Řidičské průkazy v telefonu: Rychlejší byrokracie i společný doklad v celé EU

Evropská komise navrhuje digitalizovat řidičský průkaz. Místo kartiček jej v budoucnu možná budete mít v telefonu. „Zejména pro mladou generaci je digitální průkaz otázkou osobního komfortu. Naše úprava také zjednoduší administrativní zátěž, která doprovází vydávání fyzických průkazů,“ vysvětluje Adina Văleanová. Co dalšího úprava přinese?

Evropská komise chce změnit systém vydávání řidičských průkazů hlavně z praktických důvodů. Náhrada, obnova nebo výměna řidičského průkazu bude podle Evropské komise mnohem jednodušší, protože celý proces bude on-line.

„V ne tak vzdálené budoucnosti budete mít řidičský průkaz na svém telefonu nebo jiném digitálním zařízení. Budete mít ale možnost požádat i o fyzickou verzi průkazu, pokud ji preferujete,“ vysvětlovala při představování směrnice eurokomisařka pro dopravu Adina Văleanová.

Čtěte také

Zejména pro mladou generaci je digitální průkaz otázkou osobního komfortu. Naše úprava také zjednoduší administrativní zátěž, která doprovází vydávání fyzických průkazů,“ uvedla. 

Další změny proběhnou ve věku řidičů. Evropská komise navrhuje řidičáky pro mladé řidiče, kteří by už od 17 let mohli získávat zkušenosti v doprovodu staršího řidiče, a zlepšit by se mělo také vymáhání pokut za přestupky spáchané občany z jiných členských států tím, že se propojí jednotlivé databáze členských zemí. 

Lidé, kteří mají zákaz řízení ve své zemi, by neměli v klidu cestovat v jiných zemích.
Věra Jourová, místopředsedkyně Evropské komise z hnutí ANO

„Chceme, aby ti, kteří mají zákaz ve své zemi – pro alkohol, extrémně rychlou jízdu, drogy nebo způsobení vážných dopravních nehod, nemohli v klidu cestovat v jiných zemích,“ vysvětluje místopředsedkyně Evropské komise Věra Jourová z hnutí ANO.

Cílem všech těchto změn je bezpečnější provoz na silnicích v rámci tzv. Vize nula. To znamená, že v roce 2050 by už na silnicích v Evropské unii neměli umírat žádní lidé. V loňském roce přišlo při nehodách v Evropské unii o život více než 20 000 osob a většinou se jednalo o chodce, cyklisty anebo řidiče skútrů a motorek.

autoři: Zdeňka Trachtová , mga
Spustit audio

Související