Chceme maturitu, kterou si student může dělat už v průběhu studia, několikrát ročně i opakovaně, prozrazuje ministr školství
Maturity by podle pedagogických odborníků a školských asociací měly víc odpovídat aktuálním trendům ve vzdělání. Souhlasí s tím i zástupci nové vlády. Pro ministra školství Petra Gazdíka z hnutí STAN je úprava podoby maturit jednou z priorit: „Největší problém maturit je, že se každý rok mění. Chceme maturitu pojmout jako středoškolské minimum, které si student může dělat už v průběhu studia. Zamezí to tomu, že dva či tři dny rozhodují o celém životě,“ vysvětluje ministr.
Mají školy s ohledem na karantény dětí, tříd i učitelů nějaké doporučení od ministerstva, jak hodnotit? Nebudou učitelé mírnější?
To hodnocení je stejné jako obvykle. My čekáme, že se omikron – a připravujeme se na to od začátku ledna – prožene našimi školami velmi rychle. A zjevně, podle ranního nárůstu, se tak už děje. Školy jsou připraveny, jako jediné mají prioritu. Jejich antigenní testy jsou konfirmovány PCR testy…
… a to hodnocení? Budou učitelé mírnější?
Ne, to určitě ne. Jako učitel vám mohu říct, že nemohou být mírnější. Učitelé musí hodnotit vždy stejně, a především spravedlivě.
Velká reforma maturit na obzoru?
A teď už k plánovaným změnám maturitních zkoušek – v čem už podle vás maturita nevyhovuje současným trendům ve vzdělávání? A proč se s tím něco nedělalo dřív?
Čtěte také
Největší problém maturity je to, že se od jejího vzniku prakticky každý rok mění. Naším cílem bude najít verzi maturity, která vydrží alespoň deset let. Protože to, že se každý rok mění, je tristní jak pro studenty, tak pro pedagogy, tak i pro rodiče… Já jsem součástí think-tanku Vzdělávání21 Univerzity Karlovy. A ten se snažil najít podobu maturity, která něčemu takovému bude odpovídat. A jsme připraveni vyjednávat politickou shodu i za cenu drobných ústupků v případě, že ta maturita skutečně vydrží pár let.
Když mluvíte o think-tanku Univerzity Karlovy Vzdělávání 21, tak tam se mluvilo o dvou druzích maturit. K čemu by to rozdělení pomohlo?
Jsou tam dva problémy. Vždycky u maturity bude problém rozdíl mezi studijními obory a odbornými učilišti. Proto chceme pojmout maturitu jako jakési středoškolské minimum, které si student může udělat už v průběhu studia několikrát ročně. A to i opakovaně v případě, že není spokojený s výsledkem. Zvýší to výrazným způsobem motivaci studentů se snažit. A také to zamezí tomu, že vlastně jeden, dva nebo tři dny ve čtvrtém ročníku vám rozhoduje o celém životě.
Čtěte také
Jak by to vypadalo v praxi, kdyby část maturitní zkoušky mohli studenti v budoucnu skládat už dříve než v závěrečném ročníku?
Prostě zjistíte, že už v prvním ročníku se budete soustředit na cizí jazyk. A pokud se cítíte, že to chcete zkusit, tak to prostě zkusíte – maturitu z cizího jazyka, tedy tu státní část. Takto postupujete až do čtvrtého ročníku, dokud nebudete mít všechny tři části maturity, které budu navrhovat – tedy český jazyk, cizí jazyk a matematika. Až poté jste připuštěn ke školní profilové části maturity, kde bychom rádi u studijních oborů přidali nějakou práci na veřejně prospěšné téma, které si student sám vybere a ředitel mu ho schválí. A samozřejmě ta profilová část bude u každé školy jiná – tedy jiná bude na gymnáziu a jiná zase na učilišti.
S kým budete změny maturit konzultovat? Vznikne pracovní skupina?
Jsme připraveni to konzultovat jak s odbornou veřejností, tak s širokou veřejností. A hlavně s kolegy politiky napříč politickým spektrem. Tak aby nezáleželo na tom, jaká to bude vláda. A aby panovala – pokud možno – všeobecná shoda.
Čtěte také
Za jak dlouho by mohli středoškoláci skládat nové maturity?
Já jsem ve funkci měsíc, trochu nás drtí covid a rozpočtové provizorium…
Stihnete to ještě v průběhu volebního období, předpokládáme-li, že bude trvat čtyři roky?
Určitě ne. Určitě je naší snahou vést tu diskusi hlavně v tomto roce. V příštím školním roce schválit příslušný zákon a od těch dalších let by se mohlo postupně přejít na tuto verzi maturit.
Související
-
Petr Gazdík: Škola by měla reagovat na měnící se svět, aby děti získaly vědomosti potřebné pro život
Petr Gazdík je původní profesí učitel matematiky a zeměpisu. Prosazuje, aby děti ve škole získaly vědomosti a dovednosti, které v životě skutečně využijí.
-
Maturita z matematiky bez stresu? Učebnici ProSpolužáky.cz si napsali sami studenti
S přípravou na státní maturity z matematiky by mohla pomáhat i učenice ProSpolužáky.cz, kterou napsali sami středoškoláci. Čím se liší od těch klasických?
-
Petr Fischer: Státní maturity podporují instrumentalizaci...
Moderní společnosti, soustředěné na výkon a jeho tržní využití, jsou posedlé soutěžením, srovnáváním a měřením. Měří se skoro všechno, díky čemuž víme ze všech možn...
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.