Letadla praskají ve švech a letiště nestíhají. Do příručního zavazadla si zabalte věci na prvních 24 hodin, radí Papež
Mají se zájemci o leteckou přepravu do oblíbených letních destinací znepokojovat zhoršením služeb pražského letiště? Kdy mají cestující nárok na kompenzaci v případě zpožděného zavazadla? Jaké jiné možnosti dopravy Češi mají? A jak čelit overturismu? Vladimír Kroc se ptal místopředsedy pro vnější vztahy Asociace cestovních kanceláří Jana Papeže.
Proč má podle vás Letiště Praha tak vážné problémy s odbavováním zavazadel? Je to problém jenom Prahy?
Je to souběh několika věcí. Na jedné straně stojí nedostatek zaměstnanců, který je predikovatelný na začátku sezony. Letecké společnosti si vzaly větší sousto, než dokážou odpravit, a letecký provoz nad Evropou zhoustl natolik, že zpožďuje letadla. Když se pak všechny tyto tři věci sejdou v jednu chvíli, nastane takový kolaps, jako vidíme teď v tuto chvíli v Praze. Není to ale jenom problém Prahy.
Čtěte také
Pokud handlingová firma podcenila kapacitu zaměstnanců potřebných pro odbavování zavazadel, není to vůči cestujícím, kteří si tuto službu předplatili, nefér?
Sice si to předplatili, ale nemyslím si, že je to úplně podcenění. Získat zaměstnance na letiště není totiž vůbec jednoduché. Ne každý zájemce chce absolvovat bezpečnostní kontrolu. Navíc náhrada zaměstnance, který dá výpověď, není tak flexibilní. Není lehké za něj sehnat rychle náhradu, takže pak vznikají nedostatky.
Jakou roli hraje u zpoždění Řízení letového provozu?
V tomto konkrétním případě dokonce dominantní, protože Řízení letového provozu má velký vliv na zpoždění letadla. Pokud Řízení letového provozu nefunguje dobře, a v tomto případě nefungoval dobře, získávají letadla dlouhá zpoždění.
Kdy má cestující nárok na kompenzaci za zpožděné zavazadlo?
Rozdělil bych to na pojištěné cestující a nepojištěné cestující. Ti, kteří si vyřídili cestovní pojištění, mají nárok pokaždé, když je zavazadlo zpožděné o více než tři či čtyři hodiny. Každému bych takové pojištění doporučil.
Nedostatek letištního personálu souvisí stále s covidovou krizí
Pokud ovšem člověk pojištěný není, má za to odpovědnost letecká společnost, vůči níž je třeba kompenzaci vyžadovat. V evropských předpisech se sice píše, že kompenzace může být až 1200 euro, je to ale ošemetné, a v takových případech, jako byl tento, spíše doporučuji obrátit se na specializovaného právníka, aby kompenzaci vymáhal on.
Je potřeba dokládat, že jsem dospěl k újmě kvůli tomu, že mi nepřišlo zavazadlo včas?
To je celkem jednoduché. Každá handlingová společnost vám musí vydat protokol o zpoždění zavazadla, který je naprosto dostačující.
Čtěte také
Jak se vyhnout potížím v případě ztráty nebo zpoždění zavazadla? Co nezapomenout s sebou na palubu?
Každý člověk by si měl do příručního zavazadla sbalit věci, které potřebuje na 24 hodin, protože to je nejčastější doba, po kterou jsou zavazadla zpožděná. Důležité je mít s sebou hlavně léky, peníze a kreditní karty. V případě, že jsem se navíc pojistil, mám samozřejmě právo si v době, kdy je zpoždění zavazadel, nakoupit věci, které potřebuji, až do hodnoty 15 000 korun. A to už ve většině destinací stačí.
Proč letecké společnosti a dopravní firmy napříč Evropou zaspaly a podcenily situaci. Souvisí to pořád ještě s covidovou krizí?
Souvisí to s covidovou krizí. V současné chvíli je nedostatek letadel, letadla praskají ve švech a klientů přibývá ve všech destinacích, čímž pádem letecké společnosti a letiště nestíhají. Je to škoda. Služby postupně klesají a trpí tím klienti.
Mění se poměr lidí, kteří jezdí na vlastní pěst a s cestovní kanceláří?
Před covidem se měnil v neprospěch cestovních kanceláří a po covidu se to paradoxně vrátilo zpátky. V tuto chvíli je to asi 50 na 50, protože především u leteckých zájezdů je to spojeno s mnoha problémy. Každý, kdo se chystá cestovat s dětmi nebo má nějakou složitější cestu, si uvědomuje, že když má zázemí cestovky, má jednodušší řešení problémů, protože cestovní kancelář k tomu má nástroje v podobě například rezervačního systému letenek. Klientovi díky tomu může pomoct v nouzi, nezůstává na letišti bez jakékoli pomoci.
Proč je dobré zaregistrovat se při cestování do aplikace DROZD? Jak reklamovat zájezd, který nevyšel podle našich představ? Poslechněte si celých Dvacet minut Radiožurnálu.
Související
-
Problém s odbavením na pražském letišti se dotkl asi dvou tisíc lidí. Někteří čekají na kufry už od neděle
„V následujících dnech doporučujeme cestujícím, aby měli u sebe na palubě letadla nejnutnější léky a hygienické potřeby. Prioritou je nyní nakládka na odletech,“ popsala mluvčí Divíšková.
-
Na dovolenou! Kam vyrazit a na co si dát pozor? Poslechněte si speciální seriál
Redaktoři zahraniční redakce pro vás shrnují to nejdůležitější, co byste měli vědět před cestou do oblíbených destinací – od Španělska po Řecko.
-
Zajít si na letiště třeba do oblíbené kavárny. Letiště se transformují do jiné role, říká ředitel
Jiří Pos je ředitelem Letiště Praha. Z kanceláře má výhled na runway. „Člověk musí mít pořád pocit, že se něco děje, případně, že se něco děje špatně,“ popisuje svou práci.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.