František Dobšík ve Dvaceti minutách Radiožurnálu

Hostem Dvaceti minut Radiožurnálu je František Dobšík, předseda školských odborů. Dobrý den.

František DOBŠÍK, předseda školských odborůDobrý den.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaJak velkým problémem bude podle vás pro české školství, pokud bude muset odejít všech sedm tisíc lidí, kteří nemají dostatečnou kvalifikaci?

František DOBŠÍK, předseda školských odborůTak já už jsem v současné době přesvědčen, že to nebude sedm tisíc, kteří budou muset odejít, protože podle toho výzkumu nebo průzkumu šetření, které si Ministerstvo školství dělalo, které bylo minulý týden ukončeno, tak určitě najdeme řešení pro řádově mnoho, kteří jednak budou si moct tedy doplnit to vzdělání, aby nemuseli odejít anebo se na ně bude vztahovat nějaké omezení tvrdosti zákona. Ať uvedu konkrétní případ, když je to třeba paní vychovatelka, která učí na malotřídní škole dvě tři čtyři hodiny a je z toho pohledu nekvalifikovaná, že tady jí určitě bude chtít Ministerstvo školství vyjít vstříc.

Čtěte také

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaTakže celkem by to mohlo být kolik lidí? Když tedy říkáte, sedm tisíc to nebude. Protože abychom si ještě ujasnili ta čísla. Tady je teď zhruba 17 tisíc celkem učitelů bez kvalifikace, ale šest tisíc z nich už studuje a zhruba čtyři tisíce z nich studium zahájí do konce roku. Takže zůstává těch sedm tisíc. Vy říkáte, sedm tisíc to nebude, tak se ptám tedy, kolika lidí by se to tedy dotknout mohlo?

František DOBŠÍK, předseda školských odborůTo je právě to, co se rozhodne v nejbližších dnech nebo bude rozhodovat. Víme, že v pátek pan ministr bude jednat s pedagogickými fakultami, aby opravdu cíleně v těch regionech, protože to není plošný problém České republiky. To je opravdu regionální problém. A problém jednotlivých škol. Takže jsou školy, které jsou plně kvalifikované a učí tam ti, kteří tu odpovídající kvalifikaci mají. Bohužel jsou školy, kde je až 30procentní nekvalifikovanost a to se musí rozklíčovat, jak těm školám pomoct nebo těm, kteří by chtěli začít studovat. Ti, kteří nebudou chtít a tak dále, tak ti asi problém mít budou.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaTěch 30%, to se týká, pokud se nepletu, třeba Karlovarského kraje. Ale paradoxně těch učitelů nekvalifikovaných je i hodně tady v Praze.

František DOBŠÍK, předseda školských odborůTo je zase otázka, co my jako odbory říkáme dlouhodobě, že o to povolání a o tu profesi není zájem, protože je finančně podhodnocena a že v Praze je víc příležitostí, jak se po absolvování třeba Pedagogické fakulty uživit, takže ten zájem o to učitelství tady takový není, protože ty mzdy, platy tomu neodpovídají.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaK platům se ještě dostaneme. To budeme mít jako samostatné téma v druhé části našeho pořadu, pořadu Dvacet minut Radiožurnálu. Ale teď zpátky k tomu, o čem jsme se bavili, protože tady je jeden silný argument, že všichni měli dost času na to si to potřebné vzdělání doplnit, protože se o tom problému ví deset let. Proč to neudělali podle vás, pane předsedo?

František DOBŠÍK, předseda školských odborůTak to asi je otázka na ty, kterých se to týká.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaVy jste se jich neptal?

František DOBŠÍK, předseda školských odborůTo se nemůžete sedmi tisíc lidí zeptat.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaNemyslím, ale třeba dvou tří ano.

František DOBŠÍK, předseda školských odborůTak tam já můžu vycházet z toho, co nám nebo mně konkrétně píší dopisy. Ony jsou dvojího druhu. Jednak ti, kteří z různých důvodů uvádějí, proč si to nemohli dostudovat z nějakého omezení rodinného, z omezení finančního, z omezení třeba vzdálenost, že to, co konkrétně chtěli studovat, jim bylo nedostupné. A pak je další skupina, která je diametrálně proti jakémukoliv posunování nebo řešení výjimek, že si to dodělali, to vzdělání, že do toho investovali svůj čas, svoje prostředky a že by se cítili nějakým způsobem poškozeni, když těm kolegům v té sborovně by to bylo prominuto. Takže ten problém opravdu není jednoduchý a určitě se chceme jako zástupci zaměstnanců podílet na odstranění tvrdosti toho zákona.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaFrantišek Dobšík, předseda školských odborů je a stále zůstává hostem Dvaceti minut Radiožurnálu.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je společnost NEWTON Media, s.r.o. http://www.newtonmedia.cz

e063e031ČRo Radiožurnál2014030463217:06 Dvacítka Radiožurnálu

Praxe

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaVysvětlete mi, pane předsedo, jaký význam má třeba pro strojního inženýra, který léta učí na strojní průmyslovce, aby si dodělal nějaké pedagogické minimum? Protože to je člověk, který má vysokoškolské vzdělání, má třeba praxi. Víte, jestli to není pro takového člověka ztráta času? Naučil by se tam podle vás něco, když by si dostudovával nějaké pedagogické minimum?

František DOBŠÍK, předseda školských odborůTo je zase otázka, co to je, že má dostatek praxe. Když tento zákon vznikl, což je rok 2004, kdy byl schválen, tak se předpokládalo, že právě tito lidé, kteří určitě jsou potřební v tomto odborném segmentu, v tomto školství, aby znali dejme tomu zvláštnosti, didaktické postupy, metodiku těch předmětů, protože neznamená, že jsem odborník, že i dokážu tu svou odbornost na ty žáky přenést.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaAle moment, pokud je to člověk, který třeba už sedm let učí, tak jaké tam máte pochybnosti, že to ještě se nenaučil, jak učit, to by bylo zvláštní.

František DOBŠÍK, předseda školských odborůTak pokud sedm let učí, tak měl být tím ředitelem hned na začátku upozorněn, že by si měl udělat doplňkové pedagogické studium, které je řádově v té nejmenší formě 120 hodin, dá se to v současné době dělat i elearningem. Takže tam si myslím, že je to spíš, nevím, od toho člověka jakési pohrdání tou pedagogikou, že určitě by to bylo nějaké východisko. Samozřejmě pokud teď sedm let učil, tak to bude jedno z těch zvažování, kde stanovit, v podstatě nějak odstranit tu tvrdost zákona, jak už jsem o tom mluvil.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaTakže vy, kdybyste třeba byl ředitelem strojní průmyslovky a měl tam, tak byste raději zaměstnal koho? Někoho, kdo bude odborník, ale nebude mít pedagogické vzdělání a nebude mít ani pedagogické minimum, ale bude to inženýr v oboru, anebo byste zaměstnal někoho, kdo nebude až takovým odborníkem, ale bude mít pedagogické minimum? Jak byste to řešil takovou situaci, pane předsedo?

František DOBŠÍK, předseda školských odborůTo je otázka, jak říkáte, velmi hypotetická, protože...

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaTa je jasná. Zajímá mě, jak byste ji řešil.

František DOBŠÍK, předseda školských odborůProtože já si myslím, že ti odborníci se do toho školství vzhledem, jak už jste říkala, že to bude v jiné části pořadu, co se týká prostředků na platy, že je to pro ně nezajímavé. Tam opravdu ten ředitel musí zvažovat a zákon hovoří jasně. Tady nikdo nepochybuje, když se bude chtít nechat vyšetřit, že ten lékař má vzdělání. Tady předpokládáme, že i ten pedagog by, který učí, může to být samozřejmě inženýr, ale měl by mít taky nějakou pedagogickou průpravu. A tady to prostě jsme ochotni zpochybňovat jenom na základě toho, že je odborník.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaA na základě toho také, že má praxi. To srovnání s lékaři trochu pokulhává.

František DOBŠÍK, předseda školských odborůVy jste říkala, když se bude rozhodovat o tom, koho vezme. Když nemá žádnou praxi, tak teprve ta praxe musí vznikat a proč by si vedle toho, když teda bude zaměstnán, nemohl udělat to doplňkové pedagogické studium. To už to předjímání toho, že to nepotřebuje, to mi trochu vadí.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaAle potom máte třeba učitele na základních školách, a těch není málo, protože tam hrozí, že údajně by mohlo odejít až dva a půl tisíce učitelů, kteří nemají potřebné vzdělání. Ono se to týká zvláště učitelů, kteří třeba vyučují na prvním stupni. Tak tady by člověk také řekl, že třeba budete víc bojovat za to, aby lidé s cennou praxí v tom školství zůstali.

František DOBŠÍK, předseda školských odborůTak obecně nemáme přesně úplně tyhlety informace, jak máte vy. To si myslím, že ministerstvo zatím nezveřejnilo.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaJá to mám z tisku a tisk to z má ministerstva. Odchod zhruba dvou a půl tisícům učitelů z prvního stupně základních škol, 1700 z druhého stupně a 2300 učitelů ze středních škol. Tak to jsou čísla, která byla zveřejněna v posledních dnech v agenturách.

František DOBŠÍK, předseda školských odborůJá předpokládám, že těch dva a půl tisíce, že paní kolegyně, které, asi to většinou budou paní kolegyně, že mají nějaké pedagogické vzdělání a to opravdu záleží na tom, jak to ministerstvo teď rozklíčuje, co by ještě pro to mohly jako si doplnit, aby k tomu současnému pedagogickému vzdělání prostě se staly plně kvalifikované. A ty čísla zatím ministerstvo nám tedy přesně ještě neupřesnilo.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaFrantišek Dobšík, předseda školských odborů je hostem Dvaceti minut Radiožurnálu.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je společnost NEWTON Media, s.r.o. http://www.newtonmedia.cz

 

e063e032ČRo Radiožurnál2014030463317:06 Dvacítka Radiožurnálu

Výjimky pro učitele

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaUž je jasné, pane předsedo, jak to bude s učiteli jazyků? Protože právě třeba mezi rodilými mluvčími je prý řada těch, kteří kvalifikaci nemají. Ministr školství Chládek řekl, že se bude snažit, aby měli výjimku. Pokud se nepletu, vy jste s panem ministrem jednal včera. Bavili jste se i třeba o rodilých mluvčích?

František DOBŠÍK, předseda školských odborůBavili jsme se o rodilých mluvčích. Samozřejmě je to jakýsi doplněk toho vzdělávání, co se týká jazyků. Je určitě velmi důležitý a pokud se na těch školách osvědčili a byl by to vlastně důvod, ta jejich nekvalifikace, aby nemohli dál pokračovat, tak tady si myslím, že se dá najít ten prostor pro to, aby, pokud teda učí jenom tu konverzaci třeba, předpokládám, že neučí jazyk jako takový, mluvnici.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaNěkteří určitě ano. Někteří rodilí mluvčí učí obojí, nejenom konverzaci, tak se ptám, jestli by měli mít tu výjimku všichni, kteří učí cizí jazyky a jsou rodilí mluvčí a nemají právě potřebné kvalifikační vzdělání pedagogické?

František DOBŠÍK, předseda školských odborůTady si myslím, že určitě budeme chtít najít ten kompromis té výjimky, aby se české školství nezbavovalo těchto odborníků.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaObešlo by se bez nich? Asi těžko. To by byla velká škoda v první řadě, ne?

František DOBŠÍK, předseda školských odborůTak určitě je to, jak už jsem říkal, jakýsi doplněk toho jazykového vzdělávání a určitě, necítím se teda odborníkem na jazykové vzdělávání, ale určitě znalost nebo mít ten kontakt toho rodilého mluvčího je určitě velmi důležitý.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaNa čem jste se vlastně shodli při tom jednání včera s panem ministrem Chládkem? Teď myslím obecně. Teď už nemyslím pouze téma rodilí mluvčí na školách v Česku. Obecně jste se shodli na čem? Že se ještě bude jednat tedy o tom, komu udělit výjimku, komu neudělit výjimku nebo jaký byl závěr té schůzky?

František DOBŠÍK, předseda školských odborůShodli jsme se, že ta jednání budou pokračovat. Pan ministr inzeroval, že v pátek se tedy sejde s pedagogickými fakultami, kde víceméně chce s nimi vykomunikovat tu možnost rozšířit nebo prohloubit tu dosavadní nabídku, aby z těch sedmi tisíc se to číslo posunulo do nějaké prostě pozitivnější polohy. Aby tito lidé nemuseli odejít. A o těch výjimkách, ať už teda zmíněných jazykových mluvčích a rodilých mluvčích a dalších, o tom se bude jednat a teď bude otázka, jak bude schopno ministerstvo připravit, protože to se bude muset řešit novelou zákona o pedagogických pracovnících, aby tato novela byla projednána. Bude se s ní muset seznámit Poslanecká sněmovna a nějakým způsobem vychytat co nejvíce prostě těch nuancí, co v té pedagogické profesi jsou, aby opravdu ti, kteří mají tu nějakou odpovídající pedagogickou vzdělanostní úroveň, aby si to mohli jenom doplnit a nemuseli odcházet.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaA ta novela by mohla být připravena kdy?

František DOBŠÍK, předseda školských odborůTo bude opravdu záležet na Ministerstvu školství. To je zodpovědno za ten legislativní proces.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaAle mělo by to být asi co nejdřív, protože jinak by museli k 1.1.2015 ti učitelé v uvozovkách nekvalifikovaní odejít ze škol. Takže asi to bude v řádu třeba několika měsíců.

František DOBŠÍK, předseda školských odborůUrčitě by to mělo být připraveno co nejdříve, protože ten legislativní proces není úplně nejkratší, protože je tady sněmovna, Senát a určitě do prázdnin by ta kostra toho návrhu nebo ta změna toho zákona mohla existovat.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaVy jste teď v Poslanecké sněmovně, prozradím našim posluchačům, že nesedíme spolu na Praze 2 ve studiu Českého rozhlasu, ale že já sedím v Českém rozhlase a vy v Poslanecké sněmovně. Vy jste tam měl teď také jednání s poslanci a řešili jste co? Právě tuto novelu?

František DOBŠÍK, předseda školských odborůAno. Mimo jiné jsme si vyměňovali náhledy na to, co by se mělo a jak by se mělo k tomu přistupovat, protože určitě i my máme zájem, aby se to potom tady třeba v Poslanecké sněmovně nezdržovalo, aby to bylo co nejlépe předjednáno.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaA poslanci vám řekli co? Že takovou věc podpoří a že se pokusí co nejrychleji ji projednat?

František DOBŠÍK, předseda školských odborůUrčitě si myslím, že tady by to neměl být nějaký pohled pravý a levý, ale že by mělo jít o faktické řešení určitého problému, který teda nastal nějakým, nechci teď říct opomenutím, že někdo se k tomu těch deset let nepostavil asi tak, jak by třeba měl a že ta vůle tady určitě bude.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaA to vám řekli tedy poslanci jak z pravého, tak levého břehu.

František DOBŠÍK, předseda školských odborůUrčitě.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaA to bylo jednání se školským výborem nebo s kým jste se bavil?

František DOBŠÍK, předseda školských odborůByli to poslanci ze školského výboru, ale nejsem s nimi domluvený, abych říkal prostě podrobnosti, ale určitě si myslím, že tady ministerstvo má šanci tu novelu vyjednat.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaFrantišek Dobšík, předseda školských odborů je hostem Dvaceti minut Radiožurnálu.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je společnost NEWTON Media, s.r.o. http://www.newtonmedia.cz

 

e063e033ČRo Radiožurnál2014030463417:06 Dvacítka Radiožurnálu

Platy učitelů

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaPane předsedo, učitelé měli dostat přidáno od nového roku a to 2%, tedy průměrně 400 korun. Jak uvedla před zhruba dvěma týdny Česká televize, zatím nedostali. Jak to je teď 4. března? Už ty peníze přišly?

František DOBŠÍK, předseda školských odborůV současné době by ředitelé takřka na všech školách měli znát normativní rozpis rozpočtu a tu zpětnou vazbu nemáme. My příští týden 14. pořádáme s Ministerstvem školství seminář, abychom z terénu dostali informace, jak to tady vypadá v jednotlivých regionech. Ale víceméně ta zpětná vazba, nemám teda přesně podrobná čísla. Určitě těch 400 korun v průměru to nevychází, protože nebyly pokryty nárůsty výkonů v mateřských školách a na prvních stupních. Takže tam ty navýšené počty, potřeba více zaměstnanců, z těch 400 korun ubralo podle toho zase, kolik v těch regionech ten nárůst byl.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaMyslíte, že se to doplatí učitelům? Protože vlastně to zvýšení mělo být od 1.1., dneska máme březen, že třeba za ty dva měsíce to dostanou zpětně nebo to jim nikdo nemůže zaručit?

František DOBŠÍK, předseda školských odborůTo nikdo zaručit nemůže, protože to nebylo přidáno do tarifních platů, ale do nenárokových složek. Takže nenárokové složky jsou opravdu velmi neprůhledné a při tom rozpisu z krajů na jednotlivé školy, tam je i otázka, jak to rozepisují. Každý kraj to může rozepisovat trochu jinak. Upřednostňovat některé jiné věci, zafinancovat, takže těch 400 korun opravdu už nikdo podle mně jako nedohledá.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaVy jste v čele školských odborů, pokud se nepletu, deset let v tuto chvíli. Je to tak?

František DOBŠÍK, předseda školských odborůAno.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka2004 jste nastupoval. Skoro se zdá, když si člověk udělá takovou rychlou rešerši, že hlavně řešíte platy učitelů celou dobu. Máte ještě nějaké jiné téma nebo platy učitelů vás opravdu zaměstnávají natolik, že vlastně na nic jiného už vám nezbývá čas?

František DOBŠÍK, předseda školských odborůTak samozřejmě platy jsou alfa a omega, protože když si vezmete, že plat učitele v současné době je takřka na úrovni průměrného platu a kdysi bylo slibováno i současným panem prezidentem, že bysme mohli mít 130% průměrného platu, tak tady ta společnost nebo stát vůči pedagogům má dosti velký dluh, takže je pravda, že nás to hodně zaměstnává. Ale není to jenom, co se týká platů. Jsou to samozřejmě pracovní podmínky i profesní věci. Třeba zrovna ta kvalifikovanost a nekvalifikovanost, ať už jsou to maturity, ať už je to testování žáků. Je to všechno, co se točí kolem pedagogů a samozřejmě velká skupina nepedagogických pracovníků, za které také usilujeme, aby se zlepšily jejich pracovní podmínky. Těch je 67 tisíc v tom resortu.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaTěch témat je víc, ale když zůstaneme u těch platů a podíváme se do programového prohlášení současné vlády, co tam píše v kapitole školství, tak opět se zvýší, opět se píše, že bude vláda usilovat o postupné zvyšování prostředků na mzdy pedagogických a nepedagogických pracovníků. Kolikrát už jste od vlád v posledních letech slyšel, že budou usilovat o zvyšování mezd pro učitele i nepedagogické pracovníky?

František DOBŠÍK, předseda školských odborůTak bylo to v každém prohlášení v podstatě všech vlád nějakým adekvátním způsobem.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaA kdo přidal nejvíc? Která vláda?

František DOBŠÍK, předseda školských odborůNejlépe to kvitují kolegové, to není jenom můj názor, že když se podíváte na tu křivku, tak každý rok, rok od roku stoupala za paní ministryně Buzkové, kdy jsme se přiblížili pomalu k 117% toho průměrného platu. Pak to začalo klesat dolů a spadlo to zase až na ten průměrný plat, takže jsme jakoby zpátky někdy v roce 2002, odhaduju. Takže tady ten průměrný plat ve státě stoupal pedagogům a nepedagogům bohužel ne. A byli jsme třeba za pana ministra Dobeše ujišťováni, že jsme dostali čtyři miliardy na nárůst platů, které samozřejmě pan Kalousek jako ministr financí mu nikdy do toho rozpočtu nedal. Takže nás postihla krize, jako všechny ostatní. Takže i díky té krizi, která doufám, že skončila, že se zablýská na lepší časy a že to, co má současná vláda napsáno ve vládním prohlášení s růstem ekonomiky, že se i podmínky pro odměňování v regionálním školství výrazně zlepší.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaTakže myslíte, že ten slib vláda dodrží, že se zvýší platy, že na to najde potřebné peníze ve státním rozpočtu? Slíbil vám to přímo ministr školství, když jste s ním včera jednal? Předpokládám, že jste se bavili i o platech.

František DOBŠÍK, předseda školských odborůTak pan ministr obecně hovoří o příslibu miliardy a půl, což odpovídá tomu letošnímu přidání zhruba řádově těch 400 korun. Já bych byl teda spokojenější, kdyby to byla vyšší částka, ale státní rozpočet se teprve začne připravovat, takže toto je jakési východisko. A předpokládám, že s rozpočtem, který bude připravovat vláda na příští rok, budou stanoveny i střednědobé rámce, kdy z nich bude vidět, že opravdu vzdělávání a odměňování těch zaměstnanců, nejenom tedy pedagogických, i nepedagogických, že bude mít progresivní tendenci.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaVy jste učil, pane předsedo, výtvarnou výchovu na základní škole. Vrátil byste se dnes do školy? Mohl byste si dovolit třeba pracovat za 25 tisíc hrubého?

František DOBŠÍK, předseda školských odborůJá jsem učil na prvním stupni plus výtvarnou výchovu, abych to upřesnil.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaAha. Omlouvám se. Ale ta výtvarná výchova tam byla. To jsem si zapamatovala dobře.

František DOBŠÍK, předseda školských odborůVýtvarná výchova určitě, protože jsem chtěl studovat češtinu, výtvarku a dostal jsem se jenom teda na národku. Ale to jenom na okraj.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaMohl byste si to dovolit tedy vrátit se třeba do školy a učit za 25 tisíc hrubého?

František DOBŠÍK, předseda školských odborůTak určitě bych si to mohl dovolit. To tu funkci, kterou dělám, já to beru, že ji mám jenom půjčenou a s tím, že bych se chtěl vrátit do školství, to byla jakási moje výchozí premise, když jsem do této funkce nastupoval.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaAle kvůli penězům byste to asi nedělal. Ten návrat do školství. To by se asi nevyplatilo. Nebo se pletu?

František DOBŠÍK, předseda školských odborůUrčitě těch 25 tisíc, protože už taky mám nějaký věk, tak bych to de facto měl jako tarifní plat. Předpokládám, že bych měl nějaké odměny a tak dále. Ale je to o tom, že my chceme vyjednat opravdu slušný tarifní plat i slušný nějaký kariérní systém, abysme se dostali to, co má pan ministr v jakési vizi, těch 30 tisíc jako průměrného platu jako východisko, ale to jsou řádově hodně miliard, takže uvidíme, jak se bude vyvíjet ekonomika a jak se bude vyvíjet jednání s vládou.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaFrantišek Dobšík, předseda školských odborů, byl hostem Dvaceti minut Radiožurnálu. Děkuju za to. Na shledanou.

František DOBŠÍK, předseda školských odborůTaky děkuju. Na shledanou.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaA na Radiožurnálu vás za chvilku čekají další zprávy. Helena Šulcová vám přeje dobrý poslech.

 

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je společnost NEWTON Media, s.r.o. Texty neprocházejí korekturou. Zvukové záznamy zpravodajských a publicistických pořadů Radiožurnálu si můžete poslechnout v iRadiu.

autor: heš

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.