Praha testuje chytré kontejnery. Ušetří vaše kroky i peníze za svoz

24. únor 2019

V Praze jsou přes čtyři tisíce kontejnerů na tříděný odpad. Jejich svoz ale zatím fungoval podle pevného plánu stanoveného vždy na celý rok. Operátor ICT, společnost vlastněná hlavním městem, teď osadil zhruba 400 kontejnerů senzory, které průběžně hlásí, jak jsou nádoby naplněné. Do budoucna by tak popelářské vozy mohly zastavovat jen u těch, u kterých to skutečně bude potřeba.

Data z chytrých kontejnerů bude spravovat speciální datová platforma. Praha si ji vyvíjí na míru

Golemio bude datová platforma vyvinutá přímo na míru

Takzvaná smart city řešení vyžadují kromě chytrých senzorů také datové platformy, které získané informace zpracovávají a analyzují. Praha nesáhla po platformě od velkého IT dodavatele, ale pustila se do vývoje vlastního řešení. Jmenuje se Golemio a pracuje na něm společnost Operátor ICT.

Stojíme u jednoho z podzemních kontejnerů na Praze 3. V něm jsou umístěné senzory, které pravidelně vysílají informace o jeho zaplněnosti. „Senzory vysílají ultrazvukový paprsek, který se k nim vrací a na základě toho se dopočítává úroveň naplnění,“ popisuje reportéru Vojtěchu Kovalovi Ondřej Šárovec, projektový manažer tohoto pilotního projektu Operátora ICT.

Jak jsou jednotlivé nádoby naplněné, si můžete prohlédnout v mobilní aplikaci. Senzory jsou v ní zobrazené nad mapovými podklady, a když tento konkrétní rozkliknu, je vidět, že papír je plný ze 100 procent. To sedí, protože už se tu i hromadí kartony okolo. Plast je naplněný z 12 procent a sklo by mělo být prázdné,“ ukazuje Ondřej Šárovec.

Na odpadky s ultrazvukem

Jeden kontejner je přeplněný, druhý poloprázdný. Díky senzorům by se mohl jejich svoz zefektivnit

Senzor v podobě malé černé krabičky je umístěný v horní střední části kontejneru, aby naměřené údaje co nejvíce odpovídaly skutečnosti. Svozová auta na pravidelné trase díky tomuto systému například vědí, že u kontejneru nemusí zastavovat, protože ještě zdaleka není plný.

Anebo naopak zastaví u kontejneru, který je plný, i mimo pravidelný plán, protože mají zrovna cestu kolem. Z dlouhodobější statistiky je také možné vyhodnotit, jestli není u daného kontejneru potřeba posílit interval pravidelného svozu, protože bývá pravidelně přeplněný.

Odhalí požár i ucpanou šachtu

Tento pilotní projekt odstartoval v lednu a senzory v kontejnerech zůstanou celkem rok. Společnost Operátor ICT pak chce data vyhodnotit a zkusit navrhnout optimalizaci stávajících svozových cest. Podle dodavatele technologie by tím svozové firmy mohly ušetřit až 20 procent nákladů.

Úspěchu často předchází neúspěch. O studentský projekt chytrých schránek pošta nestojí

Málokteráschránka je prázdná, vysvětluje Česká pošta, proč odmítla studentský projekt chytrých schránek

Parta studentů z pražského ČVUT zaujala na soutěži Hackathon svým pošťáckým projektem. Každá sběrná schránka by mohla obsahovat on-line čidla a pošťáci by tak předem věděli, které jsou prázdné. Nemuseli by k nim jezdit, ušetřili by čas a zaměstnavateli i náklady za pohonné hmoty. Pilotní projekt je ale zatím v nedohlednu.

To by v Praze znamenalo možná i desítky milionů korun. Senzory navíc umí nahlásit i případný požár v kontejneru, nebo když se v šachtě zasekne větší kus kartonu a ucpe ji. Informace o stavu by se měly dostat k operátorovi dispečinku svozové společnosti, který by mohl posílat řidiče tam, kde je zrovna potřeba odpad odvézt.

Kam se vydat s košem?

Existuje i mobilní aplikace přímo pro řidiče, která umí navrhnout optimální trasu na základě aktuální naplněnosti jednotlivých kotejnerů. Tuto možnost chceme taky otestovat,“ dodává Ondřej Šárovec.

A data ze senzorů by možná v budoucnu mohli mít i obyvatelé města ve svých chytrých telefonech. „Máme i mobilní aplikaci pro občany,kde jsou osazeny všechny odpadové nádoby vybavenétěmito senzory. Lidé si na nich mohou zkontrolovat jejich aktuální zaplněnost a odpad odnést tam, kde je právě volno,“ uzavírá manažer projektu.

autoři: Vojtěch Koval , and
Spustit audio

Související