Praze chybí vize na 30 let dopředu, myslí si vedoucí laboratoře Centra města budoucnosti

5. červen 2018

Počet obyvatel Prahy rok od roku roste. Teď v české metropoli bydlí zhruba milion tři sta tisíc lidí. Podobný trend zaznamenávají i další evropská města a urbanisté proto řeší, jak metropoli rozvíjet. Řešení pro Prahu by v budoucnu mohla pocházet ze vznikající laboratoře na ČVUT.

„Praha by se měla začít připravovat na nějakou vizi města, které má například tři miliony obyvatel,“ myslí si vedoucí laboratoře, architekt a urbanista Michal Postránecký.

Společně procházíme prostory nové laboratoře nazvané Centrum města budoucnosti. Zatím ještě není zařízená, postupně by do ní měly přibývat virtuální části jednotlivých modelů, ale především sem budou jednotliví partneři posílat nasbíraná data.

Chytrý přechod pro chodce

„Praha je městem nedokončených koncepcí,“ říká architekt. Jak by měla vypadat trasa D pražského metra?

pražské metro, nástupiště

Do pražského metra by se měla vrátit tradice umění, aby mělo hlubší myšlenku a zároveň dávalo prostor současným umělcům. To jsou slova architekta Petra Kučery, který upozorňuje, že nad plánovanou trasou D stále visí mnoho otazníků. Jak se mu podařilo zachránit Libeňský most? A co chybí Staroměstskému náměstí?

Některá už teď sbírají čidla umístěná na přechodu pro chodce přímo před budovou ČVUT. „Tento přechod spolu s dalšími spravuje firma, která je součástí naší laboratoře. Data, která tady získá, nám umožní zjistit, třeba kolik lidí kolem projde,“ vysvětluje Michal Postránecký.

Z toho pak urbanisté mohou zjistit, že je například potřeba umístit přechod kousek dál nebo naopak že jsou v tomto místě potřeba přechody dva.

Vize města budoucnosti

Centrum města budoucnosti by mělo shromažďovat data z nejrůznějších oblastí městského života. Na jejich základě půjde nasimulovat podobu nových částí města i úpravu stávajících urbanistických řešení.

02271536.jpeg

V hlavní místnosti laboratoře stojí trojrozměrný model Dejvic a hned vedle fotomapa Prahy i s jejím okolím. Na ní by chtěli pracovníci znázorňovat jednotlivé probíhající procesy, ať už v oblasti dopravy nebo třeba životního prostředí.

Michal Postránecký by chtěl s pomocí vznikající laboratoře vytvořit bezpečnější a pro obyvatele komfortnější místo k životu.

Chytrá autobusová zastávka

O zlepšení infrastruktury města i jeho životního prostředí ale neusiluje jen Praha. Také v Plzni by se například autobusové zastávky mohly dočkat chytrých senzorů, které budou snímat okolní prostředí.

Praha má potenciál, nepotřebuje stavět na zelené louce, říká architekt Roman Koucký

Roman Koucký

Most je syntéza myšlení dané doby. I to v rozhovoru s Lucií Výbornou říká architekt, urbanista a pedagog Roman Koucký. „Most je čistá architektura, nemůžete na něm švindlovat,” vysvětluje.

„Podařilo se nám navrhnout a vyrobit fungující prototyp,“ říká autorka projektu Karolína Barenyi. „Měří teplotu, vlhkost, prachové částice nebo chemikálie v ovzduší.“ První zastávka by měla být v Provozu už za několik měsíců.

Karolína Barenyi i Michal Bareni jsou fanoušky technologických novinek. Architekt z Centra města budoucnosti ale jedním dechem dodává, že na technologiích nemáme být natolik závislí, abychom se bez nich neuměli obejít.

autoři: Tea Veseláková , and
Spustit audio