Tři oříšky pro Popelku slaví 50 let! Výstava zve na kostýmy z pohádky, které by dnes už málokdo oblékl
Šaty s vlečkou, stříbrem vyšívané, ale princezna to není. A přece ji všichni známe. Pohádka Tři oříšky pro Popelku právě dnes slaví 50 let. V barrandovských ateliérech uchovávají Popelčiny šaty i tři střevíčky. Kde budou originální kostýmy navržené Theodorem Pištěkem k vidění? Pusťte si celou reportáž!
Eva Žambochová, vedoucí z fundusu kostýmů a rekvizit, který se nachází v jedné z barandovských budov filmových ateliérů, vítá redaktora Tomáše Malečka v pohádkové místnosti. Je tu i Filoména Krotká, která má na starost správu nejvzácnějších kostýmů, které kdysi navrhl výtvarník Theodor Pištěk. Ten se už dříve nechal slyšet, že kostýmy tvořil inspirován renesanční lehkostí a barevností.
„Popelka se nachází v této řadě. Máme to systematicky rozdělené od hlavních postav ke komparzu.“ Kostým Libuše Šafránkové poznají asi všichni. „Ano, to je její základní kostým – flanelové šaty s kožešinou, které na sobě měla při prvním setkání s princem.“
Tři pláště – pro Popelku, pro Doru a kdyby něco
Kostýmy německých herců v místnosti bohužel nenajdeme, ty si střeží kolegové z německé produkce. „Máme tady ale zdařilou kopii oblíbeného netopýřího klobouku, který na sobě měla na bále macecha.“
Čtěte také
O kousek dál visí na ramínkách nejdůležitější kostýmy: Popelčiny červánkové šaty, které měla na plese s princem, hned vedle svatební šaty i Popelčin plášť. „Pláště jsou celkem tři, protože jeden na sobě měla Popelka, jeden Dora, když se za ni vydávala,“ říká Filoména a doplňuje: „Třetí nejspíš sloužil k tomu, když se něco stane, většinou se to tak ve filmech dělává, že je více variant.“
Kostým, který na sobě Libuše Šafránková měla, je opravdu jako pro panenku. „V pase měla maximálně 58 centimetrů,“ říká Filoména. „Byla skutečně velmi drobná. Šatům uzpůsobujeme i figuríny, na těch dnešních by se šaty roztrhly,“ doplňuje Eva Žambochová.
Z levnějšího lurexu
Kostyméři tehdy museli pracovat s finančně dosažitelnými materiály. Většinu kostýmů před 50 lety proto vyrobili z takzvaného lurexu. Kromě kostýmů jsou v místnosti vidět i klíčové předměty, například tři oříšky.
Čtěte také
„Toto jsou ty tři oříšky, které hrály ve filmu. Tady vidíte zrcátko, hřebínek. No a tady níže jsou tři samostatné střevíčky,“ ukazuje vedoucí fundusu. „Ty máme troje, jedná se o jeden pár plus jeden samostatný střevíček. Ten samostatný byl menší, používal se pouze na kameru, aby bota působila opticky menší,“ vysvětluje Filoména. Velikost má asi 35, u těch reálných zhruba 37–38.
Unikátní sbírka všech 43 originálních kostýmů Theodora Pištěka je od roku 2005 součástí českého kulturního dědictví. A už od soboty si ji budete moct prohlédnout taky. Nikoliv na Barrandově, ale na speciální výstavě v pražském obchodním centru Černý most.
Související
-
Nejsem Libuše Šafránková, hraju podle sebe, říká Tereza...
Říká se o ní, že je nejobsazovanější mladou českou herečkou, ona sama přitom tvrdí, že patří ke „ztracené generaci”. V rozhovoru s Janem Pokorným mluvila především ...
-
Šéf Barrandov Studia: Každý trouba v zahraničí umí postavit ateliéry. Česko ale má i skvělé filmaře
„Jsme zajímaví a atraktivní tím, že dokážeme postavit určitý typ věcí, který málokdo v Evropě zvládne,“ říká producent a ředitel Filmových studií Barrandov Petr Tichý.
-
Jak se hraje princezna v rozhlase? Je to výzva, říká populární herečka Zlata Adamovská
Jitka Molavcová, Klára Sedláčková-Oltová, Sylva Sequensová, Zlata Adamovská, Naďa Konvalinková a desítky dalších hereček se staly díky rozhlasovým pohádkám princeznami.