Ztracená zavazadla letišti hlaste hned. Nárok náhrady vzniká po třech týdnech, pomůže fotka obsahu
Přiletíte do místa dovolené, čekáte u pásu na letišti na odbavený kufr, a ten se neobjeví. Kam se v případě zpoždění anebo úplné ztráty zavazadla obrátit a kdy zažádat o kompenzace? Jaké doklady jsou pro úspěšné vyřízení reklamace potřeba? A jaké drobnosti mohou ztrátu zavazadla v letištním provozu zapříčinit či jeho hledání ztížit?
„Zjistili jsme po příletu do Vietnamu, že se můj batoh ztratil. Tak jsem to začal řešit a bylo to velmi problematické, tím, že tam byly dva navazující lety, každý od jiné společnosti. Obě společnosti od toho dávaly ruce pryč,“ popisuje svoji zkušenost Robert z Prahy, který před časem letěl z Prahy do Vietnamu s přestupem v Moskvě.
Jeho zavazadlo se k němu dostalo až na konci dovolené. „Kufr se našel náhodou. Až po dvaceti dnech mi bylo řečeno, že se našel někde v Číně, že ho přeložili úplně jinam,“ dodává Robert.
Náhrada škody
Zpožděné zavazadlo je potřeba řešit hned po příletu přímo na letišti u přepážky, která bývá označená jako Baggage handling, Baggage Service nebo Luggage Claims, říká ředitel Evropského spotřebitelského centra Ondřej Tichota.
Čtěte také
„Zde bude vyplněn PIR report, tedy zpráva o mimořádnosti. Tuto zprávu je potřeba zaslat dopravci a přihlásit se u něj o náhradu škody, která skutečně vznikne, a to do sedmi dnů od přistání,“ popisuje Tichota.
Pokud je zavazadlo zpožděné a cestující si potřebuje koupit nezbytné základní věci, jako jsou hygienické potřeby nebo oblečení, může zažádat leteckého dopravce o jejich proplacení. „Nárok na finanční náhradu u zpožděného zavazadla můžete požadovat nejdříve po uplynutí 24 hodin, nejpozději 21 dnů od sepsání reklamačního protokolu,“ říká mluvčí České asociace pojišťoven Tomáš Pavlík.
Podmínkou je schovat si všechny účtenky a doklady. Pokud zavazadlo není doručené majiteli do jednadvaceti dnů, považuje se za ztracené. Tady už vzniká nárok na kompenzaci jak za samotné zavazadlo, tak za jeho obsah, doplňuje Tomáš Pavlík.
„U ztraceného zavazadla je možné náhradu požadovat až v momentě, kdy bylo prohlášeno za definitivně ztracené, tedy nejdříve tři týdny od ztráty a nejpozději do dvou let od sepsání reklamačního protokolu,“ nastiňuje mluvčí České asociace pojišťoven.
Čtěte také
Proto je vhodné si obsah zavazadel před cestou vyfotit, aby šlo později doložit, co a v jakém stavu v něm bylo. Cestovní kanceláře nejsou za ztracená zavazadla na letištích odpovědné, můžou ale při řešení takové situace pomoct.
V souvislosti se zavazadly obecně upozorňuje mluvčí pražského Letiště Václava Havla Jiří Hanych i na to, že důležité je sundávat z kufrů štítky z předchozích letů. „Systém třídírny zavazadel je natolik kvalitní, že najde i tyto neplatné štítky. Pak musí dojít k dodatečné kontrole a roztřídění manuálním způsobem,“ vysvětluje.
Cestující by neměli své kufry obalovat doma běžnou potravinovou fólií, ale využít k tomu až na letišti oficiální balící službu se speciální fólií. Běžná se totiž může potrhat a zaseknout v automatizované třídírně zavazadel.
Mohlo by vás zajímat
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Mnoho jmen budoucí vlády je citlivých. Babišovo oznámení o řešení střetu má bledá místa, říká pirátka
-
Jsem připraven uspořádat na Ukrajině volby, uvedl Zelenskyj. Od spojenců žádá záruku bezpečnosti
-
Fotbalisté Slavie v Lize mistrů v Londýně neuspěli. Tottenham jí nasázel tři branky, dvě padly z penalty
-
Pavlem odvolaný rektor ČVUT se nevzdává. Jde proti rozsudku, který stvrdil jeho odstavení z funkce

