonek a jde se dovnitř.

Nedisciplinovaní, ale šťastní

Mezi dětmi pobíhá i Jiří Sázel z Brontosaurů v Himalájích. „ Škola začíná každé ráno takzvaným assembly, kdy se děti shromáždí společně v hale, aby se na sebe neladily, a tím začali společně školu,“ vysvětluje, co se před námi právě odehrává.

„Zdejší děti jsou šťastné, veselé, neznají šikanu. Neexistuje, že by někdo do někoho strčil,“ popisuje Jan Limport, který žáčky mulbecké školy učil po tři letní měsíce tělocvik a hlavně hokej. „Jsou energické, nedisciplinované, ale to je prostě jejich nátura – spousta energie a radosti.“

Ředitel školye v Mulbekhu

Moderní vzdělání v tradičních kulisách

„Posledních pár let se kromě konvenční výuky snažíme dělat ještě něco nápaditějšího. Něco, co se bude našim dětem líbit a bude je inspirovat – třeba k přemýšlení o tom, co by mohli jednou dělat,“ bere si slovo k žákům a českým dobrovolníkům ředitel školy Tsewang Norboo.

Stojíme před novou budovou laboratoře. Na červeném stolku hoří vedle misky s obětinami vonné tyčinky a mniši ze zdejšího kláštera se modlí. Spolu s nimi učitelé, zástupci místní komunity i starší děti.

A pak už je řada na přestřižení modré slavnostní pásky – nová vědecká laboratoř školy v Mulbekhu je otevřená. Děti se tu mohou těšit na vědeckou výuku západního střihu – mikroskopy, kahany, pokusy. Kamenná podlaha a dřevěná výzdoba je přitom naprosto stylová pro zdejší poměry.

Ladacké děti na slavnostním otevření školní vědecké laboratoře

Bez laboratoře není škola

Pro Čecha je to jen těžko představitelné, ale bez vědecké laboratoře hrozily indické úřady místní škole zrušením.

„Škola tady funguje v místním systému, který ji tlačí do toho, aby měla vědeckou laboratoř. Dávají jim podmínky, že jestli nebudou mít laboratoř do tří let, tak jim nepovolí další činnost. V Indii, když škola nemá vědeckou laboratoř, tak jako kdyby neexistovala,“ vysvětluje Jiří Sázel.

Díky projektu Brontosauři v Himálajích už škola v Mulbekhu svoji laboratoř má. Právě v ní vyučují čeští dobrovolníci fyziku, stavění raket, příběhy DNA, anatomii, biologii a všechno je tak pestré, že byste nejradši do místních lavic zasedli taky. Škola v Mulbekhu se stala nejlepší školou v tomto himálajském okrese.

Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Lidský faktor jsem znal jako knížku, ale teprve s rozhlasovým zpracováním jsem ho dokonale pochopil...

Robert Tamchyna, redaktor a moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Lidský faktor

Lidský faktor

Koupit

Točili jsme zajímavý příběh. Osoby, které jsme hráli, se ocitaly ve vypjatých životních situacích, vzrušující práce pro herce a režiséra. Během dalšího měsíce jsme Jiří a já odehrané repliky svých rolí žili. Fantasmagorické situace posledního dílu příběhu se staly naší konkrétní každodenností. V srpnu Jiří Adamíra zemřel. Lidský faktor byla naše poslední společná práce.“ Hana Maciuchová