Petr Král: Vysílat živě je adrenalin, všechno se to rodí za pochodu
Petr Král je moderátor Dopoledního Radiožurnálu a také hudební dramaturg – stará se o to, jaká hudba na Českém rozhlasu Radiožurnálu proudí do uší posluchačů.
„Jsem v rádiu na dvou židlích, od deseti do třinácti sedím na té moderátorské ve studiu dopoledne-odpoledního Radiožurnálu, a když odejdu, tak jdu do kanceláře hudební dramaturgie a tam sedím dlouze dál,“ popisuje své pracovní zvyklosti.
Petr Král v úterý 2. dubna odpovídal na vaše otázky. Zajímá vás, jak se vybírá hudba na Radiožurnál a co všechno tomu předchází? Nebo jaké bylo Petrovo první auto? Přečtěte si odpovědi na vaše otázky dole v tomto článku.
Kariéru zahájil na počátku 90. let v soukromém rozhlasovém sektoru, kde se přes moderování a později pozici programového i generálního ředitele dostal zpět za mikrofon – to už v Českém rozhlase.
Zatímco při své dramaturgické práci musí „za oponou“ dohlížet na to, aby byla hudba posluchačům co nejpříjemnější, ve studiu uvádí zpravodajství, reportáže a zve si zajímavé hosty. Za mikrofonem se tedy rozhodně nenudí.
„Vysílám většinou živě, je to adrenalin. Zejména v dopoledni, protože se to rodí za pochodu. Dopolední Radiožurnál je o tom, co se právě děje. To znamená, že příspěvky a podklady od kolegů dostáváme mnohdy na poslední chvíli,“ vysvětluje.
Vivaldi i Metallica
Ve volném čase se věnuje vášni pro automobily – třeba svému Mini Cooperu. „Volné chvíle si užívám, když někam jedu s tímhle autíčkem. Mám v sobě lásku k motorům. Musí to být stroj, který má nějaký příběh, který není spotřebka. Když mám auto, tak musí mít duši a něco navíc, ne jen to, že vrčí, jede, smrdí a hraje v něm muzika.“
Hudební vášeň naplňuje život Petra Krále už od mládí. Tak výrazně, že protíná jak soukromí, tak práci. Právě proto ho hudební dramaturgie tolik naplňuje – střetává se totiž s hudbou všech žánrových poloh.
Čtěte také
„Nejsem žánrově vyhraněný. Jsou momenty, kdy mám náladu na folk, jsou momenty, kdy si pustím Vivaldiho, a jsou momenty, kdy si pouštím Metallicu,“ říká. Selekce závisí na momentální náladě, ale existuje pár kapel, které si Petr Král poslechne vždycky rád – třeba Pink Floyd. A jelikož je hudební fajnšmekr, preferuje gramofonové desky. „Vinyly miluji, protože když si pustíte muziku z vinylu a máte uši aspoň trošku správně srovnané, tak rozdíl mezi digitální nahrávkou a vinylem slyšíte. Je to úplně jiné, včetně praskání, které k tomu prostě patří.“
Chat s moderátorem
Moc děkujeme za vaše otázky! Chat probíhal 2. dubna 2019. Za týden se na vás budeme těšit s Míšou van Erne.
Dobrý den, rád bych se Vás zeptal, proč je v éteru Radiožurnálu relativně málo písní, které se pořád dokola opakují. A pak se jednou za čas část obmění, ale ty "nové" jsou zase poté pouštěny relativně často. Proč není širší spektrum dlouhodobě tak, aby se písně tak často neopakovaly? A na základě čeho se vybírá interpret, který dostane prostor? Přijde mi, že kapela/zpěvák nemá šanci třeba vůbec, ale když už se dostane do vysílání, je tam pořád a s mnoha svými písněmi (namátkou Jaromír Nohavica, Queen, z novějších Ed Sheeran nebo Imagine Dragons). Díky za odpovědi a kdyby to bylo možné, prosím o větší pestrost a právě méně ohrávání vybraných písní :-)

Dobrý den, Honzo. S tím opakováním je to u nás ještě trochu komplikovanější než u hudebních rádií. Od nich čekáte náladu, kulisu, vnímáte je tudíž kulisově. Radiožurnál je informační rádio, které kvůli informacím vnímá posluchač intenzivněji. A to intenzivnější vnímání se pak týká i hudby. I tak vzniká dojem častější hranosti. Jak jsem už popsal, máme být většinovou stanicí, dokonce nejmasověji poslouchanou v dané cílové skupině v rámci ČRo. Tudíž musíme ctít pravidla, která k tomuto cíli vedou. Což je mimo jiné i to, postavit hudební formát primárně na obecně známých a oblíbených hitech. Nepomohli bychom si tím, kdybychom od daných interpretů hráli jakékoli písně z alba či b-strany jejich singlů To opravdu nefunguje. Tak se točíme převážně v kruhu známých a oblíbených písní, které skórují. A znovu, procházejí přísným testováním, kde hlídáme oblíbenost a hlavně ohranost. Ohrané písně odstavujeme a třeba je za nějaký čas vracíme, pokud to tedy testy dovolí. Od Queen a Freddieho Mercuryho sólově konkrétně hrajeme 24 písní. Míněno tedy siglových hitů. To je na tuzemské poměry opravdu hodně. Ed Sheeran má momentálně aktivních 8 věcí. Tedy takřka všechny jeho doposud úspěšné hity. Pestrost může být pak jen taková, kterou nám posluchači v testech dovolí. Ono to s tou pestrostí nelze přehánět. Bohužel. Protože když bychom do jednoho hudebního formátu nasypali všechno dobré, dopadlo by to jako s dortem pejska a kočičky. Bylo v něm jen to nejlepší, ale dohromady to nefungovalo. Podobné je to s rádii. Musíte si vybrat, kam až v té pestrosti můžete zajít. A i o tom jsou hudební testy. Každý jsme jiný, každý máme jiný vkus a jinak nastavenou schopnost míchání chutí. Není to naše zlovůle, je to prostě jen hledání většinové shody a kompromisu. Ať se Vám daří a děkuju!
Dobrý den, reflektujete při tvorbě playlistu, podobně jako jiná světová rádia, aktuální skandály kolem Michaela Jacksona? A pokud ne, zvažoval jste to? Můžete vůbec jako hudební dramaturg rozhodnout o vyřazení interpreta z podobných důvodů?

Dobrý den, Ondřeji, tohle je ožehavé téma. Jakožto hudební dramaturg si však netroufám řešit celospolečenské dopady činů Michaela Jacksona. Mně náleží pracovat jen s hudbou. A Michael Jackson byl a je hudebním fenoménem. To ostatní nechť posoudí jiní. Pokud se stane, že jeho písně odmítnou z jakéhokoli důvodu posluchači v hudebních testech, případně rozhodne-li vedení ČRo o odstranění jeho písní z vysílání z jiných důvodů, tak je hrát nebudeme. Ale zatím tomu tak není. Přeju krásné dny a děkuji za dotaz!
Dobrý den, kdo Vám dává zpětnou vazbu o tom, jaká hudba se líbí? Děkuji z odpověď Karel

Dobrý den, Karle, bez zpětné vazby se do dělat nedá. Máme systém hudebních výzkumů, které pravidelně provádíme a podle výsledků průběžně upravujeme hudební formát. Je to v našem případě poměrně složitý proces, byť se to při poslechu nemusí zdát. Výše jsem se to snažil přiblížit podrobněji, tak na to zkuste kouknout. Děkuji a přeji krásné dny!
Dobrý den, moc ráda Vás poslouchám, dopoledne v práci s Vámi vždycky skvěle uteče :-) Lákalo Vás někdy restaurování veteránů?

Dobrý den, Petro. Jsem rád, že Vám to se mnou hezky utíká, tak ať nám to vydrží :-) Restaurování veteránů mě láká. Znám několik šikovných lidí, kteří právě tohle dělají. Je to nádherná práce. Ti, kteří to dělají a umí, mají můj obdiv. Mám však dojem, že moje schopnosti nejsou takové, abych se do toho mohl vrhnout. Ale pod dozorem mistrů svého oboru bych to jako učedník rád zkusil. A s pokorou se od nich učil. Přeju krásné dny!
Sdílí vaše děti nebo rodina vaši lásku k autům? Zapojují se do vašeho koníčku?

Dobrý den, Jano, rodina se mnou tuhle lásku naštěstí sdílí, srazy miníkářů obvykle absolvujeme v takřka plné sestavě. Naše MINI je totiž pro čtyři a je nás pět :-( Starší syn je automobilovým nadšencem také, i jeho srdcovkou je MINI a Alfa Romeo, takže jablko padlo v jeho případě přesně pod strom :-) A také má obecně rád auta, která normálně vrčí :-) Přeju krásné dny a na slyšenou!
Dobrý den, Petře. Hudba Radiožurnálu je v českém éteru poměrně raritní. Obsahuje kvalitní hudbu napříč dekádami, a to včetně nových skladeb. Zároveň si cením žánrové pestrosti hudby a odvahu pustit se trochu z mainstreamu i k alternativě. Vím, že je hudba vybírána na základě průzkumu mezi většinovými posluchači. Přesto mě nesmírně mrzí, že se v tomto výběru vyskytují vyslovené otřesnosti a ty nejprimitivnější braky, jako např. Kryštof, Mirai, novější Chinaski, nebo dokonce Za100let, ale i třeba zahraniční A-ha nebo Luis Fonsi. Přenechte sladší tvorbu Dvojce a mainstreamové hity Regině DAB Praha. Jste Radiožurnál. Vy byste se neměli podvolit mainstreamu, vy byste měli hledat kvalitu. Současná česká hudební scéna opravdu není jen festivaly vyprodávající Kryštof nebo Ztracený. Jsou tu kapely, které by krásně zapadly mezi Buty, Fiction nebo Lenku Dusilovou. Věřte mi, že lidé, kteří vyhledávají primitivní mainstreamové pop hity opravdu neposlouchají Radiožurnál. Radiožurnál poslouchají lidé hledající kvalitu.

Dobrý den, Honzo. No ono to tak přímočaré není, viz výše. Pořád máme být těmi nejposlouchanějšími v tom našem veřejnoprávním rozhalsovém domě. A primárně přinášet informace. Vaše víra je třeba i ušlechtilá, odraz reality plynoucí z průzkumů je však jiný a slyšíte ho. Byť se Vám jeví jako otřesnosti. Ale jsem opravdu rád, že jste zaznamenal to občasné ušlechtilé hudební koření, které zase musí být v úměrné dávce. Jakmile cokoli překořeníte, tak to není dobré. Moc Vám děkuju a ať se daří!
Dobrý den, chápu, že na Radiožurnálu funguje hudba spíš jako kulisa, ale nešlo by přece jen playlist trochu víc obměňovat? Alespoň v rámci "prověřených" interpretů - třeba od Suzanne Vega jede už roky pořád dokola jen Luka, od Mňágy Písnička pro tebe atd.

Dobrý den, Jane. Kéž by Suzanne Vega udělala více písní, které by se staly obecně rádiovým hitem a přijalo je i tuzemské publikum ve většinovém formátu. Opravdu se tak až na píseň Luka a úlet s D.N.A Toms Dinner u nás nestalo. A vidíte, přece si tady přidáváme jedno hudební koření navíc, rotujeme ještě píseň When Heroes Goes Down. Hrávali jsme ještě Book Of Dreams, ale nefungovalo to. Zkusíme znovu otestovat. Stejně tak jsme zkoušeli Blood Makes Noise a In Liverpool. Ale většina to nevzala. A ono si opravdu nelze si z jakéhokoli alba vybrat něco, o čem si myslím, že to je pěkná písnička pustit ji dál. To lze v jiných hudebních kontextech. Hudební výzkum Vám to potvrdí. U té Mňágy a Petra Fialy si ale troufám říct, že toho málo nehrajeme. Je tam teď pět aktivních písní a svého času jsme také hráli píseň Rodné lány z jejich posledního alba. Ale to už dlouhodobě posluchačsky nefungovalo. Děkuji a naslyšenou!
Dobrý den, proč je playlist Radiožurnálu tak úzký? Proč některé interprety slyšíme pravidelně od rána do odpoledne 2x? Nemám právo hodnotit kvalitu hudby, ale jako pravidelnému posluchači Radiožurnálu už nejméně 10 let mi pořád stejná hudba opravdu vadí. Dost často mě nutí přepínat na jinou stanici nebo vypínat rádio úplně. Děkuji

Dobrý den, Davide. No, je to složitější a výše opakovaně popsané. Je to o hledání kompromisu u hudebně velmi široce rozkročené cílové skupiny. Dělat hudební program hudebního rádia je mnohem snadnějí. Vím o tom své. Na hudebnbí stanici se trefujete do hudebního vkusu lidí s podobnými hudebními preferencemi. Ale u informačního rádia je ten hudební výběr složitější. Tak snad to s námi zvládnete a uvěříte mně, že kdybychom do formátu uvrhli vše, tak by se to nejsíš ani Vám nelíbilo. Díky za pochopení!
Projevují se "muziko geny" u některého z dětí ???

Zdravím do rodné vísky :-) Jo jo, starší synek už mě předběhl. Na klavír nám klidně dá Bohemian Rhapsody či slušný set od Coldplay a Imagine Dragons, no a k radosti nás i sousedů pak vezme do ruky elektrickou kytaru a přidá nějaké Red Hot Chili Peppers, Claptona, U2 či Oasis. Mladší synek se realizuje v rychlostní kanoistice a u dcerky to vypadá na zpěv. Časem :-) Děkuju a ať se daří
Dobrý den, chci se zeptat na Váš názor na playlisty Českého rozhlasu - Radiožurnál a Dvojka. 30 let od okamžiku, kdy jsme mohli začít bez velkých překážek mj. objevovat hudbu ze všech koutů světa se playlisty zmíněných stanic /komerční bez komentáře/ drží tzv. jistot a obsahují podle mého názoru neuvěřitelné množství normalizačního popu a kolovrátkových hitů, přestože na světě i v ČR je mnoho kapel a muzikantů, kteří mají "hitové" nebo "klidnější" skladby, které by běžného posluchače rádia neurazily. Mám na mysli namátkou - Dave Matthews Band (V USA opakovaně číslo jedna v hitparádách) a v playlistech rádií v ČR stále není, obdobně jako mnoho jiných zajímavých muzikantů (z českých například Jan Žamboch/Žamboši) Místo toho i dramaturgové v Českém rozhlase svým každodenním omíláním normalizačního popu přiživují tzv. "ostalgii" i s jejími možnými důsledky ve společnosti - obavy z jinakosti, malá otevřenost k jiným kulturám, hudebním stylům a vlastně i jiným pohledům na svět. I ve škatulce world music lze najít tolik příjemných, pozitivně znějících písní, že by se mohly stát součástí denního playlistu a nezůstávaly by pouze součástí specializovaných pořadů pro pár nadšenců.Co si myslíte o roli veřejnoprávního rozhlasu v oblasti "hudební osvěty" a fenoménu "ostalgie", na kterém se, dle mého soudu, Český rozhlas výrazně podílí? (tím, že český a slovenský normalizační pop stále zní každý den z éteru). Může to souviset s tím, že před 30 lety komunisté v Českém rozhlase "převlékli kabáty"? Můžete vy osobně nějak ovlivnit obsah playlistů, nebo jde některým stanicím Českému rozhlasu především o "výplň" mezi zpravodajstvím a reportážemi?Díky za vaše odpovědi a radost z objevování nové hudby přeji-- Mitakuye Oyasin & Maka ki ecela tehanl yanke loDobré dny i nociJíra Drvoštěp Štěpo

Dobrý den, Jiří. Rozumím Vaší úvaze, ale je nutné si uvědomit, kým jste a kým chcete být. Tedy kdo jste a kam jdete. Radiožurnál má být většinovým informačním rádiem, tudíž se podle toho řídí i ve stavbě hudebního formátu. Každý veřejnoprávní rozhlasový dům ve vyspělém světě to tak má. Jsou v něm většinové okruhy a minoritní okruhy. Stejně tak je tomu i u nás v ČRo. Ve většinových okruzích oněch úspěšných rozhlasových domů ať už v UK, Rakousku či Německu v rotacích najdete tu muziku, která do takového většinového formátu patří. World music to masově opravdu není. Hudební osvěta je jistě důležitá, ale patří do kontextu a poslání jiných okruhů. Což se v rámci ČRo nepochybně děje. Dám Vám příklad. Pokud bychom chtěli ušlechtile posluchače naučit poslouchat operu, tak toho nedocílíme tím, že jim jí pustíme ve vysílání Radiožurnálu. Přeladí. Nechce to od nás. Ale máme na takovou akci pozvat třeba jinou formou. Stejně jako zveme na ušlechtilé hudební akce kolegiálních stanic ČRo Vltava, stejně jako jsme na Radiožurnálu stáli za vznikem projektu Tatabojs a SOČR, stejně jako zveme a informujeme o akcích Rádia Wave. Normalizační pop na Radiožurnálu opravdu nenajdete. Tedy pokud do něj nepočítáte třeba některé písně Mekyho Žbirky, ale to bych s Vámi o tom opravdu polemizoval. Co se týče Dvojky, tak tohle téma mně nepřísluší nijak komentovat, ale pokud máte obecně zadání, že máte oslovit nějakou cílovou skupinu a ta Vám řekne, co od Vás chce slyšet, pak to musíte respektovat. Tedy pokud ji chcete oslovit. Děkuji a přeju klidný den!
Dobrý deň. Pozdravujem zo Slovenska. Počúvam Vás každý deň, ste moja najobľúbenejšia stanica. Mám otázku, keď teraz spieva Tomáš Klus. Prečo nehráte jeho nové piesne (okrem A pak)?

Dobrý den, Olgo. Zdravím Vás na Slovensko. Jsme tak trochu krajani, moje babička pocházela zo Zvolena :-) Tomášovo poslední album je povedené, ale těch písni, které z něj můžete „vytrhnout z albového kontextu“ a zasadit je do proudu vysílání našeho rádia tam opravdu moc není. Písně pro rádio, které můžou samostatně žít v mixu jiných písní a reportáží, to je jiná disciplína. Těším se na slyšenou!
Dobrý den Petře, jak dlouho se Vy osobně připravujete na vysílání Dopoledního Radiožurnálu, pokud se tedy vůbec nějak připravujete a není to pouze věc editora/ky vysílání. V kolik hodin musíte být ráno nejpozději v rádiu? Děkuju a těším se, že se zase třeba někdy potkáme na Kavčích horách před budovou ČT nebo na Dnu otevřených dveří v ČRo.

Dobrý den, Mirku. Na naše setkání před ČT si pamatuji, původně jsem si myslel, že jste někdo, koho od vidění znám :-) Pak jsme se dali do řeči a vyjasnili si to. :-) V rádiu bývám hodinu před vysíláním. Agendu nastoluje editor na základě porady, kde se probírají aktuální témata. Takže témata jsou dána a předem je tedy obecně znám. Ale jelikož je dopoledne časem, kdy se děje nejvíc věcí a padají ta důležitá rozhodnutí, tak se dopolední vysílání skutečně ladí za pochodu dle aktuálního vývoje. Podstatnou část vysílání tedy nalajnuje editor a redakční tým. Na vás je pak důstojné odbavení, ke kterému mnohdy dostáváte konkrétní podklady opravdu na poslední chvíli. Ať se Vám daří a děkuju za dotaz!
Milý Petře, zdravím Vás a chci se zeptat, jak těžké je sestavit playlist na jeden den vysílání Radiožurnálu, tak aby jste potěšil úplně každého posluchače. Jo a mimochodem, vzpomenete si Petře na to kdy jste vlastně vůbec poprvé sllyšel mé jméno?

Zdravím Vás, Ondro, no jasně, vzpomínám. Volával jste nám do počasí a do soutěží na jednom rádiu, na kterém jsem kdysi působil. Tuším, že jsme se slýchali už tak před patnácti lety? Je to možné? :-) co se playlistu týče, tak zkuste kouknout na ten předchozí text, snažil jsem se na to odpovědět. Díky a na slyšenou :-)
Dobrý den, ačkoliv mi hudba na Radiožurnálu z velké čtyřky nejposlouchanějších celoplošných stanic připadala dlouho jako nejlepší, poslední dobou už mi začínají některé skladby vadit. Pravidelným posluchačem Radiožurnálu jsem zhruba tři roky a připadá mi, že se playlist za tu dobu obměnil jen minimálně. Sice nějaké novinky občas zařadíte, ale není to nic oslňujícího. Chtělo by to hudební knihovnu trochu obměnit. Osobně bych si Radiožurnál představoval jako hudebně-informační stanici s hudbou Reginy DAB Praha, podobně jako v Německu oblíbené MDR Jump, Bayern 3 či v Rakousku celoplošné veřejnoprávní Hitradio Ö3. Mnoho lidí včetně mě v různých diskuzích by uvítali, kdyby Radiožurnál hrál stejně jako ČRo Regina DAB Praha. Dokonce jsem se i setkal s tím, že někteří chtěli, aby pan Jungman, hudební dramaturg Reginy, přešel na RŽ. Nicméně já vím, že hudba je závislá na celkové koncepci a cílové skupině stanice, kterou jste vy nenavrhl. Také chápu vedení rozhlasu, že k tomuto kroku nemá odvahu, obzvláště když Radiožurnál v poslední době dosahuje tak dobrých výsledků poslechovosti. Avšak jako mladého člověka mě problém chybějící celoplošné veřejnoprávní stanice pro mladé trápí. Osobně neznám nikoho z mých vrstevníků (je mi 17 let), kdo by si sám dobrovolně RŽ pouštěl. Ačkoliv jsou mezi nimi lidé, kteří se o dění doma i ve světě zajímají, RŽ nemohou poslouchat zejména kvůli pro ně příliš "konzervativní a staré" hudbě. Původně jsem navrhoval vytvořit takovou stanici rozšířením programu, po hudební stránce mé oblíbené, Reginy, avšak bylo mi řečeno, že žádná změna konceptu stanice se neplánuje a že důraz ve vysílání bude vždy kladen především na Prahu, což pro nepražáky moc zajímavé nikdy nebude. Ovšem v souvislosti s rozvojem digitálního DAB+ vysílání mě napadlo, a již jsem pomocí ombudsmana předal podnět i ČRo, že by mohl vzniknout v DAB+ a na internetu klon Radiožurnálu pro mladší posluchače, který by od Radiožurnálu přebíral po celých 24 hodin zprávy, počasí, Zelenou vlnu a příspěvky a lišil by se především hudbou (Regina) a možná i výběrem témat zajímajících mladší posluchače. Podobný systém funguje i v některých jiných evropských zemích. Díky tomu, že by se jednalo pouze o "klonování" vysílání, ani náklady by jistě nemusely být tak vysoké jako v případě vzniku nové stanice. Když se dá vytvořit klon RŽ pro olympijské hry nebo pro nadcházející MS v hokeji, jistě by šel i trvalý RŽ pro mladé. Podle mě by toto mohlo být řešením. Pak by bylo možné přizpůsobit i hudbu klasického Radiožurnálu pro něco starší posluchače. Zajímalo by mě, co si o tomto nápadu myslíte a jestli je podle vás nějaká šance, že by se v budoucnu něco takového mohlo realizovat. V případě, že by Vás tato myšlenka zaujala, rád se o ní podělím podrobněji. Děkuji Vám za odpověď a přeji pěkný den. Honza K.

Dobrý den, Honzo. Tohle je asi na delší povídání. Začnu tím, že Radiožurnál má být dle zadání nejmasověji poslouchaným okruhem ČRo. A to se nám opravdu daří, viz poslední výzkum poslechovosti Radioprojekt, jistě si dokážete výsledky dohledat a porovnat. V posledních letech máme historicky nejlepší výsledky. Cílíme primárně do skupiny třicátníků a čtyřicátníků, máme ale samozřejmě i přesahy. Jsme pořád primárně informační rádio, které lidé ladí kvůli informacím. Tudíž jejich hudební preference jsou opravdu velmi široké a mnohdy se i popírají. Proto musíte hledat většinovou shodu pomocí výzkumů, což děláme. Víc s tím nenaděláme. U hudebního rádia si jdete na stanici, která hraje Vaše oblíbené styly. Ale u informačního je to prostě pořád o hledání hudebního kompromisu. Argument „já a moji známí“ opravdu nefunguje. Sociologie je v tomhle opravdu nemilosrdná. Playlist obměňujeme tak, jak nám zpětná vazba dovolí. Nemalá část posluchačů je velmi konzervativní. Novinek zas tak málo není, stejně tak aktivních skladeb. Máme aktivní až trojnásobek písní oproti hitovým rádiím. Je ale pravda, že u nás se neobměňují tak často. Ale o to víc je hlídáme. Pokud ve výzkumu většina posluchačů označí něco za ohrané či nelíbivé, tak to prostě musí ven. Výzkumy probíhají v průběhu celého roku a účastní se jich průběžně řádově tisíce lidí z cílové skupiny. Rozumím Vašemu osobnímu pohledu i návrhu, ale nelze srovnávat tuzemský a německý trh. Historie vývoje rozhlasového vysílání je opravdu jiná. Navíc to, co snesou posluchači Reginy DAB Praha by ti naši v takové míře nepřijali. Viz cílová skupina, zpětná vazba, výsledky poslechovosti. Rozumím Vašemu osobnímu pohledu, ten můj osobní by byl tomu Vašemu asi velmi blízký, ale v konfrontaci s realitou a znalostí rozhlasových výzkumu a také výsledkům poslechovosti Radiožurnálu by se nám s takovým přístupem v Česku nepodařilo uspět. Samozřejmě si s pokorou uvědomuji, že všem se zavděčit nelze. A věřím, že to pochopí i většina posluchačů. Poslech informačního a hudebního rádia je opravdu úplně něco jiného. Nápad s klonováním je zajímavý a v době podcastů na něj jednou nejspíš dojde, ale momentálně je to zatím nereálné. Z mnoha důvodů. Za pár let to však může být jinak. Ať se daří!
Dobrý den, spousta lidí vás kritizuje za hudbu. Není jednoduché se trefit do vkusu každému. Nenechte se otrávit! Poslouchám vás já i moje dcera a je mezi námi rozdíl 25 let. V hudbě se neshodneme, ale ve výběru rádia rozhodně ano.

Dobrý den, Moniko. Moc Vám děkuji za reakci. Vybírat hudbu na informačním rádiu je složité a zavděčit všem se úplně nedá. Asi tu sedím na jedné z nejnevděčnějších židlí v celém rozhlase. Jenže bez muziky to prostě nejde :-) Zdravím Vás i Vaší dceru a brzy se těším na slyšenou!
Jak to zvládáte, zkombinovat práci moderátora, dramaturga a otce tří dětí školního věku? Minimálně to rozhlasové zvládáte skvěle a určitě to není jednoduché.

Dobrý den, Jano. Zvládám to hlavně díky mojí ženě. Naštěstí nemá pevnou pracovní dobu. Ale rozhodně se tedy nenudí. Ona je tím hlavním doprovodem a taxikářem, který vyzvedává děti ze škol a vozí je na kroužky, připravuje jim svačiny, učí se s nimi. Samozřejmě se do těchto procesů vkládám i já, tedy dle časových možností. Co se mých činností v rádiu týče, tak jako moderátor mám před dveřmi studia v newsroomu armádu kolegů, kteří vysílání připravují. Není v silách jediného člověka obsáhnout tolik témat během jedné hodiny vysílání. Ale i tak musíte mít nějaký obecný přehled o aktuálním dění. V dramaturgii mně hodně pomáhá kolegyně Lucka. Příprava playlistu v rádiu našeho typu není snadná. Velice intenzivně se snažíme získávat zpětnou vazbu na základě průzkumů, které průběžně celý rok připravujeme a zpracováváme. Za ta léta společné práce jsme si s Lucií vytvořili poměrně fungující systém práce. Sám bych to nezvládl. Jsem trochu chaotický a nutně potřebuji systematickou zpětnou vazbu, kterou mně kolegyně spolehlivě dává :-) Přeju hezký den!
Jaké bylo vaše první auto? Popřípadě jaké bylo vaše první "vysněné" auto?

Dobrý den, Karle. Moje první auto zůstane nezapomenutelné. Trabant 601. Bílý. Táta si ho opravdu hýčkal. Měli jsme ho od roku 1971 do roku 1993. A ještě pak sloužil další majitelce. Nezapomenutelné auto. To bylo tedy rodinné. No a moje první vlastní auto pak byla škodovka 125. Ještě nedávno jezdila. Teď jezdím s MINI, což asi víte z videa. MINI je láska. Mám rád auta, která mají něco navíc. Příběh. Emoce. Takže kdyby mi někdo postavil pod okna Mini Cooper S John Cooper Works, rozhodně bych nebyl proti. Mám rád i Alfu Romeo. Stejně jako Jeremy Clarkson :-) Nová Giulia QV se šestiválcovým benzinovým motorem bere dech. Ale pokud by to mělo být něco opravdu vysněného, tak kromě klasického MINI bych určitě chtěl vlastnit Alfu Romeo Montreal. Vůz vyráběný v letech 1970 až 1977. To je umělecké dílo. Po všech stránkách. Kdybych měl vybírat za mořem, určitě bych hledal klasický Ford Mustang. Nebo Chevrolet Corvette C2, případně opravdu masově vyráběnou C3. Nádherná auta. Děkuju za otázku, díky ní jsem se na chvíli zasnil. Tak zpátky na zem :-) Ať se Vám daří!
Kdybyste měl vyměnit práci, co byste rád dělal?

Dobrý den, Evo. No, tak to není snadné. Měl jsem období, kdy jsem chtěl z rádií odejít a jít dělat něco jiným způsobem užitečného a ušlechtilého. Do zvířecího útulku, do stacionáře k postiženým lidem. Také jsem uvažoval o tom, že budu jezdit se záchrankou. Pomáhat, zachraňovat. Vůči záchranářům a hasičům chovám hlubokou úctu. Dřív jsem pracoval v rádiu, které mělo sídlo v domě, kde byl také dispečink záchranky. Ti lidé jsou nedocenění, jsou pod velkým tlakem a musí se umět ovládat, krotit emoce, fungovat v jakékoli situaci. Tohle bych asi já se svým nastavením nezvládl. Takže tudy ne. Mám i pár dobrých kamarádů mezi kamioňáky a někdy jim tu samotu a klid v kabině za volantem závidím. Tedy do prvního sněhu... Ale pokud bych tedy měl dělat něco jiného, nejspíš by to bylo opravdu kolem aut. Nejlépe těch starých. Klidně bych kamarádovi automechanikovi Láďovi dělal pomocníka v jeho servisu :-)
Dobrý den pane Král. Chci vás jen pozdravit. Dodnes rád vzpomínám na svou návštěvu u Vás na Radiožurnálu. Jen jeden malý dotaz k hudbě. Písnička od Weeknd (I Feel It Coming) se v průzkumech nelíbí? :-) Ať se daří

Dobrý den, Petře, jasně, vzpomínám si na Vás. I na náš hovor o zpěvačce jménem/pseudonymem Maya a dalších. Také jste mně posílal nějaké hudební tipy. S Weeknd máte pravdu. Byť jsme jeho píseň s Daft Punk hráli, tak dlouho nevydržela. Také je mně to líto. Většinově to u nás nefungovalo. Bohužel... Ať se daří!
Související
-
Petr Král, paní Věra a její kamarádky 97 metrů nad Prahou
Paní Věra z Pečovatelského centra Prahy 7 chtěla vidět hlavní město z výšky. A tak ji a 4 další dámy vzal moderátor Radiožurnálu na vyhlídku do žižkovského vysílače.
-
Jak se moderátorka připravuje na vysílání? Zuzana Burešová odpovídala na otázky posluchačů
První kontakt s vysíláním měla moderátorka Zuzana Burešová v ústecké pobočce Českého rozhlasu, kde se setkala se světem radiového éteru. Uhranul ji.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Expert: Evropa kupuje z Ruska víc jaderného paliva než před válkou. Je těžké vyhnout se Rosatomu
-
‚Slintavka a kulhavka neexistují.‘ Zemědělský svaz varuje před dezinformacemi šířenými na sítích
-
Zemětřesení trvalo dvě minuty. Myanmar už požádal o mezinárodní pomoc, říká český diplomat
-
Motokrosový závod v Benátkách u Litomyšle skončil smrtí jednoho ze závodníků