Jako elektrokolo jen vypadá. Jízdní kolo na vodík je těžší a má na sobě nádrž se stlačeným vodíkem. Silnice ale ještě úplně nebrázdí

21. únor 2023

Ostravská firma vyrobila první české vodíkové jízdní kolo. Vypadá jako elektrokolo, k rámu má ale připevněnou nádrž se stlačeným vodíkem. Na jedno naplnění ujede i s využitím přídavné baterie přes 200 kilometrů. Hotový je prototyp, který čeká na uvedení do provozu.

Rozjezd vodíkového kola je rychlý a šlapat je nutné jenom chvilku, pak už se jede jako na mopedu. Od běžného kola se liší ve dvou hlavních věcech. Pod řídítky je dvoulitrová vodíková nádrž se 70 gramy vodíku a za sedadlem schovaný palivový článek. 

„V palivovém článku se tedy vytvoří elektrická energie, kterou napájíme elektrický motor umístěný v náboji zadního kola. Máte vodík, jedete na vodík. V případě, že vám vodík dojde, řídící jednotka přepne na baterii,“ popisuje konstruktér z ostravské společnosti H2 Global Group Pavel Vašek.

Čtěte také

Šlapat není nutné

A jede se na elektřinu z vodíku. Zásoba v nádrži vydrží asi 130 kilometrů, ale je tady i záložní možnost.

Baterii na kole možné dobíjet za jízdy anebo třeba doma ze zásuvky. Vodíkové kolo s názvem H2 Bike 01P váží 35 kilogramů, je těžší než elektrokolo, výkon motoru 250 wattů. A šlapat se nemusí vůbec.

Je to prototyp, zbývá dořešit legislativu, potvrdil prezident výrobní firmy David Maršálek. A taky důležitou věc, jak a kde vodík doplňovat.

Jak na vodík? 

Nabízí se spolupráce s jinou ostravskou společností, která vodíkové nádrže dodává na trh a provozuje také první veřejnou vodíkovou plničku pro auta.

Čtěte také

Zatím není jasné, kdy se toto kolo dostane do provozu. „Záleží na tom, jak rychle se nám podaří dotáhnout plnění. A zároveň legislativu. Je to propojené a je možné, že to bude trvat tři měsíce, nebo to taky bude trvat rok. Ale bylo by fajn, kdyby se to podařilo ještě letos,“ říká Maršálek.

Jeho cena se zatím odhaduje na asi 200 tisíc korun. A jeden kilometr jízdy vyjde zhruba na jednu korunu.

Výrobce do budoucna plánuje také zimní variantu se třemi koly a střechou.

 

autoři: Martin Knitl , aka
Spustit audio

Související