Ve Španělsku řídí mnoho negramotných řidičů. Ti s mobilem jsou ale nebezpečnější

O španělských mužích se říká, že jsou dlouhověcí. Není proto nic zvláštního vidět pány v úctyhodném věku i za volantem. Naše spolupracovnice v Španělsku Lubica Zlochová si v téhle souvislosti uvědomila, že někteří z nich, když získali řidičský průkaz, neuměli ani psát ani číst. Jak je tedy možné, že prošli autoškolou? A projevuje se to na španělských silnicích?

José Luis Rodriguez je instruktor jedné ze sevillských autoškol. Vypráví, že po španělské občanské válce a po Frankově diktatuře, která skončila v druhé polovině 70. let zůstalo množství těch, kteří nedokončili ani základní školu a nenaučili se pořádně číst a psát. Ve Španělsku proto bylo vysoké procento analfabetismu.

Čtěte také

Předčítané zkoušky

José Luis vypráví, že teoretická výuka i řidičské zkoušky se musely přizpůsobit a probíhaly takzvaným způsobem neolektor. To znamená, že žáci, kteří neuměli číst a psát anebo jen velmi málo, měli v autoškole speciální kurzy. Instruktor jim celou látku četl a občas i pracně vysvětloval význam slov. Při závěrečných zkouškách a testech asistent aspirantům také četl nejen otázky, ale i tři možné odpovědi.

Od roku 1997 se Španělsko považuje za plně gramotné, jenže minulost nevzdělané řidiče doběhla. A to tehdy, když ve Španělsku v roce 2006 zavedli bodovací systém. Pokud řidič analfabet dělal přestupky, přišel o 12bodový kredit a chtěl legálně jezdit dál, musel do autoškoly znovu. Ale na znovuzískání bodů měl během kurzu i zkoušek ten stejný problém.

Nejvyšší andaluské palmy měří i dvacet metrů. Na snímku nábřeží v Seville

Mobil je nebezpečnější

Instruktor s 20letou praxí si myslí, že Centrální dopravní inspektorát v Madridu jaksi pozapomněl na to, že dříve narození lidé, kteří si řidičák sotva udělali, ještě stále řídí a že také mohou o body přijít a dostat se do stejné situace jako před lety. Ne všichni se totiž postupně po většinou těžkém fyzickém zaměstnání dovzdělávali v psaní a čtení. 

Momentálně tady v autoškole takový případ nemají, takže svědectví z první ruky bohužel nepodám, ale podle instruktora v kurzu na znovuzískání bodů bývá jeden z deseti analfabet. Takže i když už teď takových případů není mnoho, stále existují a autoškoly s tímto fenoménem musí počítat.

Čtěte také

José Luis říká, že podle statistik je analfabetů za volantem ve Španělsku asi 15 procent. Myslí si, že to může být i víc.

Na první pohled by se mohlo zdát, že starší analfabeti za volantem jsou na cestách hrozbou. Instruktor ale uvádí, že aktuálně je v zemi o mnoho větší hrozbou používání mobilu za volantem. Ve Španělsku je to už nejčastější důvod smrtelných dopravních nehod.

Že by řidiči, kteří umí číst a psát byli ještě nebezpečnější než analfabeti? No, ve Španělsku asi ano.

autoři: Ľubica Zlochová , kob
Spustit audio

Související