Odházet tuny uhlí pod kotel parní lokomotivy je stále možné. Za velké peníze vám to dovolí v polském Wolsztyne

Staré vagony, návěstí, tendry s uhlím, ale i parní lokomotivy a dokonce funkční točna. To jsou hlavní lákadla vlakového depa v polském městě Wolsztyn. Vozovna ale není jen skanzenem dávné slávy parních vlaků. Její koleje nezahálejí. Denně odsud odjíždí pravidelné spoje do 50 kilometrů vzdáleného města Leszno. Je možné se podívat i do kabiny stále funkční lokomotivy.

Pod střechou depa stojí 5 parních lokomotiv. Další dvě desítky tažných strojů a vagónů jsou venku na seřadišti. Jen jedna lokomotiva je ale schopná jízdy. Brzy k nim přibydou další dvě, které se právě opravují.

Na oživení čeká podle Anity Kubašové z expozice vlakového depa také nejrychlejší lokomotiva, která na polském území jezdila před 2. světovou válkou. Jmenovala se Krásná Helena.

Stále živé místo

Vozovna parních lokomotiv ve Wolsztynu není muzeum, jak říká Katarzyna Jeczmionka z městského úřadu ve Wolsztynu. Je to stále živoucí organismus. Jsou odsud stále vypravované parní lokomotivy, které za sebou táhnou vagony a jezdí třeba do Leszna nebo do Poznaně.

Čtěte také

„Není to proto, že by nám chyběly jiné lokomotivy. Spíš tím vycházíme vstříc turistům, aby měli možnost se projet starým, vzácným vlakem a umožnit mladým lidem vrátit se zpět v čase a vidět, jak se kdysi cestovalo.“

V pokladně na nádraží ve Wolsztynu je možné si nejen koupit lístek na tento parní vlak do Leszna nebo Poznaně. Dá se také koupit vstupenka přímo do kabiny strojvedoucího a vyzkoušet si, jaké to je, házet uhlí pod kotel. Někteří jsou ochotni za to, že odhází 2 tuny uhlí z tendru do lokomotivy ochotní zaplatit velké peníze.

Už ani úhlí není co bývalo

Tak a jsem v lokomotivě. A tohle je přímo pan strojvedoucí. Popisuje mi, jak se řídí. Je to lokomotiva z roku 1952, která normálně jezdí, v jejím kotli se topí a jezdí 2x denně do Leszna a zpátky. Za den tedy najede 196 km.

Na jednu cestu do Leszna a zpět spotřebuje lokomotiva dvě tuny uhlí. Podle pana Krzysztofa je to hodně, protože ještě v 80. letech minulého století se prý na stejné trase spálila tak tuna a 2 metráky. Ani uhlí už tedy není, co bývalo.

Čtěte také

Před vozovnou ve Wolsztynu je i staré obratiště, které je stále funkční. Hlavně proto, aby ta jediná parní lokomotiva, která ještě jezdí, mohla odsud vyjet na trať a vozit cestující na trase Wolsztyn-Leszno – Poznaň. Možná se za pár let podaří opravit i nejrychlejší zdejší lokomotivu, které se říká Krásná Helena a i ta bude vozit cestující po zdejších tratích. V době své největší slávy mohla vyvinout největší rychlost až 130 km/h.

autoři: Pavel Novák , aka
Spustit audio

Související