Staré a nové zdvihadlo bok po boku. Obří výtah v obci Niederfinow zrychlí říční dopravu a bude magnetem na turisty
V německé obci Niederfinow otevřeli turistickou atrakci a dopravní uzel v jednom. Stojí tam nový obří výtah na říční lodě. Stavba usnadní provoz na trase mezi Nizozemskem a Pobaltím. Zařízení nahradí staré zdvihadlo, které bylo na moderní lodě malé.
Stojím na lávce hned pod velínem, do zdvihadla teď vplouvají lodě, které za pouhé tři minuty klesnou o 36 metrů, a dostanou se tak ke kanálu směrem do Polska. Vedle mě je Tomáš Kolařík, ředitel obecně prospěšné společnosti Plavba a vodní cesty.
„Pod námi právě proplouvá ledoborec, remorkér, který na těchto vodních cestách obvykle v zimním období proráží led. A nyní měl tu příležitost ujmout se slavnostní role a být prvním plavidlem, které spolu s ministry a dalšími řediteli či významnými osobnostmi proplulo tímto novým lodním zdvihadlem.“
Lákadlo pro turisty
Nadšení diváků, fanoušků techniky i lodníků je obrovské. Dokonce až tak, že se někdy ani nedá mluvit.
Čtěte také
„Vlastně vnitrozemské vodní cesty doplňují v této době...," nedokončí Tomáš Kolařík svou myšlenku, přeruší ho silné lodní zatroubení.
A tak bylo lepší z lávky odejít a vyrazit ven. Kolem zdvihadel je turistická stezka, ze které jsou krásně vidět obě stavby, na okraji kopce se tyčí jako dvě vyhlídkové plošiny s obřími sloupy a provazy. Ta stará je šedá čistě jen z oceli, nová je modrožlutá s kombinací skla a betonu.
Aby byl stejně spolehlivý
„Každá doba má svou architekturu. Tohle je zkrátka výdobytek moderní techniky, celý je digitalizovaný. Doufám, že bude stejně bezproblémový, jako staré zdvihadlo. To snad až na jeden nebo dva dny funguje spolehlivě celých 88 let,“ říká mi pan Armin Schwarzer, který v Niederfinowě bydlí a jako všichni sousedé se přišel pokochat.
„Niederfinow touhle stavbou žije. Máme jen 609 obyvatel, ale ročně tu kvůli zdvihadlu přijíždí na 150 tisíc turistů, aby se přijeli podívat, původně na starý výtah, a teď snad i na ten nový.“
Pan Schwarzer sice vůbec není z branže. Ale na dotazy přátel i náhodných turistů je asi už zvyklý, protože fungování stavby rád a ochotně vysvětlil. V podstatě je to stejné, jako klasický výtah. Jen unese deseti tisíc tun.
Snad se na počítače dá spolehnout
Loď, která vpluje dovnitř, z té vany vytlačí stejný objem vody, který tam byl předtím. Takže hmotnost se nemění. Ve starém výtahu to pak naráz zvedaly čtyři elektromotory, každý o výkonu 75 koní. U toho nového to samozřejmě bude víc, ale princip je stejný.
Díky novému zařízení se urychlí provoz mezi Polskem a německým vnitrozemím. A po letech čekání tam můžou vyrazit i největší nákladní lodě.
Čtěte také
„Jediným limitem jsou rozměry. Nové zdvihadlo je dlouhé přes 110 metrů a vejdou se do něj o něco vyšší lodě, než do toho starého. To je důležité hlavně pro převoz kontejnerů. Takže obecně platí, že všechno, co se tam napasuje, se dá uzvednout, protože to všechnu přebytečnou vodu vytlačí ven. Takové jsou fyzikální zákony,“ dodává pan Schwarzer, který je prý moc zvědavý hlavně na spolehlivost všech počítačů. Staré zdvihadlo se totiž dokázalo obejít i bez nich.
Související
-
Nadšení senioři vracejí slávu nejstarší lodi na Slovensku. Remorkér Šturec toho má za sebou hodně
Před stavbou ropovodů přivážely ropu do bratislavské rafinerie Apollo lodě po Dunaji. Mezi flotilou byly i tři výjimečné tankery. Zachoval se jediný - remorkér Šturec.
-
Školní autobus i výletní loď. Říční přívoz ve francouzském Calais si oblíbili studenti i turisté
Vypadá trochu jako vznášedlo z Hvězdných válek, ale místo vesmíru se prohání po říčních kanálech ve francouzském městě Calais. Plavidlo brázdí tamní vody už šest let.