Obaly mají být ze zákona co nejmenší, výrobci na to příliš nehledí

Výsledek úklidu pláže v odlehlé části Norska. Odpad sem přináší vítr a mořské proudy
Výsledek úklidu pláže v odlehlé části Norska. Odpad sem přináší vítr a mořské proudy

Recyklace a boj proti zbytečnému užívání plastů jsou v poslední době často diskutovaná témata. Řeší se plastová brčka a pokuty za plastové tašky zdarma. Na trhu se objevuje zboží v nadměrně velkých plastových obalech, aby zákazníka výrobek více zaujal. Zákon říká, že obaly mají být co nejmenší. Produkce plastu se od 60. let minulého století zdvacetinásobila.

Podle Potravinářské komory plastové krabičky, kelímky a vaničky prezentují výrobky a zákazníka musí zaujmout. Zákon o obalech přitom říká, že hmotnost a objem obalů má být co nejmenší. Od Státní zemědělské a potravinářské inspekce hrozí za nepřiměřeně velký obal až několikamilionová pokuta, zatím ji ale nikdo nedostal.

Příliš mnoho plastu

U celé řady zboží by obal mohl být o několikanásobek menší, a to nejen u potravin, jako jsou sýry, ale také například u žárovek, které se někdy prodávají v takzvaném blistru, pevné plastové folii vyfouknuté do tvaru baleného zboží.

Obaly, které přicházejí do přímého kontaktu s potravinami, spadají pod Státní zemědělskou a potravinářskou inspekci. Mluvčí Pavel Kopřiva vysvětluje, že inspekce řeší hlavně odolnost a bezpečnost obalů. Podněty na porušení zákona, které se týkají nepřiměřené velikosti obalu, spotřebitelé posílají inspekci ojediněle: „Poslední podnět na tento prohřešek SZPI řešila v roce 2017, a to s výsledkem jako neoprávněný.“

Člověk, který uvádí obal na trh, má podle zákona zajistit, aby hmotnost a objem obalu byly kvůli ekologii co nejmenší. Dodržují se ale tato pravidla? „Příliš ne, podle mě je to v celé Evropské unii bolavé místo. Kontrola dodržování je chabá,“ popisuje situaci Vlado Volek z Obalové asociace SYBA.

Obaly a reklama

Miroslav Koberna z Potravinářské komory ČR připouští, že obal výrobek prodává a je proto z marketingového pohledu důležitý. Někdy jsou obaly větší také kvůli strojům, které krájené potraviny do plastových vaniček skládají: „Pokud by to byl obal přesně na míru, tak bude vysoké riziko, že se stroj přesně netrefí.“

Podle Obalové asociace SYBA dá výrobce za obal asi desetinu ceny produktu, což se projeví ve výsledné částce za zboží. Institut připouští, že některé obaly na trhu by mohly být o polovinu menší. Celosvětová produkce plastu se podle ministerstva životního prostředí od 60. let minulého století zdvacetinásobila.