Bydliště, zahrádka a obchod v jednom, co víc si přát? Někteří lidé ve Velké Británii by už život na lodi na říčním kanále neměnili
Životní náklady stále rostou a mnozí lidé tak hledají různé náhradní způsoby bydlení. Třeba v zahrádkářské kolonii. To platí nejen u nás, ale například i ve Velké Británii. Tam mají navíc i jednu zajímavou alternativu: loď na říčním kanále. Podle odhadů by lidé žijící na vodě dali dohromady jedno slušné městečko. Je jich asi 15 tisíc a jejich počet stále roste. Pro mnohé se stala loď způsobem života.
Čtyřicátník Steward žije na lodi se svojí partnerkou a dvěma psy. Jeho plavidlo kotví na kanále přímo v centru Birminghamu.
„Na lodi žijeme už šest roků. Na začátku byla ekonomická rozvaha. Hledali jsme způsob, jak snížit své životní náklady. Jednou z možností bylo koupit si někde na venkově malý pozemek a něco si tam postavit. Loď se ale ukázala jako nejlepší řešení,“ prozrazuje důvody svého rozhodnutí Steward.
„Teď když žijeme na kanále a poznali jsme další podobné lidi, neměnili bychom. Je to způsob života. Když se dívám z lodi, jak zapadá slunce, jsem šťastný. Nejšťastnější jsem ale v okamžiku, když nahodím motor a plujeme. To se ti s domem nikdy nemůže stát. Nechtěl bych už žít jinak. Rozhodně ne,“ kategoricky odmítá.
Čtěte také
Domov i živobytí
Před lodí jsou vystaveny květináče s rostlinami, další jsou naskládané nejen na palubě, ale i na střeše. Není to jen plovoucí domov, ale i zahradnictví a obchod v jednom.
„Všechno, co tu vidíš, jsme vypěstovali přímo na lodi. A z lodi to také prodáváme. Máme stálé zákazníky i lidi, co jdou náhodou kolem. Na jednom místě můžeme kotvit čtrnáct dní, každé dva týdny tedy zvedneme kotvy a plujeme dál.“
A že je kam. Síť kanálů, která protíná Anglii a Wales je dlouhá přes 3000 kilometrů. Jako důležitá dopravní tepna vznikla během průmyslové revoluce. Jako technická památka dnes slouží především k rekreaci.
To se neomrzí
Protože vodní kanály a především zdymadla byly úzké, odpovídají tomu i tvary lodí. Oč jsou užší, o to jsou delší. Ne nadarmo se jim říká longboat, tedy dlouhá loď.
„Naše loď je stará 130 let. Je to vlastně kus britské historie. Postavil ji v roce 1886 Thomas Bantock, tehdy měla jméno Drednow. Podobných lodí nechal sestrojit 150, aby dopravovaly zboží po kanále. Do dnešních dob zůstalo tak patnáct dvacet exemplářů v různém stádiu rozkladu,“ vypráví Steward o svém domově.
Čtěte také
Jeho loď je nejdelší, jaká se vyráběla: „Má přes 21 metrů, široká je ale jen něco přes dva metry. Dlouho jsme nemohli najít tu pravou loď a našli jsme ji na eBay. V pátek se tam objevila, v sobotu jsme ji koupili a v neděli už jsme na ní bydleli,“ popisuje.
Jak říká Steward, na lodi se nikam nespěchá. Když jeho plovoucímu zahradnictví dojdou zákazníci, zvedne kotvy a pluje za novými. Protože nemá trvalé bydliště, od doby, co žije na lodi, nechodí ani k volbám. Jak ale říká, života na vodě se politika stejně netýká.
Související
-
Zajímá vás, jak vypadala Sindibádova loď? V Ománu turisty na tradiční dáu i povozí
Dřív než na začátku novověku ovládli světové oceány Evropané, dominovali východním mořím mořeplavci z Arábie. Do vln vyráželi nejčastěji na lodích zvaných dáu.
-
Máme víc mostů než Benátky, pyšní se německé Lipsko. Na gondoly zapomeňte a pozor na hlavu!
Německé město Lipsko se chlubí tím, že v něm stojí víc mostů než v Benátkách. Dohromady jich je přes 400. A pod řadou z nich se dá pohodlně proplout na lodi.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
ANO bude hledat Babišova nástupce. Bez šéfa ale bude hnutí poloviční, bude-li vůbec existovat, míní Šídlo
-
ŽIVĚ: Česko vede po prvním poločase nad Gibraltarem 1:0, Radiožurnál Sport vysílá přímý přenos
-
Zákon o civilní rozvědce vláda nestihne, měla jiné priority. Úřad se tak musí řídit normou z roku 1994
-
Byla tam chemie, která se teď ztratila, říká o kampani Spolu bez Pekarové Adamové politolog Eibl