Jen třídit nestačí. Zákazníci by měli víc tlačit na obchody a výrobce, tvrdí odborník na cirkulární ekonomiku

19. březen 2020
Podcast Budoucnost R
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Zelenina v kelímku - plastové obaly

Třídíte? Pravděpodobně ano. Alespon to vyplývá ze statistik, podle kterých odpady třídí tři čtvrtiny Čechů. Podle německého odborníka na cirkulární ekonomiku Alexandera Meyera zum Felde ze společnosti BCG ale pouhé třídění nestačí. Jak soudí, mnohem důležitější je spotřebitelský tlak na obchodníky.

Právě spotřebitelé podle něj mají v rukou obrovskou moc, svým chováním totiž mohou ovlivňovat chování firem, od kterých nakupují. Jednoduše řečeno – čím budou tlačit na obchodníky, aby nabízeli zboží v recyklovatelných obalech (nebo zcela bez obalů), tím více se obchodník bude snažit přesvědčit své dodavatele, aby mu dovážel právě takové zboží, které jeho zákazníci požadují. 

Máme svobodný trh. Když si zítra zákazníci nekoupí ani jedinou skleněnou lahev, je to jasná volba.
Alexander Meyer zum Felde

Jak ale Alexander Meyer zum Felde dodává, nejde jen o tlak zákazníků na obchody. Inspirovat své zákazníky k zodpovědnějšímu chování by měli i samotní obchodníci. 

Čtěte také

„Když si třeba lidé kupují v obchodě banány, vezmou si z trsu dva nebo tři. A když tam pak zbude samotný banán, z jakéhosi podvědomého důvodu si takový banán nekoupíme. Takže se zkazí, i když je úplně stejný jako všechny ostatní. Jen proto, že tam ležel sám, ne v trsu s dalšími banány,“ popisuje.

Řešení je podle něj jednoduché. „Kdybyste o tomhle problému informovali své zákazníky a udělala by se kolem toho nějaká marketingová kampaň, pak byste mohli ovlivnit chování zákazníků a snížit tak své ztráty a odpad v obchodě,“ apeluje na obchodníky.

Sklo, nebo plast?

Ale zpět k recyklaci odpadů. Jak totiž Alexander Meyer zum Felde zdůrazňuje, právě otázka obalů vyvolává téměř filozofické otázky. Je sklo lepší než plast? A je plast lepší než hliník? 

Jak podcast odebírat v mobilní aplikaci mujRozhlas?

  1. Zobrazte si v aplikaci podcasty
  2. Klikněte na Budoucnost R
  3. V pravém horním rohu nad obrázkem byste měli vidět tři tečky
  4. Klikněte na tečky a z nabídky vyberte Přidat pořad do mujPlaylist
  5. Budoucnost R pak už vždycky najdete – stačí na liště kliknout na ♥mujPlaylist

„Budeme-li vycházet z toho, že nápoje do něčeho balit musíme, platí, že nejlepší obal je ten, který můžeme recyklovat, znovu použít nebo mu najít nějaké jiné využití,“ soudí.

Budeme někdy schopní vytřídit 100 procent obalových materiálů, které používáme? A jaká je skutečná síla spotřebitele ve světě, v níž si podmínky diktují velké nadnárodní společnosti? Poslechněte si celý podcast s Alexanderem zum Felde.

autoři: Vojtěch Koval , als
Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Lidský faktor jsem znal jako knížku, ale teprve s rozhlasovým zpracováním jsem ho dokonale pochopil...

Robert Tamchyna, redaktor a moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Lidský faktor

Lidský faktor

Koupit

Točili jsme zajímavý příběh. Osoby, které jsme hráli, se ocitaly ve vypjatých životních situacích, vzrušující práce pro herce a režiséra. Během dalšího měsíce jsme Jiří a já odehrané repliky svých rolí žili. Fantasmagorické situace posledního dílu příběhu se staly naší konkrétní každodenností. V srpnu Jiří Adamíra zemřel. Lidský faktor byla naše poslední společná práce.“ Hana Maciuchová