Řeka je živel. Musíte mít neustále jedno oko otevřené, říká majitel historických říčních lodí
Věže, mosty, housle a lodě patří mezi nejkrásnější výtvory lidstva, říkal kdysi spisovatel František Nepil. Několik historických říčních lodí lze spatřit i v pražském holešovickém přístavu. Stará se o ně Robert Fiala. „Ke všem lodím mám neskutečnou úctu, jde o krásný výrobek,“ usmívá se lodník. Dají se ještě historická plavidla v Česku koupit? A na co je třeba se na řece připravit? Poslechněte si celý rozhovor.
Která z lodí má nejzajímavější historii?
Čtěte také
Všechny lodě mají nádherné příběhy. Jedna z nich byla například postavena zde na výtahu, v roce 1925 se stavěly čtyři kusy pro labskou plavbu pro Hamburk. Další se stavěla v Křešicích u Waltra v roce 1938. Jinou jsem koupil v Berlíně, když jsem neměl kde bydlet. Díky jednomu kapitánovi jsem ji tam zaplatil, aniž bych ji předtím vůbec viděl. Dva dny jsem byl jako na trní, protože jsem nevěděl, jak vypadá.
Na co se mám připravit, když se rozhodnu, že chci na vodě bydlet? Jak se můj život změní?
Já bych to nedělal, je to za trest. V létě je stále vedro, v zimě zima. Přijde například velká voda a s plavidlem opravdu musíte něco dělat. Musíte si uvědomit, že řeka je živel.
Nedávno jsem zde například vytáhl jednoho člověka – opil se a spadl do vody. Jeli jsme s kamarádem a viděli ruce, jak se drží pontonů.
Čtěte také
Vůbec mi to nedošlo a říkal jsem si, co tam dělá. A nakonec mi děkoval. Anebo například přijde vichr a lomcuje s lodí. Musíte být neustále ve střehu, mít jedno oko otevřené. Nechci nic podcenit, jinak se mi to vždy vymstilo.
Když to ale přináší jen bídu a utrpení, proč zde už tolik let bydlíte?
Miluji to, je to něco jiného. Ke všem lodím mám neskutečnou úctu, jde o krásný výrobek. Jak říkal František Nepil - mezi nejkrásnější výtvory lidstva patří věže, mosty, housle a lodě.
Opravdu je zde cítit genius loci. Za kolik lze takové lodě koupit? A dají se ještě vůbec pořídit? Bavíme se o lodích z 20., 30. a 40. let minulého století…
Určitě se dají koupit venku, ale u nás už je to hodně rozebrané a také se jich hodně sešrotovalo. Vždy jsem v zásadě zachraňoval jen lodě, které mají naši historii, netahal jsem sem něco z venku. Myslím, že by bylo dobré, kdyby se zde naše historie zachovala.
Co všechno obnáší život na vodě? V čem může být práce na lodi nebezpečná? Jak se Robertu Fialovi podařilo lodě získat? A v čem tkví kouzlo plaveb po Labi? Poslechněte si celý rozhovor.
Související
-
Prolezete poklopem? V námořním muzeu v Tallinnu si můžete vyzkoušet, jaké je být námořníkem
V Tallinnu stojí Estonské muzeum námořnictví. Jedna z budov stojí, poněkud příznačně, u místního přístavu.
-
„Klidnou vodu kompenzuje večerní táborák.“ Fotograf Slavík vydal knihu o historii vodáctví
Před časem kniha o historii českého lyžování, teď jsou na řadě vodáci a koupání. Fotograf Herbert Slavík nashromáždil fotky a další materiály za desítky let.
-
Role Kielu ve druhé světové válce zpečetila jeho další osud. Budovy zavrhly, postavili nové, moderní
Německý Kiel má dlouhou historii, v centru ale skoro žádný starý dům není. K těm nejstarším stavbám patří skoro sto kilometrů dlouhý průplav. Přežil válečné bombardování.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.