Letecká doprava by se na předkrizovou úroveň mohla vrátit do konce příštího roku, odhaduje zakladatel vyhledávače letenek Kiwi.com

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Emirates airlines

Řada cestujících dosud čeká na vrácení peněz za lety, které byly letos na jaře zrušeny kvůli pandemii nového koronaviru. Kdy se svých peněz dočkají? „Na peníze dosud čeká většina, od aerolinek se zatím podařilo vymoct zpět pouze malou část. Ještě to několik měsíců potrvá,“ říká Oliver Dlouhý, zakladatel a výkonný ředitel vyhledávače letenek Kiwi.com.

Zatímco některé aerolinky, jako například Emirates nebo Qatar, vracely peníze zákazníkům prakticky ihned, jiné aerolinky téměř nekomunikují. „Nejhorší jsou aerolinky, kde skutečně hrozí bankrot. Tam záleží, zda se za dluhy postaví stát, kde aerolinka fungovala,“ soudí Oliver Dlouhý.

Pokud aerolinky nezkrachují, nemají možnost, jak se vracení peněz zákazníkům vyhnout. „V některých zemích ale existuje konsenzus, že aerolinky mohou vystavit voucher s platnosti na 12 měsíců, a peníze musí vyplatit, teprve až zákazník voucher nevyužije.“ 

Zatím se ještě se žádnou aerolinkou nesoudíme, u některých už ale zvažujeme právní kroky. 
Oliver Dlouhý

Návrat do normálu?

Poptávka po letecké dopravě už ale začíná opět stoupat. „Trend je jasný. Každý týden poptávka roste o nižší desítky procent. Svět se vrací do normálu, jsme optimisté,“ shrnuje Oliver Dlouhý. V letošním roce ale prý návrat k předkrizovým číslům rozhodně čekat nemáme.

Jak bezpečné je v současnosti cestovat letadlem? Jak se změní ceny letenek? A měli by zákazníci i nadále nakupovat letenky s předstihem? Poslechněte si celý rozhovor.

Spustit audio
autoři: Tomáš Pancíř , als

Odebírat podcast

Související